Turystyka karawaningowa (podróżowanie z przyczepą, wozem camperowym) jest w Polsce popularna, ale campery mają w niej najmniejszy udział. W porównaniu z Holandią, Niemcami, krajami skan- dynawskimi, o Stanach nie wspominając, turystyka camperowa w Polsce raczkuje. Główny powód jest prozaiczny - campery są po prostu drogie. Przyzwoity, ale nie superekskluzywny camper kosztuje 60-80 tys. euro, a najbardziej luksusowa przyczepa 15-18 tys. euro. Jednak campery funkcjonalnością biją przyczepy na głowę. Dlaczego? Z jednej podstawowej przyczyny: w przyczepie nie wolno podróżować - pasażerowie muszą zmieścić się w ciągnącym ją samochodzie. W camperze zaś można przebywać w części mieszkalnej podczas jazdy. Trzeba tylko przypiąć się pasami, a to żaden problem, bo można je zamontować przy każdym fotelu (w czasie jazdy nie wolno leżeć w sypialni).

W Polsce pojawia się coraz więcej przedstawicielstw renomowanych firm produkujących campery, nie musisz szukać dealera w Holandii czy w Niemczech. Oczywiście tam wybór firm zajmujących się sprzedażą i wynajmem wozów camperowych jest znacznie większy, ale oferta krajowa też powinna cię usatysfakcjonować. Najbardziej popularne wozy camperowe dostępne u nas to niemiecki Dethleffs, włoskie Laika, Rimor, McLuis, Miller, Hobby, Mobilvetta (o bardzo ekskluzywnym designie) i cieszący się bardzo dobrą opinią niemiecki Hymer. Niemieckie campery są solidne, włoskie przyciągają dopracowanymi wnętrzami. Cena zależy od wielkości samochodu (najczęściej mają długość od 4 m do 8 m) i oczywiście od marki - koszt nowego wozu waha się od 40 do ponad 120 tys. euro. To dużo, ale możesz kupić używany albo tylko wypożyczyć.

Campery są produkowane na płytach samochodów różnych marek, najczęściej Fiata Ducato, Forda Transita, Renault Mastera, często Mercedesa. Także na podwoziach autobusów, a nawet samochodów ciężarowych - te są największe i najdroższe.

Są trzy podstawowe typy wozów camperowych - z alkową, bez alkowy i tzw. zintegrowane (bez wyraźnego rozdzielenia części dla kierowcy i mieszkalnej). Alkowa to nadbudówka nad stanowiskiem dla kierowcy, w której znajduje się jedno- lub dwuosobowe miejsce do spania. Te bez alkowy są szybsze, ale mają mniej miejsc do spania.

W camperach bardzo ważne jest wnętrze - jego funkcjonalność i wygoda. To auto musi być przede wszystkim wygodnym domem dla 3, 6, a nawet 8 osób. Parametry techniczne są oczywiście istotne, ale to chyba jedyny typ pojazdów, w których użytkownik z co najmniej taką samą uwagą ocenia funkcjonalność wnętrza, co moc silnika. Ważniejsza jest liczba miejsc do spania niż np. osiągane prędkości, zresztą camper jak ślimak - dom ciągnie na sobie i nie rozwija imponującej szybkości (100 - 130 km/h to raczej maksimum jego możliwości). Za to nie musisz martwić się o nocleg i masz niemal nieograniczone możliwości podróżowania - w każdej chwili możesz zmienić plan wyprawy, bo nigdzie nie czeka na ciebie zarezerwowany hotel.

W każdym modelu standardem jest: living room (stół, sofy, fotele, szafka, półki), kuchnia (lodówka, zlew, kuchenka, czasem też piekarnik), sypialnia z szerokim dwuosobowym łóżkiem (dodatkowe miejsca do spania są sprytnie poukrywane, np. w alkowie nad kierowcą, w living roomie - opuszcza się stolik, rozkłada sofy i jest kolejne łóżko), łazienka z prysznicem i toaletą (niezbyt duża, ale funkcjonalnie zaprojektowana, np. sedes często jest obrotowy, żeby można było go wygodnie ustawić i nie wbijać sobie kolan w brodę w strategicznej chwili). Toalety opróżnia się podczas postoju na kempingu lub na stacji benzynowej. Na polskich kempingach nie ma możliwości podłączenia campera do kanalizacji, ale za granicą na większości kempingów - tak.

