W ciągu ostatnich lat zmieniła się koncepcja projektowania samochodów, zgodnie z którą aerodynamiczne kształty nadwozia zaczęto przełamywać ostrymi jak brzytwa przetłoczeniami. Coraz więcej marek ma napęd hybrydowy, coraz odważniej mówi się też o zmierzchu downsizingu, który jeszcze niedawno uważano za przyszłość. W salonach pojawiają się modele o niezwykle śmiałych nadwoziach, a popularne modele mają o wiele lepsze wyposażenie niż kiedyś. Auta stają się bezpieczniejsze. Świat motoryzacji ulega licznym przeobrażeniom.  

Wiele firm motoryzacyjnych inwestuje w nowe technologie. Według raportu The Boston Consulting Group "The Most Innovative Companies 2016", liderem innowacyjności wśród dużych producentów samochodów jest Toyota, która jednocześnie zajmuje ósme miejsce na liście najbardziej innowacyjnych firm świata. Na dalszych pozycjach, już poza pierwszą dziesiątką, uplasowały się BMW, Daimler, General Motors, Renault oraz Honda. Nic zatem dziwnego, że nowe samochody Toyoty zostały wyposażone w szereg supernowoczesnych rozwiązań. Ale i inni producenci potrafią nas zaskoczyć. Ciekawe nowinki motoryzacyjne zapowiada Ford. Od lata 2017 roku kierowcy nowych aut, wyposażonych w system multimedialny SYNC3, będą mogli korzystać z pomocy asystentki głosowej o uroczym imieniu Alexa. Elektroniczna sekretarka na żądanie kierowcy sprawdzi wiadomości, odczyta prognozę pogody czy też odtworzy jedno z nagrań. To tylko jedna z wielu motoryzacyjnych nowości, które zadebiutują w nadchodzących miesiącach. Poniżej prezentujemy najciekawsze premiery samochodowe 2017 roku.

Auta miejskie

Na zbliżających się targach w Genewie Toyota zaprezentuje odświeżonego Yarisa, który niedługo trafi do salonów. Samochód ma przeprojektowany przód i tył, nowe wersje wyposażenia z systemami bezpieczeństwa czynnego w standardzie i nowy mocniejszy silnik 1.5 l, który zastąpi dotychczasową jednostkę 1.33 l. Prace inżynieryjne nad różnymi elementami konstrukcji samochodu poprawiły komfort jazdy i precyzję prowadzenia oraz obniżyły poziomu hałasu i wibracji.

Auto nadal będzie oferowane w wersji z napędem hybrydowym, którego prekursorem jest Toyota. Sprzedaż hybrydowych Yarisów od lat systematycznie rośnie, dlatego można się spodziewać, że 2017 będzie kolejnym rokiem, w którym flota miejskich samochodów w Europie będzie jeszcze bardziej oszczędna. W 2016 roku aż 40 % Yarisów sprzedawanych na kontynencie miało napęd hybrydowy, była to równocześnie najtańsza hybryda na rynku. Toyota liczy na to, że w tym roku jeszcze większa grupa klientów zdecyduje się na kupno nowych samochodów hybrydowych.

W drugim kwartale 2017 roku do salonów trafi nowa Kia Picanto, nieco większa od poprzedniej (o 15  mm dłuższa) i uzbrojona w nowy system multimedialny. Będzie też bardziej atrakcyjna wizualnie od poprzedniego modelu i o wiele bardziej dynamiczna.

Najnowszą wersję swojego auta miejskiego zaprezentuje także Suzuki, a pojazd ten trafi do sprzedaży już na początku tego roku. Nowy Swift ma diametralnie odmienny wygląd od swego poprzednika, jest też od niego nieco dłuższy. Auto będzie napędzane silnikiem 1.2 DUALJET, współpracującym z niewielkim silnikiem elektrycznym w ramach systemu hybrydowego typu mild hybrid o nazwie SHVS. Układ będzie odzyskiwał energię z hamowania, jednak nie umożliwi jazdy na samym silniku elektrycznym. Mały Swift będzie mógł być wyposażony w nowoczesne systemy bezpieczeństwa czynnego, wspomagające kierowcę w unikaniu kolizji.

Nowości samochodowe 2017 w świecie crossoverów i SUV-ów

Prawdziwym przebojem na rynku crossoverów okazała się Toyota C-HR, auto o wyjątkowo oryginalnym wyglądzie. Tego samochodu nie da się w żaden sposób zaszufladkować, a niesamowity styl nadwozia podziałał na klientów salonów niczym magnes - tylko w styczniu, miesiącu premiery nowego modelu, Polacy kupili 905 egzemplarzy.

