Pokonaj tego skurczybyka!

Paweł Wiejas
Pojawia się nagle, a wtedy nawet największy twardziel w ułamku sekundy zostaje obezwładniony. Ze skurczem mięśni można sobie jednak poradzić.
Fot. Shutterstock Fot. Shutterstock

Wstęp

Skurcz może dopaść każdego, nawet zdrowego, aktywnego i wytrenowanego faceta, takiego jak ty. Bo choć jesteś w stanie przebiec maraton czy wziąć na klatę 100 kilogramów, to możliwe, że zapomniałeś o właściwej diecie lub odpowiednio się nie nawodniłeś i nie dostarczyłeś sobie elektrolitów - potasu, wapnia i magnezu (w mniejszym stopniu).

Jeśli skurcze przytrafiają ci się sporadycznie, nie powinieneś się tym przejmować. Co innego, gdy powtarzają się cyklicznie. Wtedy nie ma wyjścia, powinieneś zrobić badania, które pokażą, czego brakuje twojemu organizmowi. Nie jest dobrym pomysłem aplikować sobie samemu odżywki i minerały, bo można dostarczyć substancję, którą akurat masz w nadmiarze, a pominąć tę, której akurat naprawdę potrzebujesz. Lepiej skonsultować się z lekarzem. Na to oczywiście jest czas po treningu czy zawodach, ale w czasie ich trwania też nie jesteś bezradny. Jak radzić sobie ze skurczem (fachowo kurczem lub spazmem), podpowiada ci Paweł Bamber. Przedstawiamy sposoby na likwidację najczęściej pojawiających się skurczów. Działanie ułatwi pomoc kolegi, ale będziesz również w stanie poradzić sobie sam.

1
Fot. Albert Zawada Fot. Albert Zawada

Skurcz mięśnia czworogłowego uda

W PARZE:
1. Połóż się na boku. Noga zdrowa leży wyprostowana na podłożu, tę ze skurczem zginasz w kolanie.
2. Partner jedną ręką stabilizuje twoje kolano, drugą biodro. Blokuje zgiętą nogę na wysokości kostki i naciska na nią.

SAMODZIELNIE (są dwa sposoby):

Skurcz

1. Leżąc bokiem, złap się za zgięta nogę, tę w której złapał cię skurcz, i ciągnij ją do siebie.

 

Skurcz

2. W przyklęku chwyć bolącą nogę w kostce i ciągnij ją do siebie.

2
Fot. Albert Zawada Fot. Albert Zawada

Skurcz stopy

W PARZE:
1. Połóż się na brzuchu.
2. Partner jedną ręką stabilizuje piętę, a drugą naciska w kierunku podłogi.

SAMODZIELNIE:

Skurcz

1. Znajdź jakąś kilkucentymetrową przeszkodę, na której możesz się oprzeć.
2. Naciskaj palcami na przeszkodę

3
Fot. Albert Zawada Fot. Albert Zawada

Skurcz mięśni łydki (brzuchatego i płaszczkowatego)

W PARZE:
1. Połóż się na plecach i unieś wyprostowaną kończynę, w której złapał cię skurcz
2. Partner jedną ręką stabilizuje kończynę w okolicach pięty, a drugą pcha do dołu. Robi to, aż ból ustanie.

SAMODZIELNIE:

Skurcz

1. Stań w wykroku i oprzyj się o ścianę. Noga, w której odczuwasz skurcz, jest ustawiona z tyłu. Pochylaj się do przodu.
2. Jeśli skurcz występuje w mięśniu brzuchatym, trzymaj nogę wyprostowaną.
3. Jeśli skurcz występuje w mięśniu płaszczkowatym, noga powinna być lekko ugięta.

4
Fot. Albert Zawada Fot. Albert Zawada

Skurcz mięśni tylnej strony uda

W PARZE:
1. Połóż się na plecach i unieś do góry wyprostowaną kończynę, w której złapał cię skurcz.
2. Partner opiera twoją stopę na barku i przytrzymuje ją jedną ręką, a drugą opiera powyżej kolana.
3. Partner napiera na kończynę.

SAMODZIELNIE:

Skurcz

1. Przyklęknij. Noga zdrowa z tyłu, tę w której złapał cię skurcz, wysuń wyprostowaną do przodu i oprzyj ją na pięcie.
2. Ręce oprzyj na wyprostowanej nodze powyżej kolana i uciskaj.

5
Paweł Bamber Paweł Bamber

Paweł Bamber

Paweł Bamber - fizjoterapeuta pierwszej drużyny piłkarskiej Legii Warszawa. Pracuje w warszawskim centrum rehabilitacji Enel-Sport (grupa Enel-Med)

6
Więcej na ten temat: mięśnie, zdrowie