Choć zgodnie z prawem o ruchu drogowym: "Zabrania się wyposażania pojazdu w urządzenia informujące o działaniu sprzętu kontrolno-pomiarowego używanego przez organy kontroli ruchu drogowego lub działanie to zakłócające albo przewożenia w pojeździe takiego urządzenia w stanie wskazującym na gotowość jego użycia", na rynku zupełnie legalnie możesz nabyć dziesiątki antyradarów. Pamiętając o tym, że bezpieczeństwo zapewnia jedynie rozsądna jazda, sprawdziliśmy, jak się zachowuje kilka popularnych modeli.

 

 

Antyradar

Fotoradar

Multanova 6F

AD9C

AD9T

Odległość wykrycia w metrach

Valentine 1

310

470

400

Noxo ZR100e

250

480

320

Noxo ZRW300e

250

500

570

Beltronics RX65

160

250

220

Whistler XTR690

brak wykrycia pasma Ka

180

150

Whistler Pro78

brak wykrycia pasma Ka

150

140

Cobra XRS9330

20

90

50

Uniden LRD937

brak wykrycia

20

brak wykrycia

 

Przeprowadzone testy znajdziesz w formie wideo na stronie

antyradary.net

 

 

Szczęśliwymi wybrańcami zostali: Valentine 1 (soft 3.864), uważany przez wielu za najlepszy na świecie, Uniden LRD 937, który jeszcze parę lat temu sprawdzał się na polskich drogach wyśmienicie, Beltronics RX 65 (soft 4.5, antena S7) - najskuteczniejszy z popularnych kompaktowych "Beli", tania Cobra XRS9330, Whistlery Pro 78 oraz XTR 690, a także nowości na naszym rynku: Noxo ZR 100e i rozdzielny ZRW 300e. Naprzeciw uzbrojonego po zęby auta postawiliśmy fotoradary pracujące w trudnym do wykrycia paśmie Ka: Multanovę 6F i AD9, raz zamontowany w atrapie samochodu (AD9C), za drugim razem - na trójnogu (AD9T). Choć najazdy były przeprowadzone jeden po drugim, przy zbliżonych warunkach pogodowych, wyniki uzyskane przy pierwszym i drugim "podejściu" do AD9 nieco się od siebie różniły. Próby z Multanovą przeprowadziliśmy natomiast w szczególnie niekorzystnych warunkach terenowych: kilkadziesiąt metrów dalej znajdowało się urządzenie nadające w paśmie K, czym "zagłuszało" jej promieniowanie. To zmyliło wiele antyradarów. Jakkolwiek wskazania są miarodajne, trzeba odczytywać je z dozą tolerancji.

W tym miejscu należy przypomnieć, że im czulszy antyradar, tym częściej wszczyna fałszywy alarm, np. gdy przejeżdżamy koło stacji benzynowej z automatycznymi drzwiami (lub obok innych czujek ruchu, pracujących w paśmie X i K, a nawet innych antyradarów).

Pamiętaj, że jeśli auto ma atermiczną szybę przednią, powinieneś postawić na antyradar rozdzielny. By uniknąć skutków tłumienia przez nią promieniowania, głowica odbiorcza jest tu umieszczona na zewnątrz samochodu. Poniżej i obok znajdziesz opisy poszczególnych antyradarów, z analizą testu.

Na końcu - poniżej przedstawiamy "wroga" oraz wiedzę, na czym polega technologia, z której korzystają (anty)radary.

 

Valentine 1

 

Istnieje grupa wyznawców kultu V1. Drogi (2000 zł) antyradar o nieco dziwnym  kształcie jako jedyny posiada dwie anteny odbiorcze. Jest bardzo czuły. Jego programowanie, obsługa oraz użytkowanie wymaga jednak niemałej wprawy. Trzeba też zdać sobie sprawę, że zakup tego urządzenia bez wiedzy o takich niuansach, jak np. wersja oprogramowania, może okazać się drogą pomyłką. Z  "polskimi" radarami najlepiej sprawują się 3.864 i 3.872. V1 znalazł się na podium testu "Logo"!

 

Valentine 1

cena 2000 zł

 

Noxo

 

Noxo ZR 100e

cena 750 zł

Noxo ZRW 300e

cena 1100 zł

 

Na którym miejscu? Chyba na drugim. Wyniki Noxo ZRW 300e (1100 zł) były zazwyczaj nieco lepsze, a ZR 100e (750 zł) - troszkę gorsze. Choć firma debiutuje na rynku, test wykazał, że jej produkty są w stanie rywalizować z najlepszymi. Sprzęt należy jednocześnie do małej grupy wykrywającej popularny radar Iskra. Niestety, z powodu zbyt szerokiego pasma X częściej niż u konkurencji zdarzają się fałszywe alarmy.

