Muzeum Skody: czeski weekend w Mladá Boleslav

kambi
Obierając za cel podróży kraj naszych południowych sąsiadów, warto sobie uświadomić, że zobaczyć w nim można więcej niż tylko Pragę. Niecałą godzinę jazdy autem przed czeską stolicą znajduje się muzeum, w którym w świetny sposób można poznać historię czeskiej motoryzacji.
Škoda 645 z 1932 r., fot. Skoda Auto Škoda 645 z 1932 r., fot. Skoda Auto

Ahoj!

Mladá Boleslav (Młoda Bolesław) to jedno z najstarszych miast w Czechach, którego początki sięgają X wieku. Obecnie mieszka w nim 40 tys. ludzi i jest znane z tego, że znajduje się tam główna siedziba Škoda Auto.

Na ulicach w Mladá Boleslav widać same Skody. Duży Superb pana dyrektora, Fabia Kombi młodego ojca rodziny, 3-drzwiowy Citygo za pewne pielęgniarki, a stara Favoritka - dziadka. I tak prawie na wszystkich parkingach. Tylko nieliczni nonkonformiści odważają się tu jeździć Mimi Morrisem... Witajcie w prawdziwym Skoda City, czyli środkowoeuropejskim Detroit.

Muzeum Skody w Mladá BoleslavMuzeum Skody w Mladá Boleslav, fot. Skoda Auto

Gigantyczny zespół fabryczny Skody to prawdziwe miasto w mieście. Biura, hale montażowe, firmowa zawodówka i uniwersytet. Okoliczne blokowiska jakby wyrastają wokół przedsiębiorstwa. Gdzieś z boku znajduje się też średniowieczna starówka - do której przejdziemy później.

Mladá Boleslav warto odwiedzić przede wszystkim ze względu na kapitalne Skoda Auto Museum. Wizyta w tym miejscu to świetna lekcja historii transportu. Poczynając od przygody człowieka z rowerem, a kończąc na pojazdach rajdowych.

Skoda 110 R z 1976 r., niżej Skoda Rapid Sport z 1937 r.Skoda 110 R z 1976 r., niżej Skoda Rapid Sport z 1937 r., fot. Skoda Auto

1
Muzeum Skody w Mladá Boleslav, fot. Skoda Auto Muzeum Skody w Mladá Boleslav, fot. Skoda Auto

Zaczynali od rowerów

Skoda otworzyła to muzeum w 2012 r. Po co? Po to, aby pochwalić się swoją historią, a ta trzeba przyznać, że jest dość bogata. Początki firmy sięgają 1895 r. kiedy to mechanik Václav Laurin oraz księgowy Václav Klement założyli firmę o nietrudnej do przewidzenia nazwie... Laurin & Klement. Dwaj pełni ambicji panowie początkowo zajmowali się produkcją rowerów i motocykli. Dopiero w 1901 r. zbudowali pierwsze prototypowe auto.

Muzeum Skody w Mladá Boleslav, fot. Skoda AutoMuzeum Skody w Mladá Boleslav, fot. Skoda Auto

Przez następne lata udoskonalali swoje projekty i uruchomili seryjną produkcję. W 1928 r. firmę Laurin & Klement przejął koncern zbrojeniowy Škoda Holding. Podczas II wojny światowej zakład Skody stał się częścią gospodarki okupującej Czechy III Rzeszy i z taśm montażowych wyjeżdżały głównie pojazdy dla wojska. Po wojnie Skoda przekształciła się w państwowe przedsiębiorstwo, a po upadku komunizmu dołączyła do grupy Volkswagena. To tylko zarys historii, o której opowiada nowe muzeum Skody.

Model auta dla dzieciModel auta dla dzieci, fot. Skoda Auto

2
Muzeum Skody w Mladá Boleslav, fot. Skoda Auto Muzeum Skody w Mladá Boleslav, fot. Skoda Auto

Muzeum w starej hali

Budynek samego muzeum może wydawać się niewielki, jednak to co udało się w nim zgromadzić jest imponujące. Na blisko 1 800 m kw. powierzchni zgromadzono eksponaty przedstawiające prawie 120 lat historii Skody. Przedstawiona tam ekspozycja pozwala odbyć swego rodzaju podróż w czasie i poznać niemal każdy etap rozwoju tej marki.

