Istnieją trzy podstawowe rodzaje sportów rolkarskich. Pierwsza i najbardziej popularna kategoria to jazda rekreacyjna (dla nieco bardziej zawansowanych - fitness). Druga to jazda szybka, trzecia - agresywna.

Pierwszym krokiem jest podjęcie decyzji, który typ jazdy wybierasz - jeśli to twój pierwszy kontakt z rolkami, raczej nie próbuj jazdy szybkiej lub agresywnej. Zacznij od opanowania podstawowych umiejętności i kup rolki do jazdy rekreacyjnej. Możesz dobrać odpowiednie łożyska, wielkość i twardość kółek, co ma wpływ na jakość, szybkość i komfort jazdy. Nie kieruj się wyłącznie ceną. Rolki tanie (ok. 200 zł) tak naprawdę raczej nie nadają się do uprawiania tego sportu. Ucząc się na najtańszych modelach, możesz się tylko zrazić - rolki będą niewygodne, szybko okaże się, że kółka się nie kręcą, i będziesz musiał nieźle się namęczyć, żeby wprowadzić je w ruch. Stracisz całą przyjemność z jazdy. Koniecznie zwróć uwagę na but - musi być wygodny i idealnie dopasowany, bo cały ciężar ciała obciąża stopy. Nie powinno być żadnego luzu, bo trudno wtedy będzie ci sterować rolką. Natomiast buty zbyt ciasne będą uwierać (ale pamiętaj, że but trochę się rozchodzi po kilku przejażdżkach). W każdym dobrym sklepie rolkarskim powinna być miarka - sprawdź nią dokładny wymiar stopy w skarpecie i dopiero wtedy proś sprzedawcę o konkretny model. Warto zwrócić uwagę na niektóre technologiczne udoskonalenia, np. anti-shock (zapewnia amortyzację) czy klima fit (oddychające wkładki, dopasowujące się do kształtu stopy), które ułatwiają i uprzyjemniają jazdę. Wygląd rolek powinien być ostatnim kryterium przy zakupie.

Postawa to podstawa

Po założeniu rolek pamiętaj o po-chyleniu tułowia do przodu i lekkim zgięciu nóg w kolanach oraz trzymaniu rąk przed sobą. Dzięki temu nie utracisz równowagi, a jeśli nawet przewrócisz się, polecisz do przodu i będziesz mógł podeprzeć się dłońmi - to bezpieczniejsze niż wywrotka na plecy. Ze względu na dynamiczny charakter sportu i sporą szybkość podczas jazdy, trzeba zachować ostrożność. Nie szarżuj, pamiętaj o dopasowaniu prędkości do rodzaju nawierzchni, ukształtowania terenu i ruchu. Dopóki nie opanujesz dobrze jazdy i hamowania, wybieraj miejsca, w których nie ma pieszych i samochodów. Uważaj na psy - są dużym problemem nawet dla wytrawnych rolkarzy, bo często wbiegają wprost pod rolki.

Hamuj!

Zanim nauczysz się jeździć, musisz umieć hamować. Na początku najprościej będzie skorzystać z fabrycznie zamontowanego hamulca. To kawałek twardej gumy na jednym z butów. Aby zahamować, podnieś przód buta i dociśnij stopę. W miarę doskonalenia techniki jazdy ten kawał gumy będzie jednak coraz bardziej przeszkadzał w manewrach. Wtedy dobrze jest wykorzystać technikę "T-stop". Polega ona na przeniesieniu ciężaru ciała na jedną nogę, dostawieniu prostopadle z tyłu drugiej stopy i dociśnięciu jej do podłoża.

Rolki to sport dla wytrwałych. Na początku musisz być przygotowany na nieuniknione upadki. Nie zniechęcaj się jednak. Ćwicz regularnie - szybko okaże się, że rolki niemal jadą same, bez specjalnego zaangażowania z twojej strony. Odpowiednie wyczucie, balans ciała i harmonia ruchów sprawią, że jazda będzie czystą przyjemnością i nie zmęczy cię tak jak na początku.

Rolki to nie tylko świetna zabawa, ale też dobry pomysł na rozwój fizyczny. Podczas jazdy zaangażowane są wszystkie partie mięśni - nogi, mięśnie brzucha, obręcz barkowa i ręce. W dodatku ten sport jest bezpieczniejszy od biegania, bo nie obciąża stawów.

