P馧tora roku temu kr璚i貫m z niedowierzaniem g這w, patrz帷 na ceny mercedes闚 w salonie w San Francisco. Model E 63 AMG z pe軟ym wyposa瞠niem (innych wersji tego auta w USA nie ma) kosztowa 101 000 dol., czyli - wtedy - niewiele ponad 200 000 z. W tym czasie polska cena tego auta wynosi豉 powy瞠j 450 000 z.

Wniosek by jeden - skoro za oceanem jest o po這w taniej, nikt normalny nie powinien kupowa takiego samochodu w Polsce. Nawet dzi, kiedy dolar kosztuje sporo ponad 3 z, ceny aut w ameryka雟kich salonach wci捫 robi wra瞠nie. Na pierwszy rzut oka za Subaru Tribec zap豉cimy w Stanach a o 56% mniej ni w Polsce! No tak, ale ile zarobimy, doliczaj帷 wszystkie konieczne c豉, podatki i inne op豉ty zwi您ane ze sprowadzeniem auta? Zrobilismy kalkulacj dla najwi瘯szych hit闚 importowych, por闚nuj帷 ceny modeli z podstawowym wyposa瞠niem. Przyj瘭i鄉y, 瞠 za transport samochodu do Polski zap豉cimy 1000 dol., a do przelicze wzi瘭i鄉y 鈔ednie kursy NBP z 20 maja (1 dol. = 3,1907 z, 1 euro = 4,3573 z).

Mercedes ML; od 44 600 dol.

350, 350 4Matic, 550, AMG 63, 320 BlueTEC

Marka/

model

Audi Q7

4.2 FSI V8

BMW X5

4.8 V8

Lexus RX

350 3.5 V6

Mercedes ML

500 5.0 V8

Porsche Cayenne

S 4.8 V8

Subaru Tribeca

B6 3.6

Volvo

XC90 4.4 V8

cena w

Polsce w z

297 300 323 000 234 100 315 967 365 887 217 865 259 900

cena w USA

w dol.

59 220 57 025 36 800 55 800 60 000 29 995 46 300

cena w USA

w z

188 953 181 950 117 418 178 041 191 442 95 705 147 729

鈔edni koszt

transportu w z

3 191 3 191 3 191 3 191 3 191 3 191 3 191
c這 (10%) 19 214 18 514 12 061 18 123 19 463 9 890 15 092

akcyza

(18,6%) w z
39 313 37 880 24 676 37 080 39 822 20 234 30 878
VAT (22%) 55 148 53 138 34 616 52 016 55 862 28 384 43 316

pozosta貫

op豉ty w z
1 500 1 500 1 500 1 500 1 500 1 500 1 500

razem do

zap豉cenia w z
307 319 296 172 193 462 289 951 311 280 158 904 241 706

r騜nica USA

/Polska [%]
3% -8% -17% -8% -15% -27% -7%

Wiersz"pozosta貫 op豉ty" zawiera przybli穎ne koszty: transportu w Polsce, agencji celnej, przegl康u technicznego oraz op豉t recyklingow.

Okazuje si, 瞠 podatki pobierane przez pa雟two stanowi 37% ko鎍owej ceny auta, co sprawia, 瞠 ca貫 przedsi瞝zi璚ie staje si du穎 mniej op豉calne, ni si jeszcze przed chwil wydawa這. Wyj徠kiem jest Subaru Tribeca, kt鏎e b璠zie nas kosztowa o ponad 1/4 mniej ni w krajowym salonie. R闚nie oszcz璠no軼i na lexusie i porsche s zupe軟ie przyzwoite, cho dalekie od powszechnych opinii. Ale za audi zap豉cimy wi璚ej ni w Polsce, za importuj帷 volvo, zatrzymamy dla siebie raptem kilkana軼ie tysi璚y.

Audi Q7; od 43 500 dol.; 3.6 FSI, 4.2 FSI, 3.0 TDI, V12 TDI

Nasze wyliczenia maj zastosowanie wy陰cznie dla nowych, kupowanych w salonach aut o pojemno軼i silnika ponad 2000 cm3 (przy mniejszej pojemno軼i stawka akcyzy wynosi zaledwie 3,1%). Zak豉damy ponadto, 瞠 sprowadzaj帷y nie zamierza kantowa fiskusa i nie b璠zie robi 瘸ndych przekr皻闚 z fakturami.