Campery są zaopatrzone w wodę (pojemniki z brudną opróżniasz podczas postoju) i w gaz. Przeważnie mają klimatyzację, zawsze ogrzewanie. Zasilanie prądem zapewnia oddzielny akumulator - zwykły lub żelowy (ładowany za pomocą baterii słonecznej umieszczonej na dachu). Żelowe akumulatory ładują się wolno, ale jeśli planujesz podróżowanie po ciepłych krajach, jest to opcja warta rozważenia. Ty wylegujesz się na plaży, twój camper stoi w nasłonecznionym miejscu i ładowanie akumulatora masz z głowy.

W camperze jest też zainstalowana telewizja, zwykła albo satelitarna - wtedy masz od razu nawigację satelitarną.

Jest też garaż - jak nazywają potężny bagażnik camperowcy - obszerny, często tak duży, że spokojnie pomieści np. stojący skuter, nie mówiąc o takich drobiazgach, jak rower, deska surfingowa, snowboardowa i narty. W niektórych garażach są oddzielne luki bagażowe z tzw. odpływem, co oznacza, że możesz tam wrzucić zaśnieżone narty, a woda spłynie na zewnątrz.

Zamawiając wóz camperowy, sam możesz wybrać niemal każdy element - począwszy od tego, że ustalasz, po której stronie chcesz mieć toaletę, stolik, szafę, a skończywszy na rodzaju obić, kolorze zasłonek i kształcie uchwytów przy szafkach.

Do prowadzenia campera wystarczy zwykłe prawo jazdy kategorii B, chyba że wybierzesz wóz ważący więcej niż 3,5 tony - wtedy niezbędne jest C. To naprawdę fajna sprawa te campery, a czas urlopów już się zaczął... I co? Założę się, że złapałeś za telefon i namawiasz znajomych na wyjazd. Albo przynajmniej o tym pomyślałeś.

 

 

Mobilvetta Topdriver

 

mobilvetta 

 

 

     

 

 

Ta marka znana jest z luksusowych wnętrz, dopracowanych w każdym szczególe. Meble mają nowoczesne kształty, zasłony i tapicerkę wykonano z materiałów wysokiej jakości - z przyjemnością zamieszkałoby się w takim camperze na stałe. Wszystkie elementy wyposażenia wybierasz sam.

 

 

Hymer Classic

 

Hymer

 

        

 

 

 

 

 

Modele tej marki cieszą się opinią najbardziej solidnych wozów - podobno nie do zdarcia. Nie przyciągają tak finezyjnym wykończeniem wnętrza jak Mobilvetta, ale wygodnie się w nich podróżuje. Szerokie łóżka, dobrze wyposażone kuchnia i łazien-ka - nic więcej nie potrzeba. Wszystkie elementy wyposażenia wybierasz sam.

 

 

Camper za oceanem

Sprawcami popularności camperów są Amerykanie z pokolenia dzieci kwiatów, którzy ochłonąwszy po buncie lat 60. zaczęli pracować, trafili na złoty okres gospodarki i zgromadzili spore majątki. Co robią teraz? Są, lekko licząc, po pięćdziesiątce, mają czas i pieniądze, i tysiące kilometrów dróg do wyboru. Mogą powrócić do młodzieńczych ideałów wolności, tyle że w luksusowej formie - jeżdżą, dokąd chcą, a cały czas towarzyszy im wygodny camper. Często mają ich kilka. Europejczycy mogą skręcać się z zazdrości! W Stanach są też tzw. full timersi - nie mają domów (i nie o finanse tu chodzi), jeżdżą supercamperami, prowadzą biznesy niekolidujące z ich nomadzim trybem życia (handel obwoźny, działalność internetowa). Sprzedają poradniki dla innych camperow- ców, piszą książki o swoich podróżach - to już nie turystyka, ale styl życia.

 

Camper w Europie

Najwięcej camperów ma rejestracje niemieckie, włoskie i angielskie. We Francji jest najlepiej rozwinięta baza kempingowa, camperem da się tam zatrzymać dosłownie wszędzie, od Bretanii po Alpy i Lazurowe Wybrzeże. Wymarzonym celem podróży jest też cała Skandynawia - campery można parkować niemal w każdym miejscu.

