A...jak Adrian Newey

 

  B...jak Brawn GP   C...jak cięcia
Geniusz aerodynamiki. W latach 90. jego bolidy wygrywały na zawołanie, a o tytuły walczyli Newey i "Schuey". Schumacher wygrał siedem razy, sześć tytułów zdobyli Mansell, Prost, Hill, Villeneuve i Hakkinen - w autach spod ręki Neweya. Obecnie Brytyjczyk, za 10 mln dolarów rocznie, pracuje dla Red Bulla.   A w zasadzie, jak Brawn (Ross), Button (Jenson) i Barrichello (Rubens). Niebawem być może także Branson (Richard). Rewelacja początku sezonu! Ross Brawn (miał swój udział w każdym z siedmiu tytułów Schumachera) znów okazuje się geniuszem. Zespół może wkrótce zmienić nazwę na Virgin.   F1 redukuje wydatki. Budżety teamów zbliżały się do pół miliarda dolarów i nie wszyscy wytrzymali - w grudniu wycofała się Honda.

Do rewolucji może dojść w najbliższych latach, bo zespoły dostały propozycję ograniczenia budżetów do około 40 mln dol. w zamian za większą wolność technologiczną.

 

 

     

D...jak dyfuzor

 

E...jak Ecclestone, Bernie

 

F...jak Ferrari

         

Wizjonerstwo czy oszustwo? Brawn, Toyota i Williams wykorzystały lukę w regulacjach technicznych i zamontowały w swoich bolidach powiększony dyfuzor. To urządzenie aerodynamiczne montowane w każdym samochodzie F1, które wytwarza podciśnienie pod tylną częścią nadwozia i przysysa auto do nawierzchni.

 

Urodził się w czasach wielkiego kryzysu poprzedniego stulecia, a teraz prowadzi F1 przez załamanie XXI w. Jest właścicielem praw komercyjnych do tego sportu. Ma 160 cm wzrostu w kapeluszu i nosi fryzurę jak Andy Warhol. Ostatnio rozwiódł się z wyższą o 30 cm i młodszą o 28 lat chorwacką modelką.

 

Włoski zespół to wyścigowy Real Madryt i Barcelona w jednym - scuderia ma na koncie najwięcej tytułów, a jazda w niej jest marzeniem każdego kierowcy. W tym sezonie faworyci przeżywają jednak wielki kryzys. Niewykluczone, że potrzebne będą zmiany za kółkiem - wymarzony przez kibiców duet to Alonso i Kubica.

  

 

     

G...jak Grand Prix

  H...jak hamowanie   I...jak internet
         
To nie tylko wyścig! Praca kierowców zaczyna się we wtorek - spotkania ze sponsorami i fanami. Czwartek - wywiady i konferencje prasowe. Piątek - treningi i odprawy. Sobota - kwalifikacje. Dopiero w niedzielę po południu - wyścig. A gdzieś w tym grafiku musi być jeszcze impreza organizowana zwykle przez Red Bulla...   Moment na wyprzedzanie. Opóźnienie hamowania przed zakrętem pozwala pokonać rywala, ale wjeżdżając w zakręt z większą prędkością, łatwiej jest go przestrzelić. Doświadczony kierowca puści zdeterminowanego przeciwnika na pierwszym z kilku wiraży po to, by obrać lepszą linię jazdy w kolejnym i znów być z przodu.   Konieczny, jeśli chcesz rozumieć to, co dzieje się na torze. Podgląd tabeli czasów, sprawdzanie najlepszych wyników w danych sektorach toru, liczba postojów lub meldunki o ewentualnych zmianach pogody - bez tego wyścigi mogą wydawać się nudne. Multimedialne oglądanie GP to chleb powszedni każdego fana F1.

  

 

     

J...jak Joda i Juni

  K...jak KERS   L...jak Lauda, Niki
         
Takie imiona noszą syn i córka Nicka Heidfelda, kolegi Kubicy z BMW Sauber. Joda urodził się w lipcu 2007 roku, tuż przed kwalifikacjami do wyścigu o Grand Prix Niemiec. Heidfeld odwiedził rodzinę w szpitalu, a potem szalał na torze tak, że już na pierwszym okrążeniu doszło do kolizji z Kubicą.   Dodatkowe źródło napędu, które wykorzystuje energię pochłanianą przy hamowaniu. Ma przyspieszać bolid przez 6,6 s na każdym okrążeniu - efekty wciąż są niezbadane, ale wiadomo, że będą większe na torach szybkich. Dla Kubicy KERS to problem, bo obciąża auto. Polak i tak jest jednym z cięższych kierowców.   60-letni były trzykrotny mistrz świata, teraz ekspert RTL, jest jedną z największych osobistości w padoku. Znany też z poważnego wypadku podczas GP Niemiec w 1976 r. Austriak utknął w płonącym aucie - blizny na twarzy widoczne są do dziś. Trzy lata później Lauda przerwał karierę i zajął się m.in. biznesem lotniczym.

