DualSense był jednym z pierwszych szczegółów, jakie poznaliśmy na temat nowej konsoli Japończyków, bo deweloperzy od początku powtarzali nam, że adaptacyjne spusty i technologia haptyczna, która zajęła miejsce przestarzałej już wstrząsowej, przyniosą rewolucję w rozgrywce. Zdaniem Sony gracze otrzymać mają zdecydowanie szerszy zakres informacji zwrotnych, bo deweloperzy będą mogli dowolnie programować wspomniane spusty, osadzone w przyciskach L2 i R2, aby uzyskać potrzebny im w danym momencie gry efekt, np. naciąganie cięciwy łuku. Wiele razy słyszeliśmy również o bardziej immersyjnej jeździe w grach wyścigowych, gdzie w końcu mieliśmy czuć wyraźną różnicę między różnymi nawierzchniami. Czy tak faktycznie będzie? Wygląda na to, że tak, co potwierdzają dziś deweloperzy pracujący nad grami na PlayStation 5. 

Dowiadujemy się na przykład, że w Deathloop twórcy skorzystali z adaptacyjnych spustów, by zróżnicować odczucia towarzyszące różnej broni i dodać takie efekty, jak zacinanie broni. W Ghostwire: Tokyo dają one graczom odczucie odrzutu, a w Ratchet & Clank: Rift Apart są wykorzystywane, gdy gracze strzelają z broni dwulufowej - kiedy wduszą jeden spust, wystrzelą tylko z jednej lufy i poczują opór w połowie drogi, po jego pokonaniu broń odpowie jednoczesnym strzałem z obu luf. Możliwości DualSense chwalą również deweloperzy serii Demon’s Souls, którzy wykorzystali nowe technologie, by ich gra była jeszcze mroczniejsza i śmiercionośna - ich zdaniem poczujemy każdy cios i będzie w stanie szybciej reagować na to, co się dzieje. Asaptacyjne spusty znalazły też zastosowanie w Spider-Man: Miles Morales, gdzie dają wskazówki, skąd nadchodzi atak oraz pozwalają lepiej poczuć część mocy pajączka. 

Nie da się ukryć, że brzmi to bardzo obiecująco i nic dziwnego, że Sony w pierwszej globalnej reklamie PlayStation 5 skupia się właśnie na tych rozwiązaniach, zapewniając, że “PlayStation 5 zabierze graczy do świata, w którym poczują siłę w opuszkach palców”. Szczególnie że na ten moment zastosowanie adaptacyjnych spustów potwierdzili również twórcy Horizon Forbidden West, Godfall, Astro's Playroom i wielu innych gier. Nie pozostaje więc nic innego, jak tylko uzbroić się w cierpliwość i czekać na ten listopadowy dzień, w którym sami skosztujemy tej przyjemności.