Spos鏏 naliczania c豉, akcyzy i podatku VAT

- policz warto嗆 celn = warto嗆 zakupu powi瘯szona o dodatkowe koszty poniesione przed granic UE (transport, ubezpieczenie). Przyjmijmy, 瞠 warto嗆 celna (WC) = 50 000 dol.

- do wyliczonej warto軼i celnej dodaj 10% stawki celnej. WC x 1,1

- do warto軼i celnej powi瘯szonej o c這 dodaj podatek akcyzowy (3,1% do 2000 cm3, 18,6% powy瞠j 2000 cm3). WC x 1,1 x 1,186

- do tak wyliczonej warto軼i celnej powi瘯szonej o c這 i akcyz dodaj nale積y podatek VAT (22%).

WC x 1,1 x 1,186 x 1,22 = WC x 1,5916. Czyli w sumie c這, akcyza i VAT stanowi (w przypadku auta o pojemno軼i ponad 2000 cm3) niemal 60% warto軼i celnej.

Por闚nuj jab趾a z jab趾ami

Cho por闚nanie warto軼i z naszej tabeli mo瞠 zniech璚i potencjalnego importera Audi Q7, radzimy przeprowadzi bardziej dog喚bn analiz. W USA auta s z regu造 inaczej wyposa穎ne ni teoretycznie odpowiadaj帷e im wersje w Polsce. Warto to dok豉dnie przeanalizowa, mo瞠 si bowiem zdarzy, 瞠 r騜nica w cenie ko鎍owej b璠zie zupe軟ie inna od tej w tabeli. Ponadto mo積a za這篡, 瞠 uda nam si wynegocjowa w Stanach konkretny upust. W czasach, gdy tysi帷e ameryka雟kich diler闚 bankrutuje, nie powinno to by szczeg鏊nie trudne. Z kolei w Polsce, w przypadku aut uj皻ych w tabeli, nie mo瞠sz liczy na istotne rabaty. Przy odrobinie szcz窷cia dostaniesz przys這wiowe dywaniki.

Transport

Koszt transportu sk豉da si z koszt闚 dowozu auta do portu (przeci皻nie ok. 1 dolara za 1 mil) oraz transportu morskiego. Wi瘯szo嗆 samochod闚 wyp造wa z New Jersey i po ok. 3-4 tygodniach dop造wa do Gdyni. Wynaj璚ie ca貫go kontenera kosztuje 3-4 tysi帷e dolar闚.

Kontener mie軼i cztery przeci皻ne samochody, zatem koszt transportu jednego wynosi 750-1000 dolar闚. Tyle 瞠 musimy zape軟i ca造 kontener albo skorzysta z us逝g po鈔ednika, a to mo瞠 jeszcze zwi瘯szy koszty. Je瞠li chcemy sami sprowadzi jedno auto, to mo瞠my przewie潭 je na pok豉dzie. Statki typu ro-ro (od angielskiego Roll-on/roll-off) maj pok豉dy transportowe przystosowane do przewozu samochod闚 na ko豉ch. Na pok豉dzie pojazd mo瞠 jednak zosta uszkodzony (wjazd na statek, sztormy, zarysowania karoserii, wp造w zasolonego 鈔odowiska). Samochody s ubezpieczone, ale to niewielka pociecha.

