Każdy gracz ma subiektywną listę ulubionych tytułów, do których wraca od czasu do czasu, ukończył je wielokrotnie lub po prostu wspomina z rozrzewnieniem.

Są jednak gry, które zapadły w pamięć milionów, zaznaczając się nie tylko innowacyjnością, ale też wysoką grywalnością, czy nokautując w swoich czasach grafiką. Poniżej przygotowana przez portal GamePro lista 20 tytułów, które zmieniły branżę na zawsze.

20. Portal

 

Platformy: PC, Xbox 360, PlayStation 3

 

Rok wydania: 2007

 

Niewiele tytułów jest tak pomysłowych, oryginalnych i "świeżych", jak Portal właśnie. FPS, w którym w ogóle nie trzeba było korzystać z broni w sposób, jaki jednoznacznie kojarzy się z tym gatunkiem.

 

Co było innowacyjne? Gracz mógł tworzyć tytułowe portale celem ucieczki z niezwykłego Aperture Science. Tylko tyle i aż tyle dało zupełnie odkrywcze doznania podczas zabawy.

19. Street Fighter II

 

Platformy: Automaty

 

Rok wydania: 1991

 

18 lat temu gracze dostali do rąk tytuł, który solidnie wstrząsnął całym gatunkiem "rysowanych" bijatyk.

 

Co było innowacyjne? Pomysły takie, jak szybkie combosy i widowiskowe ciosy specjalne na zawsze weszły do kanonu gier tego typu. Ciekawy system i zróżnicowane postaci dały do myślenia kolejnym twórcom pozycji z tego gatunku, odbijając swoje piętno, widoczne również dzisiaj.

18. Dance Dance Revolution

 

Platforma: Automaty

 

Rok wydania: 1998

 

DDR to hit, który wyznaczył nowy kierunek gier muzycznych. I to dosłownie - wielka popularność i kolejne "dziwne" kontrolery znane nam dzisiaj swój początek miały w 1998 roku.

 

Co było innowacyjne? Przed powstaniem Dance Dance Revolution gry tego typu były znane głównie z mało popularnych, wręcz niszowych pozycji. Pomysł, aby ruszyć się z miejsca i dosłownie "zatańczyć", był prawdziwą rewolucją. Zamiast wciskać kolejne przyciski, mogliśmy naprawdę "poczuć rytm" własnym ciałem. Mata do tańczenia znalazła swoje miejsce w popkulturze, goszcząc m.in. w teledyskach, zaś Konami wyznaczyło nowy kierunek gier, w które mógł zagrać każdy.

17. Resident Evil

 

Platforma: PlayStation

 

Rok wydania: 1996

 

Gry - horrory nie były specjalnie docenianym gatunkiem do czasu kultowego dzieła Capcom. To właśnie RE wprowadził do branży określenie "survival horror". Alone In The Dark był pierwszy, ale to Resident Evil stał się ikoną.

 

Co było innowacyjne? Zamiast dawać graczom tony amunicji i setki potworów, Capcom zaserwował spragnionym strachu coś zupełnie odwrotnego. Limitowana i mocno ograniczona zdolność do noszenia broni zmuszała do dokładnego wyliczenia każdego strzału. Atakujący od czasu do czasu, ale w sposób często wywołujący palpitację serca przeciwnicy stworzyli niesamowity klimat. Prawdziwa walka o przetrwanie. Do tego jeszcze słynne "ziółka", które odnawiały energię, nieumarli jako przeciwnicy, klaustrofobiczne pomieszczenia, "straszne" ujęcia kamery... Można by długo wyliczać. Niezapomniana gra.

16. Bioshock

 

Platforma: Xbox 360, PC

 

Rok wydania: 2007

 

Gdy dwa lata temu posiadacze MS zatopili kły w produkcji 2K Games nawet mocno nasycony grami FPS rynek pecetowy musiał przyznać, że konsole dostały niesamowitego FPS'a. Świat Rapture - piękny, straszny i... umierający można było przemierzać godzinami.

