Akcję zainicjował Elliot Costello - założyciel organizacji YGAP, zajmującej się walką z ubóstwem na świecie. Jak tłumaczy społecznik, pomysł na kampanię zrodził się podczas spotkania z dziewczynką z Kambodży, która sama doświadczyła przemocy. W trakcie pierwszej rozmowy dziecko pomalowało mu paznokieć ulubionym kolorem: niebieskim. Inicjatywę wsparli już m.in. Zac Efron i Chris Hemsworth, a fotografii wciąż przybywa!

Vance Joy is a #PolishedMan. Nailed it.

Zdjęcie zamieszczone przez użytkownika P O L I S H E D M A N (@polishedman)

Również kobiety są zachęcane do poparcia kampanii - pomysłodawcy proszą je o zrobienie sobie zdjęcia z mężczyzną biorącym udział w "Polished Man" i opublikowanie go w mediach społecznościowych z opisem: "I prefer a #PolishedMan".

Oczywiście jednym z elementów akcji - poza zamieszczeniem w sieci zdjęcia - jest wpłacenie datku. Pieniądze zostaną przeznaczone na fundacje wspierające dzieci, które doznały przemocy. Coś wam to przypomina?

Michael Klim. Father. Legend. A #PolishedMan. Nailed it. ?

Zdjęcie zamieszczone przez użytkownika P O L I S H E D M A N (@polishedman)

Obserwatorzy słusznie zauważyli, że cała kampania przypomina popularną przed kilkoma laty akcję "Ice Bucket Challenge". Jej uczestnicy oblewali się lodowatą wodą, wpłacali stosowną kwotę, a następnie nominowali do "zabawy" trójkę znajomych - pieniądze trafiały do organizacji zajmujących się chorymi na ALS, stwardnienie zanikowe boczne. Inicjatywa stała się niezwykle popularna, wzięli w niej udział najsłynniejsi artyści, politycy i celebryci.

Choć sceptycy tego typu internetowych akcji, również w Polsce, przekonują, że poza "lajkami" w social mediach nie wpływają one zbytnio na rzeczywistość, fakty są inne. Beata Biel na łamach miesięcznika "Press" przywoływała przykład rodzimego stowarzyszenia Dignitas Dolentium z Nowego Targu, którego przychody znacząco wzrosły odkąd "Ice Bucket Challenge" dotarło do Polski. Jak tłumaczył w artykule Paweł Bała, prezes stowarzyszenia, akcja miała nie tylko wymiar finansowy, ale również edukacyjny, co widać choćby po wzroście liczby wolontariuszy.

Statystyki ze świata są jeszcze bardziej optymistyczne: na przykład fundacja ALS Association w zaledwie sześć tygodni zebrała ponad... 115 milionów dolarów! Pieniądze przeznaczono nie tylko na pomoc chorym, ale również na badania nad stwardnieniem rozsianym. Zaledwie kilka tygodni temu świat obiegła informacja, że naukowcy z "Project MinE" - dofinansowanego przez ALS Association - odkryli prawdopodobną sekwencję genetyczną, odpowiadającą za podatność na tę chorobę.

Czy kampania "Polished Man" stanie się równie popularna? Czas pokaże. Sądząc jednak po rosnącej liczbie zdjęć - można tak przypuszczać.

When @zacefron joined the @ygap #polishedman movement. Nailed it.

Zdjęcie zamieszczone przez użytkownika P O L I S H E D M A N (@polishedman)

He's done it again. @chrishemsworth is a @ygap #PolishedMan. He's nominated @liamhemsworth and @zacefron to paint it. Nailed it.

Zdjęcie zamieszczone przez użytkownika P O L I S H E D M A N (@polishedman)