Misja Kamerun - we dwie, czyli kameralnie

ZLLL
Zobacz zdjęcia z podróży do Kamerunu niepublikowane w styczniowym numerze magazynu "Logo".

Droga na misję

Typowa ubita czerwona droga prowadząca do lasu i do małych miejscowości. W porze deszczowej bywa nieprzejezdna.

Pomocnicy

Ta czwórka odwiedzała nas codziennie. Commando okazał się prawdziwym artystą. Nauczył się od nas co to frisbee i miś.

Miś

Dla dzieci mieszkających na misji miś okazał się wielkim odkryciem. Nie znały takiego zwierzaka.

Zabawki

Najpopularniejsze zabawki to takie zrobione z różnych znalezionych rzeczy. Prawdziwy przykład twórczego recyclingu.

Dom

Gdzie się nie ruszyłyśmy, zapraszano nas do swoich domów. Czasem częstowano nas pikantnym pączkiem, obowiązkowo wymienialiśmy się numerami telefonów chociaż do końca nie potrafiłyśmy zrozumieć, czemu służy ten rytuał no i oczywiście na koniec pamiątkowa fotka.

Msza

Do kościoła w Kamerunie warto zajrzeć choćby po to, by posłuchać mszy w języki Ewondo i porywających śpiewów w akompaniamencie balafonu

Tak wyglądała Pasterka na misji w Lomie

Pełna relacja z Kamerunu

Dary

A to dary dla księdza zbierane w trakcie mszy. Na pierwszym planie słynne batons de manioc (i oczywiście plantany).

N'Gaoundéré

Wnętrza Pałacu Lamido.

Wizerunek Lamido

Lamido, tradycyjny muzułmański władca, nadal ma wiele do powiedzenia w lokalnej polityce. Rząd zezwala Lamido utrzymywać własne dwory i więzienia.

Mięso

Na każdym przystanku sprzedaje się suszone mięso (niespróbowane, ale podobno pyszne i wytrzyma wszystko w każdych warunkach).

Piłka

O tym, jak ważne miejsce w sercach Kameruńczyków zajmuje footbol mówić nie trzeba. Tutaj, wieczorny mecz młodzieży w Marua - to najprzyjemniejsze, najbardziej otwarte miasto, w jakim byłyśmy. Do nocy tętniące muzyką przy ulicznych grillach...

Osada

Typowa osada na północy Kamerunu.

Targ w Tourou

Tylko w tym rejonie, graniczącym z Nigerią kobiety noszą hełmy z kalebasy

Kamerun - Targ w Tourou

Targ w Tourou

I piją dużo kukurydzianego piwa, mimo alarmujących upomnień pracowników Czerwonego Krzyża o epidemii cholery, która do tej pory zbiera jeszcze śmiertelne żniwo w Kamerunie.

Rhumsiki

Zakopane Kamerunu - jedyne miejsce, gdzie w ogóle istnieje pojęcie "pamiątek".  Czekamy na przerwę w opadach, by ruszyć w góry.

Kliknij, by przeczytać relację z Kamerunu

Targ w górskiej osadzie Rufta (chłopiec)

Kamerun - Targ w górskiej osadzie Rufta

Przypadkiem trafiłyśmy na górski targ. Równolegle odbywała się ceremonia pogrzebowa. Nie udało nam się sfotografować grajków. Temu chłopcu zmarł ojciec. Na znak żałoby nosi czerwoną czapkę i małą maczetę.

Białe

"Nasara" - tak ciągle wołali za nami - białe. Tutaj obskoczył nas tłum dzieciaków. Nie mogły uwierzyć jak bardzo różnią się nasze dłonie.

Nocleg w górach

W tym domku czekało na nas wygodne posłanie...

Kolacja

... i specjalnie dla nas przygotowane miejsce na kolację. Serwowano kurczaka w sosie z orzechów arachidowych i kuskus.

Kamerun - Kolacja

Nasz gospodarz

Wódz wioski z żoną i dziećmi.

Waza - Walczące słonie

Ostatni dzień na północy spędziłyśmy w Parku Narodowym Waza. Dla turystów odwiedzających wcześniej parki wschodniej Afryki ten może okazać się niezbyt ciekawy, ale Buba złamał przepisy, wypuścił nas z samochodu, byśmy mogły zbliżyć się do stada słoni, stałyśmy tak blisko, że czuć było ich intensywny zapach. Myślę, że chciał nam w ten sposób wynagrodzić ponaddwugodzinne wyciąganie samochodu z błota.

Przewodnicy

Nasi przewodnicy szukają śladów słoni

Kamerun - Ślad słonia

Ślad słonia

Czarne plaże

Limbe i Idenao słyną z czarnych plaż.

Port w Idenao

Kolorowe łodzie w rybackim miasteczku tuż za Idenao.

Plebiscyt

Przez całą podróż prowadziłyśmy plebiscyt sklepów na głowie. Ta kobieta wygrała. To był największy kosz, jaki widziałyśmy na czyjejś głowie.

Plantacja Tole

U podnóży góry Kamerun rozciąga się przezielona plantacja herbaty. Wstęp teoretycznie za zgodą urzędnika z Limbe, ale nam jakoś się udało (bez łapówki)

Kamerun - Plantacja Tole

Góra Kamerun

Widok na masyw Góry Kamerun. Przez większość czasu ukryta za mgłą.

Jezioro

Tu wytrwale przedzierałyśmy się w deszczu przez dżunglę, bo chciałyśmy choć rzucić okiem na przepiękne jezioro wulkaniczne Barombi Mbo. Widok kosztował mnie przygodę z larwami.

Foumban

Miasto pechowe. Opuchnięte nogi sprawiły, że ledwo mogłam się poruszać. Zewsząd "napadali" na nas uliczni artyści, którzy nie chcieli dać się odprawić z kwitkiem. Na herbatę czekałyśmy godzinę, bo siadło ciśnienie w pompach. A Sułtan nie wyszedł ze swojego pałacu, bo deszcz akurat spadł.

Kamerun - Foumban

Nasze ukochane plantany

Kamerun - nasza ulubiona restauracja

i nasza ulubiona restauracja

Tekst: Gabriela Kunert

Zdjęcia: Marianna Wybieralska

Kliknij, by przeczytać relację z Kamerunu

Więcej na ten temat: afryka, podróże