 

tekst | Ewelina jamka, Cezary Łasiewicki

 

 

Kempingi dla camperów

 

Informacje o kempingach na terenie całego kraju:

pzm.pl/camping/

 

Informacje o kempingach w kraju i za granicą:

Campingi_i_Pola_Namiotowe

leo.huybrechts/camp1.htm

 

Baza danych o kempingach w całej Europie:

eurocampings.pl

 

Baza danych o kempingach i rezerwacja przez internet:

suncamp.de

 

 

Ruszaj na Hel! na półwyspie helskim znajdziesz największe na naszym wybrzeżu skupisko kempingów o przyzwoitym standardzie, na których bez problemu zaparkujesz campera. warte odwiedzenia:

 

 Solar   k. Chałup

 

solar

 

ceny za dobę (w sezonie) | osoba dorosła - 11 zł | camper - 16 zł

Dobre zaplecze sanitarne. Na terenie wypożyczalnia sprzętu wodnego, pole do siatkówki plażowej i miniboisko do koszykówki, kort tenisowy, sklep sportowo-surfingowy, bary, restauracje, dyskoteka. Na terenie kempingu działają szkoły windsurfingu i kitesurfingu.

 

tel. 0 504 006 752, 0 58 674 20 91, solar-windsurfing.pl

 

 

Chałupy 3   między Władysławowem a Chałupami

 

chałupy

 

ceny za dobę (w sezonie) | osoba dorosła 12 zł | camper 16 zł

Dobre zaplecze sanitarne. Na terenie sklep windsurfingowy i kitesurfingowy, wypożyczalnia sprzętu wodnego, tawerna. Możliwość bezprzewodowego podłączenia do internetu na terenie całego kempingu. Na terenie kempingu działają szkoły sportów wodnych.

 

tel. 0 604 487 125, 0 58 674 12 75, chalupy3.pl

 

 

Małe Morze k. Władysławowa

 

małe morze 

 

ceny za dobę (w sezonie) | osoba dorosła - 12 zł | camper - 17 zł

Na terenie ośrodek żeglarski (czartery jachtów), wypożyczalnia sprzętu wodnego, sklep windsurfingowy, boiska do siatkówki i koszykówki, restauracja. Działa tu szkoła windsurfingowa, do dyspozycji są instruktorzy żeglarstwa.

 

tel. 0 58 674 12 31, malemorze.pl

 

 

Dobry adres za granicą - na te kempingi możesz przyjechać camperem, podłączysz go do kanalizacji, wodociągu i energii elektrycznej (ceny różne w zależności od sezonu)

 

CZECHY

 

SUNNY CAMP Stodulki k. Pragi

 

praga 

 

ceny za dobę | camper 230-260 czeskich koron| osoba dorosła 60-150 czeskich koron

Na terenie m.in. restauracja, miejsce zabaw dla dzieci, dostęp do internetu, organizowane są wycieczki, np. spływ rzeką Wełtawą

 

sunny-camp.cz

 

 

FRANCJA

 

PORT DE PLAISANCE Peronne k. Paryża

 

port de plaisance 

 

ceny za dobę | camper

13,50-20 euro (w tym koszt pobytu 3 osób, za każdą dodatkową osobę płaci się 3,40-4,30 euro)

Na terenie m.in. podgrzewany basen, miejsce zabaw dla dzieci, stawy do wędkowania.

 

camping-plaisance.com

 

 

CAMPING INTERNATIONAL DE LYON 25 km od Lyonu

 

CAMPING INTERNATIONAL DE LYON

 

ceny za dobę | camper 14,7-17,64 euro (w tym koszt pobytu 2 osób, za dodatkową osobę płaci się 3,1-3,7 euro)

Na terenie m.in. basen, boisko do siatkówki, kręgielnia, miejsce zabaw dla dzieci.

 

camping-lyon.com

 

 

WŁOCHY

 

RIVA DEL SETTA 25 km od Bolonii, 50 od Florencji

 

RIVA DEL SETTA

 

ceny za dobę | camper 7 euro | osoba dorosła 4,50-5,50 euro

Na terenie kempingu m.in. basen, otwarta kręgielnia, kort tenisowy, kawiarnia, pizzeria, sklep

 

rivadelsetta.com

 

 

HISZPANIA

 

PLAYA TROPICANA 3 km od Alcossebre

 

playa tropicana 

 

ceny za dobę | camper 21-58 euro (w tym koszt pobytu 2 osób, za dodatkową osobę płaci się 2,1-6,4 euro)

Na terenie m.in. basen, klub, restauracja, supermarket. Na kempingu mieszkają małpki i papugi.