  

     

Ł...jak ładne dziewczyny

  M...jak Morelli, Daniele   N...jak Nakajima, Kazuki
         
Kiedy tzw. pit babes przechodzą przez główną aleję, fotografowie zabijają się o miejsce, a dziennikarze odwracają od kierowców, z którymi rozmawiają. 20 starannie wytypowanych dziewczyn przed startem staje obok bolidów i pokazuje tablice z numerem, krajem i nazwiskiem. Niestety, są to dane kierowców.   Jest menedżerem Kubicy od 2001 r. Podpisując pierwszy kontrakt Polaka w F1, Włoch zagrał va banque - zaryzykował niemal pewny kontrakt z Renault, choć BMW Sauber wysyłał tylko nieformalne sygnały i długo się nie odzywał. - To były najbardziej stresujące dni w moim życiu - przyznał Włoch.   Młody Japończyk z Williamsa bywa na torze zagrożeniem, o czym przekonał się rok temu Kubica - w Australii Polak jechał po niezłe miejsce, ale Nakajima w niegroźnej sytuacji wjechał w jego samochód. Ale to i tak mniejsze zło niż potrącenie dwóch mechaników swojego zespołu kilka miesięcy wcześniej w Brazylii...

 

 

     

O...jak opony

 

P...jak poker

 

R...jak rajdy

         

Mieszanka kauczuku, wosków, żywic, polimerów, elastomerów, siarki, nylonu, poliestru i 150 innych składników to czarne złoto F1. W tym sezonie gumy mogą decydować o sukcesie - redukcja owiewek, skrzydełek i rozmaitych spoilerów montowanych na samochodzie sprawiła, że bolid stracił większość siły docisku.

 

Hobby kierowców. Grają m.in. Kubica, Alonso, Rosberg, ale też Schumacher i Ecclestone. Kubica używa różnych forteli. - Dlaczego zdjąłeś okulary? Gramy przecież w pokera, jak je założysz, będziesz wyglądał cool - powiedział do szefa Force India Vijaya Mallyi. Mallya okulary włożył. A Kubica oglądał w odbiciach jego karty.

 

To kolejna pasja Kubicy po kartingu, pokerze i kręglach. Polak przyznaje, że po zakończeniu kariery w Formule 1 chciałby spróbować sił w rajdach. Na razie pozostaje mu kibicowanie, podczas którego Kubica nie korzysta z wejściówek VIP. Zostawia samochód na zwykłym parkingu i idzie piechotą oglądać najciekawsze odcinki.

  

     

S...jak synowie

  T...jak trybuna Kubicy   U...jak uliczne tory
         
Do Formuły 1 prowadzi wielki talent albo wielkie pieniądze, ale istotnym czynnikiem wspomagającym są ojcowie byli kierowcy. Keke Rosberg obserwuje Nico, Nelson Piquet patrzy na Nelsinho, a Satoru Nakajima - Kazukiego. Nico jeszcze daje radę, ale czy pozostali zasługują na F1? Na razie słyną z kolizji i piruetów.   Na torze Hungaroring pod Budapesztem powstała Kubica Grandstand, jedno z najdroższych miejsc wokół toru (bilet za 229 euro). Węgrzy chcą przyciągnąć Polaków, których i tak są tam tłumy. Węgry to symboliczne miejsce dla Kubicy - tam oglądał swój pierwszy wyścig F1, a w 2006 r. zadebiutował.   Wyścigi w miastach, na ciasnych ulicach i pośród budynków cieszą się największym zainteresowaniem i należą do ulubionych Kubicy. W tym sezonie F1 bę-dzie gościć na ulicach Monako, Walencji i Singapuru. Rok temu Polak był na podium w dwóch pierwszych przypadkach.
 

 

 

     

V...jak Vettel, Sebastian

  W...jak widownia   Z...jak zakończenie sezonu
         
Od tegorocznego GP Australii - idiota. Vettel sam się tak nazwał, kiedy zawadził o bolid Kubicy, przerywając wyścig obu kierowców, którzy jechali po pewne podium. Vettel to najmłodszy kierowca w historii, w GP Turcji w 2006 r. miał tylko 19 lat. Niemcy widzą w nim drugiego Schumachera.   Trzydniowe GP przyciąga po kilkaset tysięcy widzów na tory i nawet ponad 100 mln przed telewizory. W Polsce rekord to 3,9 mln podczas zeszłorocznego startu w Bahrajnie, który Robert Kubica zaczynał z pole position. Średnio F1 z Kubicą ogląda w Polsce ok. 3 mln osób. Przed Kubicą było to ok. 200 tys.   Oby tak dramatyczne, jak w 2008 r. w Brazylii! Tam walka o tytuł mistrzowski rozstrzygnęła się na ostatnich metrach i S o Paulo płakało, widząc, jak cieszy się Hamilton, a załamuje urodzony nieopodal toru Massa. W tym roku zakończenie sezonu odbędzie się 1 listopada, ale nie w S o Paulo, tylko w Abu Zabi.

 

 

Autor: Łukasz Cegliński

Zdjęcia: Kapif, Shutterstock, materiały promocyjne

 

 

Czytaj też na Logo24:

 

  Dokąd jedzie FORMUŁA 1 
 
Bolidy na zakupy,
 Powrót srebrnej strzały

 Ostra jazda z Kuzajem