Profile kółek do różnych typów rolek

WARSTWYWARSTWY 

ROLKI REKREACYJNE

rossignolrossignol k2 exo3.0k2 exo3.0 salomon siam 7.0salomon siam 7.0 

salomon siam 5.0 salomon siam 5.0  K2 VELOCITY K2 VELOCITY  K2 SOUL K2 SOUL  

K2 EXO K2 EXO  SALOMON MOTION 9.0 SALOMON MOTION 9.0  ROLLERBLADE ASTRO 6ROLLERBLADE ASTRO 6 

ROLLERBLADE ASTRO 4 ROLLERBLADE ASTRO 4  ROLLERBLADE CROSSFIRE 4DROLLERBLADE CROSSFIRE 4D ROLLERBLADE GEO II ROLLERBLADE GEO II  

ROLKI DO JAZDY SZYBKIEJ

K2 RADICAL 90 K2 RADICAL 90  SALOMON PILOT 100 PROSALOMON PILOT 100 PRO 

ROLKI DO JAZDY AGRESYWNEJ

SALOMON CROSSMAX 3V SL SALOMON CROSSMAX 3V SL  SALOMON STI VINNY MINTON SALOMON STI VINNY MINTON  SALOMON CROSSMAX S-LAB2SALOMON CROSSMAX S-LAB2 

Gdzie jeździć?

Uprawianie rolkarstwa w Polsce jest dużym wyzwaniem. Poza kilkoma miejscami, bardziej zaadaptowanymi przez rolkarzy niż stworzonymi dla nich (np. Malta w Poznaniu, Agrykola w Warszawie), nie ma gdzie jeździć. Są niby ścieżki rowerowe, ale jazda po nich ma dwa minusy. Po pierwsze, łatwo narazić się cyklistom. Po wtóre, w większości przypadków ścieżki są z kostki, po której da się jechać - ale nie należy to do przyjemności, nawet jeśli masz rolki z amortyzatorem wstrząsów.

Inaczej niż w innych krajach, polskie parki, które mają świetne warunki do jazdy na rolkach, mają często tabliczki zakazujące tej rozrywki. Z kolei na ulicach rolkarze traktowani są przez kierowców podobnie jak piesi czy rowerzyści - jako zbędni uczestnicy ruchu, których należy zniechęcić do korzystania z ulic. Trzeba wiele uporu, aby uprawiać ten sport w Polsce. Zupełnie inaczej jest za granicą. Idealnym terenem miejskim do jazdy jest Londyn. Przez trzy tygodnie przejeździłemto miasto zarówno po chodnikach, jak i jezdniach. Bodaj najfajniejszym terenem jest alejka wzdłuż Tamizy - po obu jej stronach. Rolkarze nie wzbudzają tam takiej niechęci jak w Polsce. Chodniki są równe, a przy przejściach dla pieszych znajdują się pochylnie, dzięki którym nie trzeba zeskakiwać z chodnika. Dobre są też tzw. "bus lines" - brązowe fragmenty jezdni przeznaczone teoretycznie tylko dla autobusów. Wjazd samochodu osobowego jest karany surowym mandatem - ale motocykliści, rowerzyści i rolkarze skwapliwie korzystają z "bus lines".

Ochraniacze

Przede wszystkim należy pamiętać o częściach ciała najbardziej narażonych na upadek i kontuzje. Zawsze zakładaj ochraniacze na łokcie, kolana i nadgarstek. Ważnym elementem jest też kask na głowę, bo upadki na rolkach mogą być bardzo niebezpieczne. Często przy utracie równowagi rolki błyskawicznie uciekają spod jeżdżącego i kończy się uderzeniem głową o ziemię. Dobrym rozwiązaniem uniwersalnym będzie zakup tzw. pancerza, który na przewiewnej siatce ma zamocowane naramienniki, nałokietniki i tzw. żółwia chroniącego kręgosłup.

ROLLERBLADE PRO ROLLERBLADE PRO  ROLLERBLADE PRO ROLLERBLADE PRO  ROLLERBLADE PRO ROLLERBLADE PRO  

ROLLERBLADE PRO ochraniacze cena 89,90 zł za komplet

ROLLERBLADE LUX ROLLERBLADE LUX  ROLLERBLADE LUX ROLLERBLADE LUX  ROLLERBLADE LUX ROLLERBLADE LUX  

ROLLERBLADE LUX ochraniacze cena 144,90 zł za komplet

ROLLERBLADE GRAND ROLLERBLADE GRAND  ROLLERBLADE GRAND ROLLERBLADE GRAND  ROLLERBLADE GRAND ROLLERBLADE GRAND  

ROLLERBLADE GRAND ochraniacze cena 99,90 zł za komplet

SALOMON kaskSALOMON kask K2 plecakK2 plecak 

Dodatkowe wyposażenie

Planując dłuższą jazdę, należy pamiętać o uzupełnianiu płynów. Można kupić plecak z bukłakiem na wodę i rurką, taki jak dla biegaczy i rowerzystów. Należy tylko zwrócić uwagę, żeby plecak dał się stabilnie umocować - w przeciwnym razie będzie w trakcie jazdy kołysał się na boki, obcierając plecy i powodując utratę równowagi. Dobrym rozwiązaniem jest też specjalny pas z kieszenią na bidon.

tekst | piotr ciupiński