Muzeum Skody w Mladá Boleslav, fot. Skoda AutoMuzeum Skody w Mladá Boleslav, fot. Skoda Auto

Muzeum urządzono w zabytkowej hali montażowej. W środku przestrzeń podzielono na kilka pomieszczeń. Eksponaty rozmieszczono według specjalnego schematu. Zwiedzający mogą poznać historię Skody według sekcji: Ewolucja, Tradycja oraz Precyzja. Ta ostatnia znajduje się najbliżej wejścia do budynku. Czym chcą pochwalić się Czesi?

Muzeum Skody w Mladá Boleslav, fot. Skoda AutoMuzeum Skody w Mladá Boleslav, fot. Skoda Auto

3
ŠKODA 1000 MB, fot. Skoda Auto ŠKODA 1000 MB, fot. Skoda Auto

Jak wskrzesić grata

W sali o nazwie "Precyzja" nasi sąsiedzi pokazują jak skomplikowane jest wskrzeszenie starego grata, tak by ten mógł cieszyć oko gości muzeum. Widać to na przykładzie znajdujących się tam czterech egzemplarzy tego samego modelu Skody. Wszystkie pokazują inny etap przeobrażenia kilkudziesięcioletniej i zardzewiałej maszyny. Idźmy jednak dalej.

Muzeum Skody w Mladá BoleslavMuzeum Skody w Mladá Boleslav, fot. Skoda Auto

Kolejna sala to "Tradycja". Znajduje się ona w centralnej części zabytkowej fabryki. Przed wejściem do tej sali ustawiono wypucowany, czarny model Skody Popular Monte Carlo. To prawdziwa gratka dla fanów tej marki. Model ten wyprodukowano w zaledwie 72 egzemplarzach.

Muzeum Skody w Mladá Boleslav, fot. Skoda AutoMuzeum Skody w Mladá Boleslav, fot. Skoda Auto

4
Muzeum Skody w Mladá Boleslav, fot. Skoda Auto Muzeum Skody w Mladá Boleslav, fot. Skoda Auto

Jest też Krecik

Za czarnym modelem w szklanych gablotach umieszczono pochodzące z różnych okresów znaczki pocztowe z rysunkami samochodów Skody, oraz ekrany, które wyświetlają przygody... Krecika. W tym miejscu dowiadujemy się też skąd wziął się obecny logotyp marki.

skoda

Pierwsze logo pochodzi z 1895 r. Przedstawiało ono koło rowerowe z wplecionymi w nie liśćmi lipy. Miało to symbolizować słowiański rodowód marki.

Skoda 1000 MB, fot. Skoda AutoSkoda 1000 MB, fot. Skoda Auto

Motyw liści na emblematach przewijał się przez następnych kilkadziesiąt lat. W 1926 r. pojawiły się dwa loga. Pierwszy miał stylizowany napis Skoda, a drugi specyficzny znaczek przypominający kurę, który znamy do dziś. "Kura" to tak naprawdę połączenie wizerunku Indianina w pióropuszu ze strzałą. Co ma wspólnego Czech z Indianinem? Tego nie wiemy. Ruszamy dalej.

Muzeum Skody w Mladá Boleslav, fot. Skoda AutoMuzeum Skody w Mladá Boleslav, fot. Skoda Auto

5
Muzeum Skody w Mladá Boleslav, fot. Skoda Auto Muzeum Skody w Mladá Boleslav, fot. Skoda Auto

Auta-legendy

Tuż obok zobaczyć można przedwojenne auto Skoda Popular 995, które jest ostatnim modelem marki przeznaczonym na rynek europejski. Z tym modelem wiąże się ciekawostka, której bohaterem jest Adolf Hitler. Jak się okazuje, to dzięki niemu w Czechosłowacji pojawił się ruch prawostronny. Władze kraju chciały to zrobić jeszcze przed wybuchem wojny, jednak dopiero konkretne ustalenia nazistów pozwoliły zrealizować ten plan.