 

Beltronics

 

Firma z tradycjami. Model RX 65 na antenie S7 i z softem 4.5, którego produkcja została już dawno zakończona, wciąż ma rzesze zwolenników. Kolejne wersje przegrywają w testach ze "starszym bratem". Procesor DSP - duma Amerykanów - przyczynił się do porażki tych antyradarów w starciu z iskrą -  jej krótkie impulsy pomiarowe traktował jako "fałszywki". Problem ten został rozwiązany: RX 65e (1600 zł)  jest specjalnie dostosowany do warunków europejskich. Niestety, nie udało nam się go przetestować. Sprawdzany RX 65 (1110 zł) znalazł się w górnej połowie stawki.

 

Beltronics RX 65

cena 1110 zł

Whistler

 

Whistler Pro 78 

cena 650 zł

Whistler XTR 690

cena 700 zł

 

Whistler oferuje całą gamę antyradarów, jednak tylko modele Pro 78  i XTR 690/695 (650-700 zł) namierzają radary pracujące w paśmie Ka z dostatecznej odległości. W zamian otrzymujemy urządzenie, które generuje znacznie mniej fałszywych alarmów. Wykrywalność iskry: średnia. Wyniki testu także... średnie.

 

Cobra

 

Niedrogie (300 zł) urządzenie Cobra XRS?9330 jest chętnie kupowane jako pierwszy antyradar. Jego właściciele cieszą się z oszczędności, dopóki nie spotkają na swej drodze fotoradaru pracującego w paśmie Ka.

 

Cobra XRS 9330

cena 300 zł

 

Uniden LRD 937

cena 50-100 zł

 

Uniden

 

Starszy antyradar Uniden LRD 937, nadal używany przez ufających mu kierowców, wzięliśmy jedynie w celach porównawczych. Jako nowy w sprzedaży już nie występuje.

 

 

Jeśli nie antyradar, to co?

  

Ostatnio pojawiły się urządzenia pracujące w oparciu o technologię GPS, sygnalizujące zbliżanie się do miejsca, gdzie zaobserwowano radar. To obrona jedynie przed stałymi miejscami kontroli

prędkości, nie przed patrolami, często zmieniającymi "łowiska". Informacje o fotoradarach aktualizowane są zazwyczaj na stronie producenta, a korzystanie ze sprzętu jest zupełnie legalne.

W sklepach znajdziemy także kompilacje antyradarów z modułami GPS, które wykrywają promieniowanie, a zarazem są odporne na fałszywe alarmy (miejsca, gdzie występuje czujka ruchu, możemy zaznaczać na wirtualnej mapie i przy kolejnych przejazdach urządzenie nie będzie reagowało). Uwaga! To może być mylące, gdyż częstotliwości pracy radarów i czujek pokrywają się. 

Nakładka polaryzacyjna na tablicę, utrudniająca odczytanie numeru, gdy patrzy się na nią pod pewnym kątem (ok. 300 zł).

Fotobloker: sprej teoretycznie (i tylko teoretycznie) utrudniający odczytanie numeru na zdjęciu z fotoradaru (ok. 150 zł). Korzystanie z tego wynalazku, podobnie jak i z nakładki polaryzacyjnej, jest karalne.

CB-radio - na nieśmiertelnym kanale 19 możemy usłyszeć informacje o kontrolach i radarach w pobliżu.

Jammer - sprawia, że lidar głupieje. Sprzęt drogi (kilka tysięcy) i trudno dostępny w Polsce.

 

Kraj

Czy można przewozić antyradar?

Czy można z niego korzystać?

Anglia

tak

tak

Austria

nie

nie

Belgia

nie

nie

Białoruś

tak

tak

Dania

tak

nie

Francja

nie

nie

Hiszpania

tak

nie

Holandia

tak

nie

Litwa

tak

nie

Niemcy

tak

nie

Polska

tak

nie

Niemcy

tak

nie

Rosja

tak

tak

Skandynawia

nie

nie

Szwajcaria

nie

nie

Ukraina

tak

tak

Włochy

tak

tak

 

 

Wszystko przez Dopplera

 

Jak to właściwie działa? Radary policyjne wykorzystują zjawisko Dopplera, czyli zmianę częstotliwości fal podczas ruchu nadajnika względem odbiornika. Gdy odbiornik (auto) zbliża się do nadajnika (radaru), częstotliwość wzrasta. I na odwrót. Emitowana przez urządzenie pomiarowe fala odbija się od auta (motocykla) i pozwala na określenie jego prędkości. Dobry antyradar jest w stanie wykryć falę, zanim radar ma możliwość dokonania pomiaru.

 

Z lidaru policjanci strzelają laserem, nie mikrofalami.