 

Co było innowacyjne? Heros czy łotr? Co zrobi gracz po pokonaniu broniącego Little Sisters Big Daddy'ego? Do tego niesamowita atmosfera, klimat steampunku i nie dająca się zapomnieć przygoda.

15. Warcraft: Orcs & Humans

 

Platforma: PC

 

Rok wydania 1994

 

Mimo że to Dune II był pierwszy, prawdziwe znaczenie skrótowi RTS (Real time Strategy) nadał właśnie Warcraft - pierwszy z kultowej serii Blizzard.

 

Co było innowacyjne?

 

W: O&H to przede wszystkim świetny klimat. Był to też jeden z tych tytułów, które spopularyzowały myszkę - dziś kluczowy kontroler w grach na PC. Twórcy Diablo nie tylko zaserwowali graczom doskonale sequele, ale też przygotowali kultowy spin - off, czyli Starcraft. Dodajmy też popularność hitu Blizzard w Stanach, gdzie RTSy nie są tak ogrywane jak w Europie, a łatwo zrozumiemy siłę tej pozycji.

14. Final Fantasy VII

 

Platforma: PlayStation

 

Rok wydania: 1997

 

Mimo że seria ta już wcześniej cieszyła się szacunkiem, dopiero ta część wprowadziła markę FF na salony. Przez pewien czas synonim gier RPG - z "j" z przodu..

 

Co było innowacyjne? Tytuł popchnął zarówno grafikę, muzykę, jak i opowieść oraz sposób budowania akcji na zupełnie inne tory. Doskonały system oraz grywalność. Pozycja, który przyczynił się do niesamowitej popularności PSX i wygranej batalii Sony vs Sega vs Nintendo.

13. The Sims

 

Platforma: PC

 

Rok wydania: 2000

 

Pierwsza gra, która tak naprawdę zaserwowała nam wirtualne życie. To, co zrobisz, zależy wyłącznie od Ciebie. Tytuł, w który swego czasu grał każdy.

 

Co było innowacyjne? Nie ma tu fabuły. Nie ma celu. Nie ma nawet bohaterów. Tylko jakieś z początku bliżej nie określone ludki i my. Brzmi jak przepis na crapa, prawda? Tutaj było jednak zupełnie inaczej, a gra szybko stała się prawdziwym fenomenem. Otwarty i czekający na dyspozycje gracza świat, można było robić wszystko to, co w "realu" - 9 lat temu gra porażała możliwościami. Simów nie można było skończyć, a i tak były zabójczo grywalne.

12. Geometry Wars: Retro Eveolved

 

Platforma: Xbox 360

 

Rok wydania: 2005

 

Kolejny shooter z gameplay'em, który ciężko nazwać rewolucyjnym. Mimo to w ten tytuł zagrało miliony posiadaczy Xbox 360. Wszystko z powodu...

 

Co było innowacyjne? ... sposobu dystrybucji! W oryginale pozycja te pojawiła się jeszcze na pierwszego Xboxa jako mini - gierka w Project Gotham Racing 2. Później GW: RE pojawił się odświeżonej wersji na Xbox Live Arcade i tylko tam. Forma dystrybucji i niewielka cena była krokiem do sukcesu. To jedna z tych pozycji, która pokazała, jak wielka jest siła "gier bez pudełek".

11. Call of Duty 4: Modern Warfare

 

Platformy: PC, Xbox 360, PlayStation 3

 

Rok wydania: 2007

 

Seria nareszcie zostawiła temat II wojny światowej, oferując w zamian realistyczny i doskonale przygotowany "symulator walki" we współczesnych realiach.

 

Co było innowacyjne? Decyzja o całkowicie odmiennym środowisku gry z początku mogła wydawać się kontrowersyjna. Podobnie, jak osadzenie środowiska gry w dzisiejszych czasach.

