Opóźnienie wylotu

Jeżeli lot jest opóźniony o przynajmniej dwie godziny, przewoźnik musi zapewnić pasażerom bezpłatne i wystarczające na czas oczekiwania posiłki i napoje oraz możliwość wykonania dwóch rozmów telefonicznych, wysłania dwóch faksów lub e-maili.

Gdy opóźnienie wynosi ponad pięć godzin, podróżującym należy się zwrot kosztów biletów lub lotu powrotnego do pierwszego miejsca wylotu. Jeśli postój trwa dłużej - nocą - pasażerom przysługuje bezpłatny nocleg i transportu do i z hotelu.

Przylot po czasie

Może się też zdarzyć, że pasażerowie przylecą na miejsce trzy godziny później, niż wynika z rozkładu. Powinni się wtedy starać o odszkodowanie w wysokości 250-600 euro, zależnie od długości lotu i jeżeli zaproponowane połączenie zastępcze różni się znacznie od wykupionego, a pasażerowie zostali powiadomieni o opóźnieniu zbyt późno.

Zniszczony bagaż

Jedno z gorszych zdarzeń w podróży to sytuacja, kiedy po lądowaniu okazuje się, że bagaż zaginął lub został uszkodzony. Od razu na lotnisku trzeba wypełnić formularz PIR, a później trzeba złożyć reklamację: w ciągu siedmiu dni od odbioru uszkodzonego bagażu lub w ciągu 21 dni, gdy walizki dotrą z opóźnieniem.

Szacowanie strat

Kłopoty mogą się pojawić, kiedy trzeba będzie wycenić stratę. Gdy zniszczona zostanie tylko walizka, linia lotnicza prosi o rachunek ze sklepu i taką kwotę zwróci. Gorzej, jeśli bagaż zginie, bo niemal niemożliwe jest oszacowanie wartości wszystkich spakowanych tam rzeczy. Najlepiej byłoby mieć na wszystko paragony; w przeciwnym razie przewoźnik oszacuje wartość na podstawie wagi bagażu - 19 SDR za każdy kg bagażu (to umowna waluta, której kurs jest na bieżąco aktualizowany, teraz 19 SDR to około105 zł) .

Cenne przedmioty

Jeśli w walizkach znajdowały się cenne przedmioty, nie ma szans na odzyskanie ich równowartości. Takie rzeczy trzeba specjalnie zabezpieczyć i przewozić zgodnie z regulaminem danej linii lotniczej.

Odszkodowanie za bagaż

Maksymalna kwota odszkodowania to 1131 SDR (obecnie nieco ponad 6 tys. zł). Za wszystkie podstawowe rzeczy, które trzeba było kupić z powodu zaginięcia walizek, przewoźnik będzie musiał oddać pieniądze; pod warunkiem, że pasażer dostarczy rachunki i że są to rzeczy naprawdę niezbędne.