Lewe tylne koło unosi się nad ziemię. Nie wiem, jak wysoko, bo siedzę w środku. Auto przechyla się jednak na prawo tak, że gdybym nie trzymał mocno kierownicy, wybiłbym sobie o nią zęby. Mercedes powoli wygrzebuje się przednim kołem z dziury. Tylko na chwilę, bo już kawałek dalej czeka na niego wielka jama po lewej. Cały samochód błyskawicznie przechyla się na drugą stronę. Czuję się, jakbym usiłował przeprowadzić niedużą łódeczką przez wzburzony gwałtownym sztormem ocean.

Nie jestem jednak na morzu, ale na torze offroadowym w austriackim Brandlhof. Zaś moją łupinką nie jest łódka, ale nowy SUV Mercedesa. Jadąc klasą M, przypominam sobie jednak, że w żeglarstwie istnieje pojęcie dzielności jednostki pływającej. To m.in. odporność jachtu na wywrotki i jego zdolność do utrzymania kursu mimo kołysania. Nowa emka jest dzielna jak ORP ?Orzeł?.


Mercedes ML 350 BlueTEC 4MATIC

Moc

258 KM przy 3600 obr./min

Moment obrotowy

620 Nm przy 1600-2400 obr./min

V maks.

224 km/h

0-100 km/h

7.4 s

Cena: od 273 tys. zł

Przekonuję się o tym nie tylko na wspomnianej już serii dołów, ale też innych przeszkodach toru. Na garbie, na którym przechył boczny zbliża się do 30 stopni (- Problemy mieliśmy przy 35 stopniach - uspokaja mnie pilot z Mercedesa, kiedy z niepokojem patrzę na ekran COMAND na konsoli środkowej). I na zboczu o nachyleniu 80 procent (czyli koło 40 stopni), po którym auto zjeżdża samo. Tak, tak, samo, bo u szczytu stoku, który z góry wydaje się niemal pionowy, pilot każe mi ustawić terenowy tempomat na 2 km/h i zwolnić pedały. Niełatwo w takich warunkach oddać całkowitą kontrolę nad autem elektronice, ale zawierzam niemieckiej myśli technicznej i auto zgrabnie zjeżdża na sam dół, choć nieznacznie ślizga się po nawiezionym przez inne samochody błocie.

suv, mercedes ml, mercedes, auto

Kiedy wyjeżdżamy na autostradę, nowa klasa M w niczym nie przypomina już łupinki dzielnie stawiającej czoła wzburzonym falom. Teraz to raczej transatlantyk, dumnie sunący przez morze. Ma przestronne wnętrze i wykończoną szlachetnym drewnem i skórą deskę rozdzielczą, co pachnie tradycyjnym luksusem, a i w stylu prowadzenia mercedesa jest coś z majestatycznego liniowca. Na komendy reaguje dostojnie, wręcz z minimalnym opóźnieniem, a dzięki systemom bezpieczeństwa właściwie sam się prowadzi - Distronic utrzymuje dystans od poprzedniego auta, asystent pasa ruchu nie pozwala przekroczyć linii ciągłych, inne układy ostrzegają przed sennością, samochodami w martwym polu czy mijanymi znakami ograniczenia prędkości.

Wszystko zresztą zależy od wybranego trybu jazdy (w przypadku pakietu ON & OFFROAD) - do wyboru jest bowiem jeden z sześciu modeli zachowań samochodu w zależności od warunków i nastroju. Dwa tryby terenowe poradzą sobie z wertepami, AUTO pozwoli na komfortową jazdę po prostych drogach, zaś SPORT usztywni zawieszenie i zdynamizuje zabawę na krętych szosach. Są jeszcze dwa tryby - przeznaczone do jazdy zimowej i z przyczepą.

Auto dostępne będzie z trzema wersjami silnika - dwoma dieslami BlueTEC 4MATIC o pojemności 2,5 i 3,5 litra oraz 3,5-litrowym benzyniakiem BlueEFFICIENCY o mocy 306 koni. Wszystkie oszczędne jak dziecko Szkotki i krakusa, ten ostatni pali zaledwie 8,8 l w jeździe mieszanej.

suv, mercedes ml, mercedes, auto

Produkowany w USA (o czym zdaje się przypominać kanciasta pokrywa silnika) samochód uosabia wszystkie zalety porządnego SUV-a. Znakomicie spisuje się w średnio trudnym terenie, zapewniając jednocześnie komfortowe warunki jazdy na zwykłej drodze. Łączy stabilność jazdy z mocą i oszczędną eksploatacją. Kosztuje sporo, ale jeśli chcesz jednym samochodem wyjechać na letnie wakacje, wyskoczyć na weekend na narty i doglądać owiec na swoim pastwisku - musisz się liczyć z kosztami.

 

Tekst: Mikołaj Kirschke

Zdjęcia: materiały prasowe (montaż)

 

Zobacz też na Logo24:

samochody

 

Gwiazdozbiór Mercedesa

W tym roku mija 125 lat, od kiedy w Cesarskim Urzędzie Patentowym Rzeszy Niemieckiej zarejestrowano Patent-Motorwagen Carla Benza, uznawany za pierwszy samochód w historii.

Niemcy pachnące benzyną

Byłem w kolebce. Nie naszej cywilizacji, bo na ulicach Aten ostatnio zbyt gęsto latają kamienie, ale motoryzacji.

DS4 - Wyższe sfery

Jeśli lubisz odwiedzać galerię, zaliczać pokazy mody, jeśli kupując kolumny do salonu analizujesz nie tylko ich dźwięk, ale również wygląd, to Citroën DS4 może cię zainteresować.

10 x rajdowi mistrzowie

Wybór dziesięciu najwybitniejszych polskich kierowców rajdowych nie jest prosty. Zwłaszcza jeśli chcemy uwzględnić nie tylko wymierne osiągnięcia, ale również osobowość, talent i tzw. faktor X zawodnika.