Dieta: tych 'zdrowych' rzeczy unikaj jak ognia

Anna Kowalska
Zdrowa żywność? Wybierz lepiej zdrowe ilości jedzenia i zdrowy tryb życia. Okazuje się, że często produkty z oznaczeniem "light" lub napisem "dietetyczny" szkodzą bardziej niż ich kaloryczniejsze odpowiedniki.
fot. Shutterstock fot. Shutterstock

Dietetyczne masło orzechowe

Jedynym składnikiem masła orzechowego powinny być orzeszki. Tak twierdzi Keri Gans - dietetyk z Nowego Jorku i wyjaśnia: "Masło orzechowe o niskiej zawartości tłuszczu produkuje się dodając sztucznych słodzików, tylko po to, aby zredukować ilość tłuszczów nasyconych o 0,5 grama oraz kalorii - o 10 na porcję. Efekt po prostu nie jest tego wart - powstaje niezdrowy produkt o zbyt słodkim smaku pozbawiony wspaniałego aromatu orzeszków".

Zarówno orzechy jaki masło orzechowe jedzone z umiarem są przekąskami bogatymi w magnez i witaminę E. Magnez obniża ryzyko wystąpienia zawału  i wpływa korzystnie na układ nerwowy. Witamina E zwiększa odporność, przyspiesza gojenie się ran i chroni organizm przed działaniem rakotwórczych wolnych rodników.

1

Niezdrowe napoje light

Dieta: tych zdrowych rzeczy unikaj jak ognia, dietaProducenci  napojów, aby drastycznie obniżyć ich kaloryczność (na przykład 100ml zwykłej coca-coli ma 42 kcal, a coca-coli light - tylko 0,2 kcal), zamiast cukru dodają słodzik.

Jeśli pijesz dużo napojów light, uważaj na przedawkowanie słodzików. Wypicie litra napoju z dodatkiem aspartamu może powodować rozdrażnienie, trudności z zaśnięciem, sensacje żołądkowe, niesmak w ustach, bóle mięśni i głowy, nawet atak migreny. Ksylitol, spożywany w nadmiarze może wywoływać biegunkę.

2
fot. Shutterstock fot. Shutterstock

Chemia w niskosłodzonym dżemie

Z kolei eliminacja naturalnego konserwantu jakim jest cukier,  powoduje dodawanie dużych ilości chemicznych środków konserwujących. Jeśli jesteś miłośnikiem dżemów, lepiej już przestaw się na własnoręcznie zrobione konfitury zawierające wyłącznie owoce, bez dodatku cukru i sztucznych konserwantów. Na pomoc możesz wezwać babcie.

3
fot. Shutterstock fot. Shutterstock

Nie rezygnuj z tłuszczu!

Dietetyk Cristina Rivera, prezes Nutrition In Motion PC, podkreśla, że nie wszystkie tłuszcze są szkodliwe. "Tłuszcze nienasycone występujące na przykład w orzechach i maśle orzechowym, nasionach, awokado, oliwie z oliwek czy rybach są korzystne dla zdrowia z wielu powodów. Chronią nasze serce, obniżają zły cholesterol podwyższając dobry, wspomagają zwalczanie stanów zapalnych".

Tłuszcz jest niezbędny do przyswajania witamin w nim rozpuszczalnych: A, D, E i K. Spożywając produkty light, nie przytyjemy, ale nie dostarczymy sobie również cennych witamin oraz wapnia.

No i przede wszystkim odtłuszczone produkty są mniej smaczne, gdyż to właśnie tłuszcz jest nośnikiem smaku. Co więcej nadmierne spożywanie takiej żywności może powodować niestrawności i biegunkę.

Ostatni argument - produkty light są po prostu droższe.

Żywność  naturalna lub organiczna jest najlepszym wyborem, a jeśli martwisz się o wysoką zawartość kalorii - po prostu kontroluj zjadane ilości. I bądź aktywny fizycznie!

4