Toyotę C-HR skonstruowano na bazie płyty TNGA, z której korzysta także najnowszy Prius. Oprócz bardzo oryginalnych i śmiałych kształtów, Toyota C-HR oferuje także innowacyjne wyposażenie z dziedziny bezpieczeństwa, czyli system Toyota Safety Sense. Auto zadebiutowało w wersji z napędem hybrydowym o łącznej mocy 122 KM oraz silnikiem benzynowym 1.2 Turbo o mocy 116 KM. Innowacyjne podejście znalazło wyraz także w sposobie jego sprzedaży - Toyota C-HR to pierwszy samochód w Polsce, który można było zamawiać przez internet. Co ciekawe, w Japonii już pojawiły się pakiety tuningowe, które powodują, ze pojazd ten wygląda jeszcze bardziej oryginalnie.

Jest jeszcze inny ciekawy przedstawiciel świata SUV-ów i crossoverów wśród nowości tego roku - to Alfa Romeo Stelvio - pierwszy SUV w historii tej firmy. Auto ma charakterystyczny dla Alfy Romeo przód oraz sportową linię nadwozia. W samochodzie zadebiutuje także nowy selektor Alfa DNA Pro, dzięki któremu kierowca będzie mógł samodzielnie ustalać parametry jazdy. Pod maską Stelvio pracują prawdziwie potężne jednostki, między innymi turbodoładowany dwulitrowy benzyniak o mocy 280 KM oraz sześciocylindrowa jednostka V6 o pojemności 2.9 l, generująca moc 510 KM. Obydwa silniki współpracują z ośmiostopniowym automatem.

Sportowe premiery motoryzacyjne 2017

Miłośnicy aut z większą mocą pod maską także nie powinni narzekać. W 2017 roku do sprzedaży trafi nowy hot hatch Toyoty - trzydrzwiowy Yaris z silnikiem benzynowym o mocy 210 KM. Sportowa wersja Yarisa powstała dla upamiętnienia historycznego powrotu Toyoty do Rajdowych Mistrzostw Świata, w których startuje prototypowy Yaris WRC o mocy ponad 380 KM. Samochód zadebiutował w słynnym rajdzie Monte Carlo, zajmując 2. miejsce.

Wspomniany wyżej Suzuki Swift również znajdzie się w salonach sprzedaży jako auto sportowe. Pojazd w wersji RS jest napędzany litrowym, turbodoładowanym silnikiem BOOSTER JET, współpracującym z sześciostopniowym automatem.

Do salonów trafi także Kia Stinger - wygodny, pięciomiejscowy sedan dla osób, które kochają
samochody osobowe ze sportowym zacięciem. Stinger zaoferuje sporo miejsca we wnętrzu (ma większy rozstaw osi niż np. Infiniti Q50 czy Audi A4) i będzie napędzany albo dwulitrowym benzyniakiem o mocy 255 Km, albo sześciocylindrowym twin turbo o mocy 365 KM, który umożliwia osiągnięcie setki na liczniku w ciągu pięciu sekund.

Seat oferuje najmocniejszego w historii Leona w wersji Cupra. Pod jego maską zagości czterocylindrowy, dwulitrowy TSI o mocy 300 KM. Czy jest to odwrót od downsizingu?

W salonach Skody zagości nowa Octavia RS, która miała oryginalny, multimedialny debiut. Wielbiciele luksusu, ceniący nowości motoryzacyjne z najwyższej półki, czekają na inną premierę. To najnowszy Mercedes klasy E w wersji coupe. Auto jest znacznie większe od egzemplarza poprzedniej generacji (4826 mm długości, 1860 mm szerokości i 1430 mm wysokości), ma też większy od niego rozstaw kół. Warto zwrócić uwagę na mocne przetłoczenia, wyrazisty pas przedni oraz bezramkowe szyby w drzwiach. We wnętrzu z kolei producent zastosował ciekawe rozwiązanie, wykorzystujące jedną taflę szkła, która łączy dwa duże wyświetlacze. Pod maską Mercedesa znajdują się trzy silniki benzynowe i jeden wysokoprężny, o mocy od 184 do 333 KM. Wszystkie współpracują z dziewięciostopniowym automatem.

Rok 2017 okaże się z pewnością bardzo interesujący dla świata motoryzacji. Nie zabraknie w nim premier, które u każdego miłośnika aut wywołają szybsze bicie serca.