Sprowadzi貫 auto, teraz je zarejestruj

Rejestracja sprowadzonego z USA pojazdu wcale nie musi by 豉twa i przyjemna. W Polsce obowi您uj przepisy Unii Europejskiej - samoch鏚 musi mie homologowane na unijnym obszarze wyposa瞠nie, obejmuj帷e w szczeg鏊no軼i (cho nie tylko) o鈍ietlenie oraz zestaw wska幡ik闚. Tymczasem ameryka雟kie lampy mijania s symetryczne, a europejskie asymetryczne. I je郵i nasze importowane cudo nie ma najnowszej generacji lamp biksenonowych (a wcale mie nie musi), to tylko za wymian przednich lamp g堯wnych zap豉cisz w autoryzowanym serwisie 4500-9000 z. Za sztuk! I to nie licz帷 robocizny. Ponadto Unia nie uznaje lamp obrysowych w autach osobowych, maj by kierunkowskazy. No i tylne lampy - ameryka雟kie s czerwono-bia貫, w europejskich musz by 鄴速e kierunkowskazy. I jeszcze tylne lampy przeciwmg這we... I kolejne 2000-3000 z za wymian jednej. Plus robocizna... Nadal my郵isz o imporcie? OK., przyjrzyj si zegarom. Zestaw zegar闚 podaj帷y dane w milach jest w Polsce niedozwolony. P馧 biedy, je郵i producent montuje pr璠ko軼iomierz dwuzakresowy, bo to jeszcze jako przejdzie. Ale najbardziej op豉calne do sprowadzenia Subaru Tribeca takiej dwuzakresowo軼i nie ma, a wymiana ca貫go zestawu wska幡ik闚 nie jest fizycznie mo磧iwa. No, chyba 瞠 z niemal ca陰 elektronik samochodu, bo nie zgadzaj si wi您ki i systemy przesy逝 danych. W autoryzowanych warsztatach samochodowych sprawdzili鄉y, ile by kosztowa這 dostosowanie siedmiu modeli do przepis闚 obowi您uj帷ych w krajach Unii Europejskiej.

Subaru Tribeca; od 29 995 dol.; Tribeca, Special Edition, Limited

Zarejestrowa貫? No to w drog!

Za堯禦y, 瞠 zgrzytaj帷 z瑿ami, zap豉ci貫 za wymieniane lampy, przekona貫 urz璠nik闚, 瞠 dwuzakresowy pr璠ko軼iomierz jest OK., i w ko鎍u zarejestrowa貫 auto. Teraz tylko wsiada, wciska, pomyka. A drog wska瞠 nam nawigacja. Czy na pewno? Nawigacja nie dzia豉 i dzia豉 nie b璠zie. Bo w USA s inne standardy DVD i inne kodowanie GPS. Nawet wepchni璚ie europejskiej p造ty niczego nie zmieni. Musia豚y wymieni ca造 system. A to kosztuje od 7000 do nawet 19 000 z. Zreszt wymiana nie zawsze jest mo磧iwa - lexusy oraz subaru przeznaczone na rynek USA s tam produkowane i maj zupe軟ie inne okablowanie, wi您k g堯wn i szyn przesy逝 danych. Efekt - mo磧iwa jest tylko wymiana ca這軼iowa, kt鏎a jest... niemo磧iwa, bo oznacza rozebranie samochodu do go貫j blachy i wymian w豉軼iwie wszystkich podzespo堯w.

Lexus RX; od 36 800 dol.; 350, 450h

Nie do嗆, 瞠 mi豉 pani nie podpowie nam swoim aksamitnym g這sem, jak dotrze do celu, to nasze dzieci nie b璠 mog造 ogl康a film闚 na pi瘯nych wy鈍ietlaczach w zag堯wkach (ze wzgl璠u na standard DVD) ani gra w wy鈍ietlane na nich "strzelanki" - nie zgadza si kodowanie. Niemo磧iwe jest obej軼ie tego problemu przez pod陰czenie zewn皻rznej konsoli - gniazdka zapalniczek maj inne napi璚ie (np. 115 V zamiast naszych zwyczajowych 12) i inn cz瘰totliwo嗆, a wymiana... nie jest mo磧iwa w 瘸dnym aucie. Tylko z陰cza iPod闚 b璠 dzia豉 bez zarzutu...

