Przemierzając ulice Barcelony, nie musiałem się zastanawiać, czy skupić się na genialnych wytworach wyobraźni Gaudiego, czy na jeździe DS4. Tym bardziej że nowy citroën jest otwarty na zabytki i twórcze myślenie - przez panoramiczną przednią szybę można się nawet delektować widokiem wysokich na 170 m wież Sagrada Fami'lii.

Europa stoi nie tylko kulturą i wciąż nad ilością góruje tu jakość. Co jakiś czas kolejny śmiałek stara się wspiąć na motoryzacyjny Mount Everest. Próbowały Renault i Peugeot - bezskutecznie. Również Citroën pokazał światu w 2005 r. luksusowy model C6. Był oryginalny i komfortowy, ale ze względu na mizerne zainteresowanie zakończono jego produkcję.

 

Jak nie tymi, to innymi drzwiami

Skoro nie udało się z luksusowymi limuzynami, Citroën postanowił stoczyć bój z maluchami premium. I wypuścił na rynek sportowe DS3, które stawiło czoła Mini i Audi A1. Już w pierwszym roku sprzedano prawie 100 tys. egzemplarzy. Spodziewałem się, że czwórka będzie podobna do DS3. Okazuje się, że Citroën DS4 - choć dysponuje napędem tylko na przednie koła - ma podniesione zawieszenie i tym samym nawiązuje do sukcesu SUV-ów. W wyżej zawieszonych autach podobają się niekoniecznie zdolności terenowe, ale tzw. bezproblemowość podczas jazdy i widoczność. DS4 ma zwiększony prześwit o 32 mm. Nie za wiele, ale wystarczy, by bez problemów poruszać się większością dróg.

Kręta górska droga rozwiała moje podejrzenia, że auto prowadzi się ślamazarnie. Zawieszenie w porównaniu do C4 jest wyraźnie twardsze, co skutecznie tuszuje wyżej umiejscowiony środek ciężkości. DS4 ma też nowy, bardziej bezpośredni układ kierowniczy i mocniejsze hamulce (340 mm). Trochę to dziwne, ale inżynierowie jednocześnie zbliżyli się i do SUV-ów, i samochodów sportowych.

 

Kolejne życzenia klientów?

Citroën DS4 HDi Kompendium

Nadwozie

hatchback, 5-drz., 5-os.

Silnik

turbodiesel R4, 1997 ccm

Moc

163 KM przy 3750 obr./min

Moment

340 Nm przy 2000-3000 obr./min

Napęd

na koła przednie

Skrzynia biegów

6 biegów, manualna

Wymiary

427×181×152 cm

Rozstaw osi

261 cm

Masa/ładowność

1320/560 kg

Przysp. 0-100 km/h

8,6 s

Śr. spalanie na 100 km

5,1 l

Prędkość maks.

212 km/h

Poj. bagażnika

370 l

Poj. zbiornika paliwa

60 l

Cena:

od 71 800 zł do 101 300 zł

Uroda wymaga wyrzeczeń. DS4 jest ciaśniejszy od C4 i nieco trudniej do niego wsiąść. Ale nic to, jeśli jesteś piękny, wysportowany i bogaty. A przecież do takich osób auto jest adresowane. Jest jedna osobliwość, która może zadziwić. Tylne szyby, ze względu na wielkość, nie są odsuwane. Przyznacie, że jak na Citroëna jedna francuska osobliwość to niewiele. Poza tym deska rozdzielcza może być wykończona pachnącą, brązową skórą (Havana), a fotele przyozdobione we wzór bransolety. Rzeczywiście, w DS4 można się poczuć jak w samochodzie klasy premium.

 

Diesel czy benzyna?

Do wyboru są trzy benzynowe silniki BMW (1,6 l) i dwa francuskie diesle (1,6 l i 2 l) PSA. Mieliśmy okazję jeździć mocniejszym dieslem (163 KM), który zapewnia optymalne osiągi. Pracuje cicho i kulturalnie, rozpędza auto do setki w 9 s i konsumuje 8 l na setkę. Jeszcze przyjemniejszy jest benzyniak, który mimo niewielkiej pojemności (1,6 l) produkuje 200 KM, dobija do 235 km/h i rozpędza się do setki w 8 s. Przy tym brzmi rasowo i skutecznie tuszuje turbodziurę. DS4 z tym motorem spala średnio powyżej 10 l. W ofercie są jeszcze słabszy, również turbodoładowany silnik, o mocy 156 KM oraz wolnossący, 120-konny.

Rodzina DS

To nawiązująca prestiżem do historii submarka Citroëna, za pomocą której francuska marka stara się wedrzeć do klasy premium.

ds3, citroën 

DS3 - bazująca na modelu C3 usportowiona wersja zadziornego malucha.

 

ds4, citroën 

DS4 - bardziej urodziwa, bardziej sportowa, bardziej terenowa wersja C4.

 

ds5, citroën

DS5 - choć dopiero pojawiły się zdjęcia, to już można sądzić, że pojedzie drogą wytyczoną przez DS4.

 

Wymagająca konkurencja

Mariaż wielu różnych cech powoduje, że DS4 ma ciekawą konkurencję. Należą do niej Mini Countryman, Audi Q3, BMW X1, ale również A3 Sportback, Lexus CT 200h i Alfa Giulietta, co potwierdza, że Citroën próbuje się wedrzeć do klasy premium. DS4 ma wszystko po trochu. Czy można jednym samochodem trafić w gusta wielu osób i jeszcze żądać za kompaktowe auto 100 tys. zł (najbogatsza wersja)? Zobaczymy.   

 

Tekst: Szczepan Mroczek

Zdjęcia: materiały prasowe (montaż)

 

Zobacz też na Logo24:

samochody

Gwiazdozbiór Mercedesa

W tym roku mija 125 lat, od kiedy w Cesarskim Urzędzie Patentowym Rzeszy Niemieckiej zarejestrowano Patent-Motorwagen Carla Benza, uznawany za pierwszy samochód w historii.

W tytule miało się znaleźć jakieś chwytliwe szwedzkie wyrażenie, które opisywałoby samochody Koenigsegg. Ale wszystkie szwedzkie słowa, które naprawdę oddają ich charakter, są niecenzuralne.

Jeśli widzieliście kiedyś przedłużoną limuzynę, to na pewno widzieliście lincolna. Jeśli mówią wam coś inicjały JFK, to wiecie, jak mocno związane są z marką Lincoln. A jeśli kochacie tylko i wyłącznie cadillaki - to wiecie, że lincolny to ich odwieczni rywale.

Widząc podnoszone jak skrzydła drzwi, każdy miłośnik motoryzacji od razu pomyśli o Lamborghini. Niby to nie jedyne auto z takim bajerem, ale w żadnym innym nie urósł on do rangi symbolu.

Jak większość motoryzacyjnych legend, nie jest już tym samym, co przed laty. Ale i tak stanowi niedyskretny przedmiot pożądania.

bugatti
Bugatti - Boskie automobile

Nazwa marki brzmi po włosku, w imieniu firmy wypowiadają się Niemcy, a jej siedziba jest we Francji. Cóż to naprawdę jest Bugatti?

My name is Martin, Aston Martin

Gdyby kiedykolwiek powstał samochodowy parlament, Aston Martin zasiadłby w Izbie Lordów. I z pewnością został szefem komisji do spraw służb specjalnych.

Włoski skorpion

Dzięki słynnemu wiedeńskiemu konstruktorowi dziś nawet mali mogą naprawdę dużo.