Droga do kariery w branży PR jest długa. Ile jest szczebli do przejścia?

Agencje bardzo różnią się pod względem liczby szczebli oraz zakresu obowiązków przypisanego do każdego ze stanowisk. Zróżnicowane są również zarobki. Tempo kariery w mojej branży jest bardzo uzależnione od indywidualnych zdolności. Jak ktoś ma predyspozycje, czyli jest elokwentny, kontaktowy, ma dobre pióro i umiejętność dobrej organizacji pracy, to może np. w dwa lata przejść drogę od asystenta do menedżera. Zawsze rozpoczyna na stanowisku asystenta, czyli account manager assistant.





Czym się zajmuje ta osoba?

Między innymi tworzy bazę danych dziennikarzy i zajmuje się jej ciągłą aktualizacją. Pomaga też w przygotowaniu informacji prasowych i realizacji innych działań. To praca zdecydowanie niesamodzielna i wykonywana pod stałą kontrolą przełożonego. Zarobki wynoszą około 1,5-2 tys. zł netto.



Co potem?

Dalej jest account executive. To już praca częściowo samodzielna, ale ciągle pod kierunkiem przełożonego, czyli account managera. Do obowiązków osoby na stanowisku account executive należy samodzielne prowadzenie mniejszych projektów lub części większych projektów, w tym kontakt z klientem, dziennikarzami, tworzenie informacji prasowych. Zarobki rosną i wynoszą od 2 do 3 tys. zł netto.



Jak się sprawdza na stanowisku, może awansować i....

...i wskoczyć na stanowisko: account manager. Pensja tym stanowisku bywa już sporo wyższa. Można zarobić nawet kilka tysięcy złotych netto. Nie mogę podać dokładnych zarobków, bo ich zróżnicowanie jest już bardzo duże. Wynagrodzenie zależy m.in. od samej agencji, doświadczenia pracownika, liczby i wielkości prowadzonych projektów. Account manager jest już w pełni samodzielnym pracownikiem, który wraz ze swoimi podwładnymi prowadzi działania dla kilku klientów. Tworzy również harmonogramy i strategie działań PR. W niektórych agencjach uczestniczy także w pozyskiwaniu nowych klientów.



Czy to już koniec możliwości awansu?

Jest jeszcze account director lub PR director. Zarabia od kilku do kilkunastu tysięcy złotych netto. Koordynuje pracę jednego z działów agencji lub nawet całej agencji. Bierze także udział w pozyskiwaniu nowych klientów. Warto pamiętać, że zależności od agencji, jej wielkości i potrzeb mogą, ale nie muszą, pojawiać się dodatkowe szczeble: junior account executive, senior account executive, junior account manager, senior account manager. Aby przejść wszystkie stopnie kariery, trzeba naprawdę poświęcić się tej ciekawej, ale i wymagającej pracy.





W pierwszym półroczu PR-owcy mogli przebierać w ofertach pracy. Lipiec i sierpień okazały się sezonem ogórkowym dla całej branży. Ukazały się jedynie 404 ogłoszenia, czyli aż 92 mniej niż kwartał wcześniej. Był to najsłabszy okres w tym roku - wynika z badań serwisu PRoto.pl. Na szczęście przyszedł wrzesień i wraca dobra passa dla poszukujących pracy w branży PR. Jesień to też świetny czas na awans lub zmianę firmy. Kogo poszukują pracodawcy? Niezmiennie poszukiwane są osoby kreatywne, komunikatywne, wykształcone, które dodatkowo znają języki. Pracodawcy cenią umiejętność posługiwania się drugim językiem obcym, zwłaszcza rosyjskim. Warto kształcić się w tym zawodzie, bo specjaliści mogą przebierać w ofertach pracy, a studenci - w propozycjach staży.