 

To właśnie jednak te elementy, plus "wstawki RPG" oraz doskonała grafika i świetny multiplayer zadecydowały o sukcesie gry. Tytuł może nie jakoś bardzo rewolucyjny, ale na pewno cholernie dobry.

10. Super Mario 64

 

Platforma: Nintendo 64

 

Rok wydania: 1996

 

Tytuł, który zdefiniował gatunek platformówek 3D, przecierając szlak dla tysięcy kolejnych gier tego typu. Sterowanie analogiem i możliwość obracania kamery całkowicie swobodnie to dzisiaj standard. Wtedy - rewolucja.

 

Co było innowacyjne? Wszystko. Naprawdę nie ma w tym wiele przesady, gdy mówimy o prekursorze jakiegoś gatunku. Nintendo udało się zrobić coś, co w żadnej serii nie wychodzi za dobrze - przenieść kultowego bohatera w trzeci wymiar nie "psując" niczego w zabawie. Mario już wcześniej był ikoną branży growej, jednak dopiero ta pozycja wprowadziła go do szeroko rozumianej popkultury.

9. Half Life

 

Platforma: PC

 

Rok wydania: 1998

 

Gra zrewolucjonizowała fabularne kwestie w shooterach FPP i nie tylko. Mocny klimat i świetna fabuła - to było "to".

 

Co było innowacyjne? Zamiast wrzucać do gry kolejnego wesołka, jak w Duke Nuke 3D, Valve Software zdecydowało się na coś zupełnie odwrotnego. Gordon Freeman nie miał głosu, zaś jego osobowość była niejako odbiciem gracza. Fabuła była w dużej mierze dostarczana przez kolejnych ocalałych z Black Mesa. Do dziś dnia "milczący" i pozbawiony charakteru, którego niejako kreuje gracz, bohater jest bardzo często spotykany w grach akcji.

8. Wii Sports

 

Platforma: Wii

 

Rok wydania: 2006

 

Prosty, wręcz banalny zestaw mini - gierek. To plus innowacyjne sterowanie wystarczyło, aby podbić świat.

 

Co było innowacyjne? Wcześniej wspomniany sposób sterowania zawodnikami to jedno. Drugi fakt przyczyniający się do niesamowitej popularności Wii Sports to przystępność - w to mógł zagrać każdy. Nareszcie gry stały się rozrywką dla naprawdę wszystkich - mógł zagrać wujek z ciocią i mama z tatą - a zabawa zawsze była świetna.

7. Halo: Combat Evolved

 

Platforma: Xbox

 

Rok wydania: 2001

 

Tytuł, który wyznaczył nową ścieżkę dla konsolowych FPS. Pozycja niesamowicie popularna, udowodniła, że na joypadzie też można grać w shootery z perspektywy pierwszej osoby.

 

Co było innowacyjne? Przed pojawieniem się Halo ciężko wskazać konsolowego FPS z prawdziwego zdarzenia. Tutaj było to, czego oczekiwali gracze - wygodne sterowanie, multiplayer w doskonałym wydaniu, możliwość noszenia dwóch broni naraz itp. Tytuł, który dał początek prawdziwej szajbie na punkcie tej serii, co najlepiej widać w USA.

6. Little Big Planet

 

Platforma: PlayStation 3

 

Rok wydania: 2008

 

Jakieś szmaciane lalki i trudny do zdefiniowania gatunkowo tytuł. Czy to może być fajne? Jak się okazało - nawet bardzo!

 

Co było innowacyjne? Pierwszy tytuł, który na taką skalę pozwolił na projektowanie własnych poziomów w tak prosty i grywalny sposób. Gracze dostali potężne narzędzie, które nie tylko świetnie bawiło, ale też pozwalało na stworzenie całej społeczności LBP.

5. Metal Gear Solid

 

Platforma: PlayStation

 

Rok wydania: 1998

 

MGS, to gra, która wyznaczyła nowy kierunek narracji i spopularyzowała gatunek popularnie zwany skradankami.