Porsche Cayenne; od 45 000 dol.; Cayenne, S, GTS, Turbo, Turbo S

I bardzo dobrze, bo poza nimi mo積a sobie najwy瞠j pos逝cha muzyki z p造t CD - ameryka雟kie radioodtwarzacze nie czytaj zwykle tych nagranych w standardzie MP3, a radioodbiorniki s wyskalowane w taki spos鏏, 瞠 w najlepszym razie us造szymy co czwart europejsk stacj na skali. A je郵i ju, to i tak bez RDS, bo w USA jest ca趾owicie inny system przesy逝 danych drog radiow. Tu tylko porsche potrafi zaradzi za pomoc przeprogramowania. Ale i tak nie do ko鎍a, bo trzeba wymieni wzmacniacz (3800 z). W pozosta造ch - o ile wymiana jest fizycznie mo磧iwa - b璠zie to kosztowa od 7000 do nawet 15 000 z.

Volvo XC90; od 37 000 dol.; 3.2, 4.4 V8

Ale i to nie wszystko. Mo瞠my sobie napyta biedy przez samo... odblokowywanie centralnego zamka! Za oceanem pilot steruj帷y dzia豉 w innej cz瘰totliwo軼i ni dopuszczona w Unii, wi璚 teoretycznie mo瞠 si do nas przyczepi funkcjonariusz policji, wojska czy Polskiej Agencji Radiowej. W volvo mo積a po prostu przeprogramowa kluczyk i komputer (immobiliser) samochodu. We wszystkich innych markach trzeba wymieni ca陰 elektroniczn zawarto嗆 kluczyk闚 - oraz ich odpowiedniki pod mask. Immobilisery, alarmy, blokady.

Generalnie je郵i chodzi o elektroniczne "zabawki", jeste鄉y w k這potach - nawet komputery pok豉dowe pokazuj dane w milach, galonach, Fahrenheitach. I zaledwie w kilku modelach (g堯wnie Mercedesa) mo積a si z tym upora za pomoc dost瘼nych dla kierowcy ustawie. W wielu autach (np. we wszystkich volvo, lexusach i subaru, a tak瞠 w cz窷ci audi i bmw) przeprogramowanie nie jest mo磧iwe. Nawet w autoryzowanym serwisie. Wyj徠kiem s amerykany produkowane na rynek kanadyjski. W tych bez trudu zmienisz odczyt w milach na odczyt w kilometrach, galony na litry itd.

marka/

model

Audi Q7

4.2 FSI V8

BMW X5

4.8 V8

Lexus

RX 350

3.5 V6

Mercedes

ML 500

5.0 V8

Porsche

Cayenne

S 4.8 V8

Subaru

Tribeca

B6 3.6

Volvo

XC90 4.4 V8

o鈍ietlenie

prz鏚 w z

+

8228z

7 384

11 130

7 440

10 870

7 400

o鈍ietlenie

ty w z

1500

1640

3 400*

1 200

1 800

1 640*

+

zestaw

wska幡ik闚 w z

6540

-

21600**

3 800

10222z

19800**

3 500

kluczyk/

nadajnik w z

378

-

2 000

1 000

+

1090***

-/1700

immobiliser w z

+

-

1 684

1 280

+

2180***

-/2300

radio

+

-

-

-

+

-

+

nawigacja/

DVD w z

8 592

-

-

-

18 800

-

+/-

inne

5rg/ok.

1200 z

2rg/ok.

600 z

12rg/ok.

4000 z

6 rg/ok.

2000 z

4rg/ok.

1500 z

15rg/ok.

5000 z

3rg/ok. 1500 z

Elementy wpisane do tabelki t逝stym drukiem powinny by obowi您kowo zmienione.

+ przestrojenie/przestawienie bez wymiany element闚

- operacja niemo磧iwa, wymiana wszystkich element闚 nic nie da (nawet je郵i uda si je do czegokolwiek pod陰czy), samoch鏚 musi by oprogramowanie fabryczne, serwis nie ma do niego dost瘼u

-/xx jw., cena element闚 znana

+/- zale篡 od wersji urz康zenia

*plus wi您ka elektryczna zasilaj帷a, warto嗆 uzale積iona od wersji wyposa瞠niowej, ok. 1400 z

**w tym sam zestaw zegar闚 3500 z, reszta to wymiana ca貫j instalacji elektrycznej wraz z centraln jednostk steruj帷, bez tej operacji wymiana zestawu wska幡ik闚 nie ma sensu, bo do niczego jej nie przy陰czymy (inne styki, szyny przesy逝 danych etc.)