 

Istnieją też lidary, czyli "radary" laserowe, emitujące nie fale elektromagnetyczne, a promienie laserowe niskiej mocy. Tu wyliczana jest różnica odległości pojazdu od nadajnika w  jednostce czasu, na podstawie czego poznajemy prędkość auta. Teoretycznie antyradary wykrywają również lidary.

 

 

Radary ręczne

 

Realny zakres pomiarowy suszarek wynosi kilkaset metrów. Tymczasem wykrycie ich sygnału możliwe jest nawet z odległości powyżej 2 km! Najłatwiej namierzalne są modele K-15, Rapid 1a, 2 i 2-Ka. Trudniej będzie z Iskrą 1D, ponieważ strzela bardzo krótkimi impulsami (nawet 60 ms).

Należy też wspomnieć o nowym sprzęcie na naszych drogach, laserowym UltraLyte LTI 20-20. Pomiar wykonany przez lidar z dużej odległości nie jest jednoznaczny. Przy dużym ruchu lub na skutek drgań ręki policjant może ustrzelić inny pojazd, niż mu się wydaje, i ukarać niewinnego! Do zakłócania laserów stosowane są tzw. jammery. We wszystkich przypadkach radarów ręcznych, jeżeli wykryty pomiar dotyczy pojazdu przed nami, nie będzie problemu z wyhamowaniem. Gdy to nas namierzają, szykuje się mandat.

 

    

W naszym teście skorzystaliśmy m.in. z fotoradaru AD9, zamontowanego raz na trójnogu, a raz - w atrapie škody.

 

 

Fotoradary

Wykonują zdjęcia z odległości 7-60 m. Wydawałoby się, że urządzenia emitujące promieniowanie non stop są łatwo wykrywalne.

Ta prawidłowość dotyczy tylko modeli pracujących w  paśmie K, które namierzymy już z odległości 100-1000 m. Sprzęty obsługujące pasmo Ka są wyzwaniem nawet dla najlepszych antyradarów. Nawet one wyczuwają "wroga" dopiero z odległości 150-400 m. Wiele zależy od ukształtowania terenu i ustawienia radaru. Pamiętajmy, że możliwy jest pomiar prędkości pojazdu odjeżdżającego.

 

 

Wideorejestratory

 

Mierniki prędkości z kamerą montowane w specjalnie dostosowanych do tego celu samochodach i na motocyklach. Urządzenia te (najczęściej firmy Zurad - Videorapid i Videorapid 2, bądź Polcam) wyliczają średnią prędkość w oparciu o pomiar drogi przejechanej przez pojazd patrolowy w jednostce czasu. Nie emitują żadnej wiązki i dla antyradarów są niewykrywalne. Wynik obliczeń da się podważyć, jeżeli na zarejestrowanym filmie widać, że pojazd patrolowy zbliża się do namierzanego.

Istnieją też "kombinacje". Iskra w wersji wideo może pracować w dowolnym samochodzie (bez jego adaptacji) i służyć jako wideoradar. W tym przypadku pomiar prędkości odbywa się za pomocą promieniowania mikrofalowego, a wykroczenie dodatkowo (każde, nie tylko nadmierna prędkość) rejestrowane jest w postaci zdjęcia cyfrowego. Także czeskie produkty Ramer 7M i AD9 umożliwiają montaż w samochodzie i pomiar prędkości w ruchu. Dla piratów to prawdziwe niebezpieczeństwo!     

 

Pasma "radarowe", wykorzystywane przez policjantów w Polsce:

 

- X (10,525 GHz) - starsze suszarki (K-15, Rapid 1a)

 

- K (24,125 GHz) - nowsze suszarki, fotoradary przenośne i w słupach (Rapid 2 lub 2-Ka, Iskra 1D, Fotorapid, Gatso, Multaradar C)

 

- Ka (34 GHz) - fotoradary przenośne, w słupach i samochodowe (Ramer-7M, AD9)

 

- Ka (34,3 GHz) - fotoradary przenośne, w słupach i samochodowe (Ramer-7M, AD9, Multanova 6F)

 

- Laser - na razie wykorzystywany jest jedynie w ręcznych miernikach prędkości, np. UltraLyte LTI 20-20

 

Ci panowie posługują się radarem Ramer-7.

 

 

Tekst: Jerzy Ciepliński, antyradary.net

Zdjęcia: Jerzy Ciepliński, Albert Zawada, Bruno Fidrych, Jerzy Gumowski, materiały promocyjne

 

 

Zobacz też na Logo24:

 

Antyradary i inne rady 
 
ANTYRADAR kontra fotoradar - test 
  Czar kar
  Drogowa droga krzyżowa
  Ostra jazda czyli Orliński na kursie