 

Co było innowacyjne? Przede wszystkim cała idea skradania się, zamiast otwartej walki. Bohater "z jajami" również robił swoje, podobnie, jak świetna fabuła. W tej ostatniej mieliśmy wątki dotyczące psychologii wojny, zdrady, nowoczesnych technologii i całej masy "poważnych" spraw. Hideo Kojima chciał stworzyć interaktywny film pełen akcji - i to mu się udało. Warto pograć również i dziś.

4. Shadow of the Colossus

 

Platforma: PlayStation 2

 

Rok wydania: 2005

 

Jedna z najbardziej "pomysłowych" gier na PS2, która stawiała przed graczem naprawdę ciekawe wyzwanie. Mimo to ciężko tu mówić o komercyjnym sukcesie.

 

Co było innowacyjne? Wiele gier ma bossów. Zazwyczaj "szefowie" są wielcy, źli i brzydcy, albo mali i przebiegli. SotC postanowiło rozwinąć ten element - cała gra to praktycznie walka z bossami. Kolosy w swojej roli sprawdziły się po prostu doskonale, a każdy z nich miał słabe punkty, które gracz musiał znaleźć. Do tego doskonały klimat i... emocje - często empatii i wzruszeń - jakie przynosiło granie, były niezapomniane.

3. World of Warcraft

 

Platforma: PC

 

Rok wydania: 2004

 

Rewolucja na rynku MMORPG. Blizzard stworzył dzieło, którego liczba subskrybentów mogłaby zawstydzić niektóre europejskie kraje.

 

Co było innowacyjne? Jak wiele gier może wciągnąć gracza bez opamiętania, ile może stać się prawdziwą subkulturą? Niesamowity świat, którego eksploracja dawała i wciąż daje radość, świetny system rozwoju postaci, bardzo dobrze przemyślane questy. Te ostatnie czasami wymagały współpracy kilku graczy i skutecznie zachęcały do komunikacji między ludźmi, zarówno w grze, jak i poza nią.

2. Grand Theft Auto III

 

Platforma: PlayStation 2

 

Rok wydania: 2001

 

Kolejna część "Wielkiej Kradzieży Auta" po przeskoczeniu w trzeci wymiar 8 lat temu znokautowała wielu graczy. Rozmach, grafika, gameplay - to był cios niczym podbródkowy Tomasza Adamka.

 

Co było innowacyjne? "Idź, gdzie chcesz, rób, na co masz ochotę" - to nie było coś, z czym gracze byli zaznajomieni w 2001 roku. Dzisiaj sandbox to już znany termin z branży growej, wtedy mimo dwóch poprzednich części - prawdziwa rewolucja. Koniec ze standardowym "level complete" - tu można było zupełnie odpuścić główny wątek gry i skupić się na zadaniach pobocznych. Albo nie robić nic. Dosłownie - wirtualne Liberty City dawało taką radość w zwiedzaniu, iż zabawa nie nudziła się godzinami. Tytuł, dzięki któremu gramy obecnie w setki podobnych.

1. Doom

 

Platforma: PC

 

Rok wydania: 1993

 

Doom był "tym " momentem dla gier wideo w ogóle. Doskonałe połączenie niesamowitej grafiki ze świetnym gameplay'em. Tytuł niezaprzeczalnie kultowy.

 

Co było innowacyjne? Wystarczy powiedzieć dwa słowa: gry doomowate. Pozycja, która stała się symbolem dla FPS'ów, mimo że Wolfenstein 3D był pierwszy. Prawdziwą innowacją było wrzucenie gracza w środek akcji - pierwszy raz naprawdę można było poczuć, że jest się w tej wirtualnej rzeczywistości. Doom z całą gamą doskonale znanych dziś patentów wstrząsnął branżą. To był kamień milowy dla gier wideo w ogóle i dlatego ten właśnie tytuł jest numerem jeden niniejszej listy.