JAK JEŚĆ?

"Zimowa" dieta obrosła już w szereg mitów. Nie, nie potrzebujesz wtedy zwiększonej dawki kalorii, a dania wciąż nie powinny być przesadnie tłuste - oczywiście najlepszy tłuszcz dla twojego zdrowia to ten bogaty w kwas oleinowy (znajdziesz go na przykład w migdałach lub w oliwie z oliwek). Kiedy za oknem coraz zimniej warto wzbogacić potrawy o aromatyczne przyprawy: kurkumę, cynamon, kardamon czy imbir. Nie tylko nadają daniom ciekawego i oryginalnego smaku, ale także - wspomagają twoją odporność.

KURKUMA...

Kurkumę warto wykorzystać nie tylko jako przyprawę, ponieważ staje się głównym składnikiem coraz większej liczby suplementów diety. Bo kurkuma ma nie tylko właściwości przeciwzapalne i przeciwutleniające, ale także chroni tkankę nerwową mózgu, m.in. zmniejszając ryzyko choroby Alzheimera. Zalecana jest zwłaszcza osobom prowadzącym aktywny tryb życia, zwłaszcza w okresie zimowym. Chyba nie bez powodu medycyna ajurwedysjka zna ją już ponad 2000 lat, prawda?

...I NIE TYLKO ONA!

Ale odpowiednia suplementacja nie powinna ograniczać się wyłącznie do kurkumy. Jedną z najważniejszych witamin stymulujących układ odpornościowy jest z pewnością witamina C - znajdziesz ją nie tylko w tabletkach, ale również w owocach cytrusowych. Ponadto warto pamiętać o witaminach A i E, dzięki którym nasze błony śluzowe będę funkcjonowały jak należy, co przyda się zwłaszcza osobom uprawiającym sport na świeżym powietrzu. Nie zapominaj także o minerałach - miedzi i cynku - oraz o składnikach rodem z babcinych piwniczek: aronia czy dzika róża to pokaźne źródła witamin!

WIETRZ MIESZKANIE. KONIECZNIE.

Jesień to czas, kiedy przypominamy sobie o ogrzewaniu... Idealna temperatura, którą powinniśmy utrzymywać w mieszkaniach oscyluje w granicach 18-20 stopni - w ten sposób chronisz się przed wieloma infekcjami, trudniej też o przegrzanie. Chłód za oknem nie zwalnia cię jednak z obowiązku wietrzenia mieszkania - regularne oczyszczanie pomieszczeń zmniejsza liczbę bakterii. To z kolei przekłada się na codzienne funkcjonowanie oraz sen. Gdy śpisz, organizm się regeneruje i poprawia się odporność. Bo gdy jesteś niewyspany oraz przemęczony, trudno o poprawę kondycji.

SKÓRA, W KTÓREJ ŻYJĘ

Zimowa aktywność na świeżym powietrzu wiąże się ze sporymi zagrożeniami dla twojej skóry. Jeśli dbasz o kondycję, musisz również dbać o skórę - jej zapalenie nie jest niczym miłym, poza tym może prowadzić do poważniejszych komplikacji. Kremy na zimę nie mogą być zbyt tłuste, a o ich nakładaniu powinniśmy pamiętać nie tylko przed wzmożonym wysiłkiem - jogging, rower, narty - ale przed każdy wyjściem z mieszkania, choćby do pracy. Szczególnie pożądanymi składnikami zimowych kremów są: gliceryna, ceramidy oraz witaminy E, C i B3.