Wstyd się przyznać, ale marzenie o obejrzeniu meczu Realu z trybun Santiago Bernabeu zrealizowałem dopiero kilka miesięcy temu, w marcu. Udałem się na potyczkę z Betisem, klubem znanym chyba wyłącznie fanom hiszpańskiej La Liga.

No i obejrzałem typowych "Królewskich" z minionego sezonu - wymęczone zwycięstwo dzięki golom Cristiano i Ramosa (obowiązkowo w ostatnich minutach meczu), a do tego koszmarny babol wpuszczony przez Keylora Navasa. Polska Ekstraklasa bywa bardziej spektakularna.

 

Oczywiście doświadczyłem wielkości "królewskiego" klubu z całym jego blichtrem. Z muzeum będącym ultranowoczesnym doświadczeniem. Ze stadionem, górującym nad Madrytem. I z hiszpańskimi kibicami, dla których stałem się z miejsca najlepszym przyjacielem, bo leciałem przez pół Europy, żeby tylko zobaczyć mecz ich ukochanego klubu.

I właśnie na pozasportowe, bardziej biznesowe aspekty funkcjonowania Realu Madryt zwraca uwagę publikacja Stevena G. Mandisa pt. "Real Madryt: strategia sukcesu". Jak powiedział o książce sam sir Alex Ferguson, "to kompletne i dogłębne studium działania słynnego klubu".

Santiago BernabeuSantiago Bernabeu Fot. Redakcja Fot. Redakcja

Na zachętę publikujemy fragment wstępu do polskiego wydania, jaki napisał Jarosław Chomczyk - redaktor prowadzący RealMadryt.pl:

"Prawie wszyscy znają Real Madryt, ale niewiele osób zna ten klub poza boiskiem i poza informacjami o finansowych podbojach na rynku transferowym. Królewscy naprawdę zbudowali organizację, która wzbudza zaufanie i zachęca do angażowania się, pozostania z nią i wspierania jej. To wszystko wpływa i na aspekt sportowy, i na aspekt finansowy, bo pozwala nie tylko pozyskiwać najlepszych zawodników i działaczy, ale także utrzymywać ich u siebie pomimo naprawdę dzisiaj solidnej konkurencji ze strony innych europejskich, a także coraz częściej światowych, ekip.

Dlatego tę książkę można polecić praktycznie wszystkim, którzy kochają sport i przynajmniej słyszeli o Realu Madryt. Fani klubu będą mogli lepiej zrozumieć wizję, jaką mają działacze, i poznają kulisy działań, które napędzają codzienność Królewskich i pozwalają im się rozwijać. Przede wszystkim jednak będą mogli zobaczyć, że są ważni dla organizacji i jej członków, że wręcz są jej siłą.

Ludzie futbolu niezależnie od swoich uczuć wobec Realu będą mogli trochę lepiej poznać klub, który cieszy się różnymi opiniami. Ci, którzy kochają sport, będą mogli zobaczyć drogę, którą obrano dla zespołu i całego klubu, by odrodził się i został gigantem. To wszystko w odniesieniu do najlepszych amerykańskich organizacji, dzięki czemu ta książka jest także doskonałą analizą biznesową. Real Madryt to coś więcej niż pieniądze i zwycięstwa".

Książka w formie ebooka jest dostępna w Publio.pl