***sam koszt nadajnika w jednym kluczyku oraz odbiornika immobilisera, rzeczywisty koszt przystosowania systemu obejmuje wymian wszystkich zamk闚, stacyjki, okablowania, immobilisera etc. i si璕a ok. 18 000 z

rg - koszt roboczogodziny w ASO danej marki

Jednak od czego mamy naszych fachowc闚. Polak potrafi i bez trudu pod陰czy inny system nawigacji pod oryginalny wy鈍ietlacz i przyciski steruj帷e. Radio przerobi. Tyle 瞠 b璠zie odbiera這 tylko nieparzyste cz瘰totliwo軼i FM. 安iat這 przeciwmgielne pod陰czy dodatkowym przewodem. Nie trzeba wtedy modyfikowa instalacji elektrycznej. Patent闚 nie brakuje, wystarczy poszuka w internecie lub popyta w warsztatach.

Cz窷 kierowc闚 wcale si nie przejmuje homologacjami. Jakim cudem po drogach je寮zi pe軟o ameryka雟kich samochod闚 z nieprzerobionymi 鈍iat豉mi przednimi czy czerwonymi migaczami. Wida za豉twienie lewego przegl康u rejestracyjnego nadal nie jest problemem.

BMW X5 xDrive; od 47 500 dol.; 3.0 i, 4,8 i, 35d

Pal licho gad瞠ty: nie potrzebujesz GPS-a, ob璠ziesz si bez radia, potrafisz w pami璚i przelicza galony na litry, a dzieci nawet jeszcze nie planujesz. Wciskasz zatem peda gazu i cieszysz si jazd. Czy na pewno? Samochody produkowane na rynek ameryka雟ki s naprawd samochodami produkowanymi na rynek ameryka雟ki. Spe軟iaj ameryka雟kie normy ha豉su i emisji spalin, przystosowane s do ameryka雟kich dr鏬 i sposobu jazdy przeci皻nego Johna Smitha. W efekcie s wolniejsze, mniej zrywne, du穎 gorzej hamuj - i naprawd nie lubi ostrej jazdy po zakr皻ach.

Wszystkie. ㄠcznie z porsche i bmw. Silniki tylko w niekt鏎ych przypadkach daj si przeprogramowa tak, by zachowywa造 si jak ich europejskie odpowiedniki, pozosta貫 po prostu s i b璠 inne - s豉bsze, wolniejsze, inaczej brzmi帷e. Wielbiciele ostrej jazdy musz si wyzby z逝dze, bo nawet je郵i skrzynie bieg闚 na papierze maj te same oznaczenia i prze這瞠nia, w rzeczywisto軼i s zupe軟ie inne. Zmieniaj biegi powoli i spokojnie, dbaj帷 o oszcz璠no嗆, cisz i nisk emisj spalin. I znowu - wszystkie. Nawet "wy軼igowa", sekwencyjna skrzynia PDK (porsche) czy "wyczynowa" DKG, montowana w bmw. Zupe軟ie inne s spr篹yny, amortyzatory, nastawy resorowania, stosuje si tu mi瘯kie stabilizatory, nawet wahacze wykonane s z innych materia堯w. Nie m闚i帷 o takich kwiatkach, jak brak ch這dnic oleju w skrzyni bieg闚 Subaru Tribeca czy w tylnym mo軼ie BMW X5 (zreszt w modelach M3 i M5 r闚nie). A to ju oznacza prost drog do zniszczenia ca造ch podzespo堯w w wyniku przegrzania - u nas je寮zi si o wiele dynamiczniej.

