W rankingu pojawiają się też nowi gracze. Costa Coffee - w roku 2012 kojarzyło 8 proc. Polaków, podczas gdy w 2015 tę sieć znało cztery razy więcej osób, czyli 32 proc.



Jeszcze szybciej rośnie znajomość sieci Green Caffe Nero, którą w 2014 znała jedna osoba na sto, a w ciągu roku popularność sieci wzrosła 11-krotnie.

Po przetasowaniach, które nastąpiły w ostatnich latach, tegoroczny ranking liderów wygląda następująco: Starbucks (56 proc.), Coffeeheaven (50 proc.), Costa Coffee (32 proc.), Tchibo (23 proc.), McCafe (15 proc.) oraz Green Caffe Nero (11 proc.), która właśnie wyprzedziła Empik Cafe i Grycana.

- Rynek kawiarni sieciowych prężnie się rozwija. W ubiegłym roku zarówno kawiarnie istniejące na polskim rynku od lat, jak i nowe sieci chętnie otwierały nowe punkty. Sieci planują również rozbudowę w miastach, w których do tej pory były nieobecne - mówi Natalia Jońca, badaczka z ARC Rynek i Opinia.

Polacy wciąż jednak najchętniej piją kawę w domach (aż 70 proc.). Po filiżankę małej czarnej sięga w sieciowych kawiarniach 57 proc. badanych. Mniej, bo 55 proc., pije kawę w pracy.

W kawiarniach częściej można spotkać kobiety niż mężczyzn. Zamawiają głównie kawę latte (dwie trzecie wskazań), cappuccino (29 proc.) i espresso (co czwarta osoba).

Badanie Cafe Monitor 2015 przeprowadził instytut ARC Rynek i Opinia w czerwcu br. w 11 dużych miastach wśród 1026 osób w wieku 15-55 lat