Muzeum Skody w Mladá Boleslav, fot. Skoda AutoMuzeum Skody w Mladá Boleslav, fot. Skoda Auto

Kolejną częścią muzeum jest "Ewolucja". W tej małej sali znalazły się najważniejsze modele aut. Ustawiono je na czteropiętrowych regałach. Zobaczyć tutaj można między innymi pierwszą generację samochodu Superb, który dziś jest najważniejszą limuzyną Skody. Trzeba przyznać, że "prababcia" Superba była gigantyczna.

Skoda 1000 MB, fot. Skoda AutoSkoda 1000 MB, fot. Skoda Auto

6
Muzeum Skody w Mladá Boleslav, fot. Skoda Auto Muzeum Skody w Mladá Boleslav, fot. Skoda Auto

Czeskie smaki

Ci, których zmęczyło już oglądanie dziesiątek antyków mogą posilić się w znajdującej się w muzeum restauracji VÁCLAV. Jeśli wierzyć reklamie to tamtejsi kucharze zadowolą nawet najbardziej wymagających klientów. Główna sala restauracji znajduje się w dawnej hali produkcyjnej.

Muzeum Skody w Mladá Boleslav, fot. Skoda AutoMuzeum Skody w Mladá Boleslav, fot. Skoda Auto

W menu znaleźć można dania śniadaniowe (serwowane do godziny 11:30), obiadowe i słodkie wypieki. Ceny nie są przerażające. Za śniadania trzeba zapłacić około 10 zł. Obiady mieszczą się w 20 zł, a kawałek jabłecznika czy sernika kosztują kolejno: 5 i 8 zł.

Muzeum Skody w Mladá Boleslav, fot. Skoda AutoMuzeum Skody w Mladá Boleslav, fot. Skoda Auto

7
Muzeum Skody w Mladá Boleslav, fot. Skoda Auto Muzeum Skody w Mladá Boleslav, fot. Skoda Auto

Muzeum na medal

Tuż obok restauracji znajduje się mały sklepik. Kupić tam można gadżety związane z marką. Między innymi: miniaturowe modele legendarnych aut Skody, czapki, bluzy i nawet zabawki dla dzieci.

Muzeum Skody w Mladá Boleslav, fot. Skoda AutoMuzeum Skody w Mladá Boleslav, fot. Skoda Auto

Trzeba przyznać, że takiego muzeum Czechom możemy naprawdę zazdrościć. W zabytkowych murach udało im się zgromadzić spory kawałek czeskiej historii. Odwiedzając muzeum warto jednak zobaczyć też samo miasto. Mladá Boleslav ma sporo do zaoferowania.

Aerodynamiczna Skoda 935 z 1935 r., fot. Skoda AutoAerodynamiczna Skoda 935 z 1935 r., fot. Skoda Auto

8
fot. Pecold / shutterstock.com fot. Pecold / shutterstock.com

Mladá Boleslav to nie tylko muzeum Skody

Będąc już w Mladá Boleslav na turystyczną listę warto wpisać ogromny zamek oraz średniowieczny pałac Templ. W tym ostatnim poznać można historię miasta, która została przedstawiona na interaktywnych, multimedialnych urządzeniach.

Mladá Boleslav, Czechyfot. Pecold / shutterstock.com

Mladá Boleslav posiada również urokliwy Rynek Staromiejski. Otaczają go malownicze arkady oraz tak zwana Metalowa Droga, na której znalazły się specjalne, audiowizualne panele. Prócz tego warto odwiedzić jedną z lokalnych knajp czy restauracji. Jak się okazuje to niewielkie miasto stanowi ciekawą alternatywę wobec Pragi, zwłaszcza, jeśli planujemy krótki wypad na weekend.

Mladá Boleslav, Czechyfot. Pecold / shutterstock.com

9
Więcej na ten temat: europa, podróże, samochody