W drodze zdarzaj si awarie

Nie kr璚 ci elektroniczne gad瞠ty, lubisz spokojn jazd w stylu ameryka雟kiego farmera i nadal my郵isz o imporcie z USA? Super, ale b康 przewiduj帷y - nowe auta psuj si rzadko, ale si psuj. A wtedy? No tak, przecie nowy samoch鏚 to samoch鏚 na gwarancji. Nie ma si zatem czym przejmowa. Niekoniecznie... Generalnie ameryka雟kie gwarancje s honorowane, o ile zosta造 prawid這wo wype軟ione i podpisane w chwili sprzeda篡. Ale bardzo niewielu diler闚 ameryka雟kich ma prawo (nie zezwolenie od importera, ale w豉郾ie prawo) sprzeda samoch鏚 klientowi spoza USA. A je郵i sprzedaje handlarzowi maj帷emu tak licencj, to gwarancji mo瞠 nie podbi! W Europie ju nikt tego b喚du nie naprawi... No i nie ma mowy ani o uznaniu ameryka雟kich 4-letnich gwarancji (bmw, porsche), ani o tym, 瞠by "ameryka雟ki" mercedes m鏬 korzysta z europejskiej gwarancji 30-letniej mobilno軼i. R闚nie gwarancje dotycz帷e lakieru i rdzewienia s inne.

Pami皻aj te, 瞠 mn鏀two cz窷ci montowanych w autach przeznaczonych do sprzeda篡 w Stanach Zjednoczonych r騜ni si od ich odpowiednik闚 produkowanych na Starym Kontynencie. Mo瞠 si zdarzy, 瞠 uszkodzony silniczek wycieraczek trzeba b璠zie sprowadza specjalnie zza wielkiej wody. Samo zam闚ienie nie jest problemem. W internecie znajdziemy wiele hurtowni sprzedaj帷ych oryginalne cz窷ci zamienne do aut ameryka雟kich. Nie brakuje te handlarzy nieoryginalnych element闚 dobrej jako軼i oraz akcesori闚 do tuningu. Prawdziwym problemem jest jednak czas. Na realizacj zam闚ienia zazwyczaj trzeba czeka nawet kilka tygodni.

Decyzja nale篡 do ciebie

Sprowadza, czy nie sprowadza - na to pytanie sam musisz odpowiedzie. Je郵i mo瞠sz zaoszcz璠zi sporo got闚ki, je郵i nie zale篡 ci na elektronicznych wypasach, je郵i lubisz spokojn, dostojn jazd i na dodatek nie wystraszy貫 si problem闚 z rejestracj auta, sprowadzaj. W innych wypadku, zastan闚 si, odczekaj tydzie i pomy郵 raz jeszcze. A mo瞠 kiedy dolar spadnie poni瞠j 3 z這tych....

Tekst: Maciej Perty雟ki juror konkursu "World car of the year", dziennikarz miesi璚znika "Automoto"

Zdj璚ia: Shutterstock, materia造 promocyjne

Czytaj w Znam.to: Subaru czy Audi?

Zobacz te na Logo24:

Po gwarancji

Warranty Direct sprzedaje gwarancje samochodowe, kt鏎e dzia豉j po wyga郾i璚iu gwarancji fabrycznej. Brytyjska firma dobrze wie, ile kosztuj pogwarancyjne naprawy aut. W豉郾ie opublikowa豉 ranking kosztu naprawy samochodu 4-8-letniego.

Zakup kontrolowany

Zakup kontrolowany

Wymarzony samoch鏚 mo瞠sz kupi taniej. O ile wyka瞠sz si odpowiedni doz umiej皻no軼i, cierpliwo軼i i... determinacji. Podpowiadamy, jak przekona sprzedawc, by udzieli ci zni磬i.

W這ski skorpion

Dzi瘯i s造nnemu wiede雟kiemu konstruktorowi dzi nawet mali mog naprawd du穎.

Widz帷 podnoszone jak skrzyd豉 drzwi, ka盥y mi這郾ik motoryzacji od razu pomy郵i o Lamborghini. Niby to nie jedyne auto z takim bajerem, ale w 瘸dnym innym nie ur鏀 on do rangi symbolu.

Jak wi瘯szo嗆 motoryzacyjnych legend, nie jest ju tym samym, co przed laty. Ale i tak stanowi niedyskretny przedmiot po膨dania.

bugatti
Bugatti - Boskie automobile

Nazwa marki brzmi po w這sku, w imieniu firmy wypowiadaj si Niemcy, a jej siedziba jest we Francji. C騜 to naprawd jest Bugatti?