O eleganckim przyjęciu nie wystarczy gości powiadomić telefonicznie. Taka okoliczność wymaga bardziej sformalizowanych działań. Rodzaj i charakter spotkania określają wygląd zaproszenia. Jeśli impreza jest półformalna, zaproszenie może być po prostu napisane w komputerze i wydrukowane. Jeśli jednak ranga organizowanego spotkania jest wysoka, należy przygotować zaproszenia na dobrym papierze. Najlepiej na białym lub waniliowym. Papier kolorowy wchodzi w rachubę wtedy, gdy przyjęcie odbędzie się w gronie ludzi mogących sobie pozwolić na pewną nonszalancję, np. artystów czy pracowników reklamy.

Kolorowy papier jest stosowany także wtedy, gdy nadawca chce, by jego zaproszenie zwracało uwagę. Wypada, by zaproszenia zostały doręczone sześć do 14 dni przed przyjęciem.

 

 

D.U.P.A.

 

By uniknąć towarzyskich wpadek, warto znać skróty umieszczane na zaproszeniach. Na przykład za skrótem R.S.V.P (répondez s'il vous pla^t) kryje się prośba o potwierdzenie przybycia. Ponoć niegdyś pewien polski arystokrata w odpowiedzi przesłał bilecik ze skrótem D.U.P.A. Oczywiście, później musiał się tłumaczyć oburzonej gospodyni, że jego przekaz brzmiał: "Dziękuję uprzejmie, przyjdę akuratnie". Skrót się nie przyjął... Z kolei określenia en cas d'empe^chement lub regrets only to prośba do gości, by powiadomili zapraszających tylko wtedy, gdy nie będą mogli przyjść. Natomiast jeśli już wcześniej ustnie zawiadomiliśmy naszych gości o przyjęciu i zaproszenie zostało przyjęte, na zaproszeniu wpisujemy P.M. - (pour mémoire, pro memoria).

 

 

Uważaj na godzinę i strój

 

Na zaproszeniu zawsze widnieje godzina rozpoczęcia przyjęcia. W przypadku spotkania koktajlowego oprócz czasu rozpoczęcia podaje się również godzinę jego zakończenia. Wynika to ze specyficznego charakteru tego rodzaju przyjęć - na koktajl można przyjść w trakcie jego trwania, niekoniecznie na sam początek. Na zaproszeniu powinna się też znaleźć informacja, czy można przyjść z osobą towarzyszącą. Niekiedy jest zaznaczone, że zaproszenie jest imienne i nie można go przekazać innej osobie.

Informacja o tym, jaki strój będzie obowiązywał, zazwyczaj zostaje umieszczona w lewym dolnym rogu zaproszenia (dotyczy głównie przyjęć wieczornych). Najczęściej jest to dopisek black tie lub strój wieczorowy. Wtedy panowie powinni przyjść w smokingach i białych koszulach, a ich partnerki w eleganckich sukienkach koktajlowych jedno- lub dwuczęściowych, do kolan lub długich. Rzadziej spotyka się dopisek white tie lub ultra-formal. Pojawia się w zaproszeniach na imprezy o ściśle formalnym charakterze - panowie powinni wystąpić we fraku, panie w długich sukniach. Na zaproszeniach mogą się pojawić jeszcze inne adnotacje. Formal - zazwyczaj znaczy to, co black tie, ale czasem oznacza, że można założyć frak. Przy black tie optional lub black tie invited panowie sami decydują, czy przyjdą w smokingu, czy w ciemnym garniturze (lepiej widziane są smokingi). Natomiast creative black tie daje prawo zabawy w ramach reguł rządzących kodem black tie - np. dopuszczalna jest zamiana białej koszuli na inny kolor. Jeśli chodzi o panie, w każ- dym z tych przypadków niezmiennie mają do dyspozycji trzy warianty stroju - długą lub krótką sukienkę, albo komplet wieczorowy.

Jeśli na przyjęciu obowiązuje dress code semi-formal, cocktail attire lub informal oznacza to, że zamiast smokingu można założyć ciemny garnitur. Panie powinny mieć sukienki koktajlowe. Przy dress casual można przyjść w marynarce i eleganckich spodniach (nie w dżinsach ani w szortach), a casual pozostawia dowolność ubioru.

 

Jeśli na zaproszeniu nie ma informacji dotyczącej stroju, to można założyć, że na eleganckim spotkaniu po godzinie 19-20 będą obowiązywały stroje wieczorowe. Natomiast przed 19 obowiązującym strojem dla panów będzie garnitur, a dla pań sukienka, garsonka lub spodnium.

 

 

Rodzaje spotkań

 

Śniadanie

 

(godz. 7.30-10.00)

 

Czasem towarzyszy temu spotkaniu szampan, ponieważ przed 12 nie wypada pić innego alkoholu

  zaproszenia na przyjęcia

 

zaproszenia na przyjęcia  

Brunch

 

(godz. 10.00-14.00)

 

Nazwa pochodzi z połączenia słów: breakfast i lunch. Brunch łączy cechy obu tych posiłków. Odbywa się w formie przyjęcia bufetowego, na którym podaje się produkty mleczne i zbożowe, jajka, potrawy mięsne i rybne z dodatkami na ciepło, pieczywo, masło, dżemy, miód i owoce

 

Lunch

 

(godz. 12.00-16.00),

 

lub mniej formalnie - po prostu obiad. Składa się z dań zimnych i gorących, ciast, owoców i deserów

  zaproszenia na przyjęcia

 

zaproszenia na przyjęcia  

Koktajl

 

(godz. 15.00-19.00, wczesne popołudnie)

 

Trwa około 2 godzin. Organizowany np. z okazji wernisażu, pokazu. Odbywa się na stojąco

Kolacja

 

(godz. 19.00-20.00)

 

Jest to spotkanie w formie siedzącej lub bufetowej. Potrawy podobne jak w przypadku lunchu

 

 

 

 

 

 

Tekst: Dorota Chojnowska

Konsultacja: Tomasz Orłowski, Ambasador Tytularny, Dyrektor Protokołu Dyplomatycznego MSZ,  Agata Maroń (Business Image Consulting)

Zdjęcia: Shaterstock (montaż)

  zaproszenia na przyjęcia

  

Zobacz też na Logo24:

  

 
Mój przełożony zaprosił mnie na obiad z serwisem w stylu francuskim. Poproszę o wytłumaczenie.

Dress code to zbiór reguł, jakimi się powinniśmy kierować przy doborze stroju w oficjalnych sytuacjach.

W jakich sytuacjach dozwolone jest zastępowanie krawatu fularem?

Oficjalna moda męska to zbiór twardych zasad. Ich znajomość to gwarancja dobrego wyglądu, a nieznajomość - ryzyko obciachu.

Akademia Mody to nasz nowy cykl: tu się dowiesz, co, z czym, jak, gdzie i kiedy nosić. 

Przeglądając materiały na temat zachowania się przy stole, także w waszej gazecie, natykałem się na informację, że podczas jedzenia należy kłaść serwetkę na kolanach. Czy to, aby na pewno poprawne zachowanie? Przecież wycierając usta, brudzę serwetkę, jak ją więc położyć na spodniach?