 

playatropicana.com

 

 

 

Centrum przyczep i samochodów campingowych

 

CAMP & TRAVEL

(autoryzowany dealer firmy KNAUS) sprzedaż i wynajem camperów

 

tel. (22) 773 40 43, camptraveller.pl

 

Sprzedaż

 

Dostępne modele camperów firmy KNAUS:

 

BOX STAR

40 600 - 44 800 euro

 

SPORT TRAVELLER

38 000 - 53 700 euro

 

SUN TI

53 600 - 61 800 euro

 

SUN TRAVELLER

51 200 - 66 900 euro

 

SUN LINER

72 800 - 95 600 euro

 

Wynajem

Ceny (za dobę):

 

campery 4-osobowe (np. Knaus Sport Traveller 500D)

341 - 463 zł

 

campery 6-osobowe (np. Knaus Sport Traveller 600DKG)

439-585 zł

 

kaucja

4500-6000 zł

 

 

BLUCAMP.PL

 

(włoska sieć BLUCAMP działająca w Europie, m.in. w Wielkiej Brytanii, we Włoszech, Hiszpanii, Chorwacji, Francji, Niemczech) sprzedaż i wynajem camperów

 

tel. (22) 811 18 19, blucamp.pl

 

Sprzedaż

 

Dostępne modele camperów firmy Blucamp:

 

SKY (20, 50, 400, 430, 500)

36 604 - 45 771 euro

 

FLY (15, 50, 400)

33 508 - 44 914 euro

 

SUPER FLY (12, 19)

50 357 - 50 558 euro

 

Ceny używanych modeli

 

SKY

30 500-35 990 euro

FLY

28 609-37 820 euro

 

Wynajem

Ceny za dobę

 

Sky 20

64,66-201 euro

 

Fly 15

64,66-201 euro

 

Fly 50

74,42-240 euro

 

Ceny różne w zależności od sezonu i dystansu, który masz zamiar przejechać (to tzw. limity kilometrowe - określasz planowaną trasę, np. 300 km, 900 km, 2 tys. km - im dłuższa, tym wyższą stawkę zapłacisz).

 

 

Fly & Drive

 

Firma oferuje tzw. usługę Fly & Drive obejmującą przelot i wynajmem campera w miejscu przylotu. Możesz np. zaplanować urlop we Włoszech, dolecieć samolotem, a na miejscu przesiąść się do campera. Rezerwacji możesz dokonać w Polsce.

 

BOŃKOWSCY - samochody campingowesprzedaż i wynajem camperów (niemieckiej marki Hymer i trzech marek włoskiego koncernu SEA: Mclouis, Miller, Mobilvetta)

 

tel. (61) 81 68 500, campery.pl

 

Sprzedaż

Dostępne modele camperów firmy SEA:

 

Mclouis (klasa ekonomiczna)

31 200-46 900 euro

 

Miller (klasa komfortowa)

32 500-60 800 euro

 

Mobilvetta (klasa luksusowa)

55 750-71 400 euro

 

Dostępne modele camperów marki Hymer:

 

Hymer Van

37 000 euro

 

Hymer T-Class

43 500-61 500 euro

 

Hymer B-Class

50 900-87 900 euro

 

Hymer S-Class

111 000-134 500 euro

 

Wynajem

Ceny (za 7 dni)

Dostępne modele camperów marki Mclouis:

 

Lagan

410 2565 zł

 

Glen

430 2755 zł

 

Glen

262 2660 zł

 

 

MOBITECH CARAVAN CENTER

 

(autoryzowany dealer firmyDethleffs) sprzedaż camperów

 

tel. (22) 868 12 63, dethleffs.pl

 

Dostępne modele amperów firmy Dethleffs:

 

Globeus

36 199-44 599 euro

 

Fortero

38 899-54 199 euro

 

Esprit RT

54 399-59 299 euro

 

Esprit

69 299-86 499 euro

 

Advantage

35 199-58 799 euro

 

Iveco Globtrotter XXL

112 499-116 399 euro

 

 

CENTRUM SMOLICZ

sprzedaż camperów (firm Hymer i Hobby)

 

tel. (61) 815-70-83, smolicz.pl

 

Hobby 600

51 600 euro

 

Hobby T600

41 350 euro

 

Hobby 650

47 000 euro

 

Hobby 750

63 440 euro

 

Hobby Alkoven (Ducato)

55 500 euro

 

Hobby Alkoven (Transit)

39 650 euro