Zima definitywnie się skończyła i najwyższy czas zmienić opony nas letnie. Od tych używanych zimą różni je surowiec - rodzaj mieszanki, z której zostały wykonane. - Opony letnie są twardsze, zaś zimowe bardziej elastyczne. Te pierwsze częściej mają bieżnik asymetryczny, zaś modele ku opon zimowych - tzw. kierunkowy, który zapewnia lepsze odprowadzanie wody, śniegu i błota pośniegowego spod koła. Z kolei specjalne kanały uwzględnione podczas projektowania opon letnich powodują bardzo dobre odprowadzanie wody; ponadto mają one lepsze oceny, jeśli chodzi o poziom emisji hałasu - Monika Siarkowska, rzeczniczka Oponeo.pl, wylicza różnice miedzy modelami letnimi i zimowymi.

Właśnie te różnice powodują, że opony warto zmieniać stosownie do pory roku. Gdy panują zimowe warunki pogodowe, a auto ma letnie opony, nie będzie raczej korzystać z ich zalet; i odwrotnie. Ponadto, kiedy panują wysokie temperatury, opony zimowe bardzo szybko się zużywają - przestrzega Monika Siarkowska i przypomina, że gdy średnia temperatura dobowa przekracza 7 st. C, trzeba już pomyśleć o wymianie opon na letnie.



Jedne na cały rok?

Można wprawdzie skorzystać z opon całorocznych, które łączą po trochu cechy zimowych i letnich, ale też nie funkcjonują optymalnie w żadnej porze roku. Mają np. więcej wcięć bieżnika niż te drugie - to zapewnia większą przyczepność na śniegu, ale odwrotnie działa w wyższych temperaturach i zmniejsza skuteczność hamowania. Z kolei tzw. kontur opony całorocznej (jej kształt, który widać, gdy patrzy się na nią od przodu auta) zbliża się do kwadratu i jest masywny - podobnie jak w oponach zimowych. Dobrze trzyma się drogi zimą, za to latem powoduje szybsze zużywanie bieżnika i większe zużycie paliwa.

Modele całoroczne produkowane są z takich mieszanek gum, które w miarę skutecznie sprawdzą się i zimą, i latem, za to w żadnej porze roku nie pozwolą uzyskać szczególnych "osiągów".

Korzystając z opon całorocznych trzeba pamiętać o ich właściwym założeniu - mają asymetryczną rzeźbę i np. strona "letnia" powinna być na zewnątrz.

Każdy kierowca lubi co innego

Działający w Niemczech od ponad 100 lat automobilklub ADAC przetestował letnie opony w dwóch rozmiarach - 185/60R14 oraz 205/55R16. Sprawdził je w pięciu kategoriach: jazda na suchej i mokrej nawierzchni, odporność na ścieranie, zużycie paliwa oraz hałas wytwarzany przez oponę podczas jazdy. Każda z opon mogła uzyskać jedną z pięciu not. Oceny: bardzo dobra, dobra, zadowalająca, wystarczająca lub niedostateczna przydzielane były w poszczególnych kategoriach, a później sumowane. Zależnie od tego, na czym kierowcy zależy (czy na optymalnym zużyciu paliwa, czy na skutecznym trzymaniu się mokrej nawierzchni, czy na trwałości itd.), powinien dobrać odpowiednią oponą; bardziej szczegółowe informacje o najlepszych oponach letnich w poszczególnych kategoriach można znaleźć na stronie http://www.oponeo.pl/testy-adac/testy-adac-opon-letnich.

Rozmiar 185/60R14

(pasują do mniejszych aut segmentu A i B, np. chevroleta Aveo, forda Fusion, mazdy 2)

To przede wszystkim samochody z segmentów B i C, więc za najważniejsze specjaliści uznali komfort, dobre właściwości jezdne i tzw. niski opór toczenia, a za mniej istotną przyczepność podczas sportowej jazdy.

Dobrą ocenę dostały:

1. Continental ContiPremiumContact 5 - cena 185-210 zł

2. Goodyear EfficientGrip Performance - cena 183-210 zł

3. Nokian Line - cena 175-188 zł

4, Dunlop Sport BluResponse - cena 180-198 zł

5. Vredestein Sportrac 5 - cena 155-175 zł

6. Hankook Kinergy Eco K425 - cena 158-199 zł

Ocena zadowalająca:

7. Firestone TZ 300 - cena 150-175 zł

8. Michelin Energy Saver+ - cena 205-278 zł

9. Sava Intensa HP- cena 140-167 zł

10. Pirelli Cinturato P1 Verde - cena 191-205 zł

11. Infinity Ecosis - cena 134-161 zł

12. Yokohama BluEarth AE-01 - cena 168-194 zł

13. GT Radial Champiro Eco - cena 130-157 zł

14. Semperit Comfort-Life 2 - cena 160-195 zł

Ocena wystarczająca:

15. Kumho KH27 Ecowing ES 01 - cena 147-203 zł

Ocena niedostateczna:

16. Matador MP 16 - cena 135-165 zł

Rozmiar 205/55R16

(pasują do aut segmentu C i D, np. VW Golfa V i VI, audi A4, forda Mondeo, opla Vectry, BWM serii 3)

To jeden z dwóch najpopularniejszych rozmiarów opon, stosowany do aut o bardzo zróżnicowanych osiągach.

- Należy pamiętać, że test przeprowadzony został na oponach z indeksem prędkości "V", czyli do 240 km/h. Co za tym idzie, są to modele, w przypadku których producenci poszukują złotego środka pomiędzy komfortem, oszczędnością, a właściwościami jezdnymi nawet przy większych prędkościach - wyjaśnia Filip Fischer, kierownik działu obsługi klienta w Oponeo.pl.

Oceny dobre dostały:

1. Michelin Primacy 3 - cena 277-358 zł

2. Goodyear EfficientGrip Performance - cena 246-279 zł

3. Continental ContiPremiumContact 5 - cena 270-296 zł

4. Dunlop Sport BluResponse - cena 236-275 zł

5. Pirelli Cinturato P7 Blue - cena 273-371 zł

6. Bridgestone Turanza T001 - cena 241-270 zł

Ocena zadowalająca:

7. Fulda EcoControl HP - cena 220-240 zł

8. Hankook Ventus Prime 2 K115 - cena 214-233 zł

9. Semperit Speed-Life - cena 238-345 zł

10. Vredestein Sportrac 5 - cena 236-254 zł

11. Falken Ziex ZE-914 - cena 213-231 zł

12. Nokian Line - cena 226-246 zł

13. Bridgestone Ecopia EP001S - cena 340-380 zł

14. Continental ContiEcoContact 5 - cena 275-298 zł

15. Michelin Energy Saver+ - cena 283-357 zł

16. Hankook Kinergy Eco K425 - cena 217-230 zł

17. Kumho HS51 - cena 242-258 zł

18. Kleber Dynaxer HP3 - cena 203-221 zł

Ocena niedostateczna:

19. Nankang ECONEX Eco-2 - cena ok. 253 zł