Pod koniec lat 30-stych model 540K był topowym sportowym modelem koncernu ze Stuttgartu. Poza najlepiej do dziś znaną wersją cabrio, z której na wielu filmach ówczesny kanclerz Niemiec w charakterystyczny dla siebie sposób pozdrawia rozentuzjazmowanych wyborców, powstało też wiele ciekawych odmian z zamkniętym nadwoziem. Często powstawały na indywidualne zamówienie w fabryce pojazdów specjalnych w Sindelfingen.

Legendarny model 540 K Streamliner (W29) nie powstał jednak dla żadnego bogatego przemysłowca, ani tym bardziej kochanki któregoś z ówczesnych berlińskich dygnitarzy, ale służył dwóm niezwykle poważnym celom.

Jeden z oryginalnych rysunków Mercedesa 540 K Streamlinera z 1938 r.fot. Mercedes-Benz

Po pierwsze, jego konstruktorzy chcieli zapewne zobaczyć, jak bardzo opływowy może być wielki, luksusowy Mercedes. I dokonali na tym polu prawdziwych cudów. A dzięki potężnemu silnikowi z turbosprężarką, Mercedes 540 K Streamliner mógł mknąć po równiutkich niemieckich autostradach z zawrotną jak na swoje czasy prędkością 185 km/h.

Po drugie (i najważniejsze - bo dzięki temu mógł ruszyć ten projekt...), 540 K Streamliner zbudowano na specjalne życzenie niemieckiej filii firmy Dunlop - producenta opon, który chciał nim testować w ekstremalnych warunkach swoje produkty, przeznaczone dla najpotężniejszych, ówczesnych limuzyn.

Mercedes-Benz 540 K Streamliner (W29) - oryginalny Mercedes-Benz 540 K Streamliner (W29) - oryginalny "one-off" z 1938 r., który uległ zniszczeniu w latach powojennych. Fot. Mercedes-Benz

Jedyny egzemplarz Mercedesa 540 K Streamlinera przeczekał całą wojnę w bezpiecznym garażu zakładów Deutsche Dunlop Gummi Comp. AG w Hanau. Po 1945 r. wprawdzie miał szczęście znaleźć się w amerykańskiej strefie okupacyjnej, ale i tak nie było mu lekko. Np. mieli nim jeździć dla zabawy pilnujący zachodnioniemieckich zakładów przemysłowych amerykańscy żołnierze.

W końcu popadł w ruinę do tego stopnia, że aby go po kilkudziesięciu latach zrekonstruować, inżynierowie specjalnego ?historycznego teamu? Mercedesa musieli uzbroić się w spore kawałki aluminiowej blachy i sięgnąć po historyczne plany i rysunki inżynierów z lat 30-stych.

Zrekonstruowany Mercedes-Benz 540 K Streamliner (W29)fot. Mercedes-Benz

Prawdziwe zaskoczenie ogarnęło ?grupę rekonstrukcyjną? ze Stuttgartu wtedy, gdy wstawili gotowego Mercedesa 540 K Streamlinera do nowoczesnego tunelu aerodynamicznego. Okazało się, że współczynnik oporu powietrza Cx tego samochodu wynosi zaledwie 0,36, co odpowiada niezłym wynikom osiąganym przez osobowe auta z drugiej dekady XXI w.