Osobom z krótką pamięcią lub nowym peselem należy się krótkie przypomnienie. Kupując ZeniMax Media, Microsoft pozyskuje Bethesda Game Studios, id Software, Arkane, Machine Games, Tango Gameworks i kilka innych. Taki nabytek z pewnością umocni jego pozycję.

Z drugiej strony, może to oznaczać złe wieści dla właścicieli PlayStation. Teraz to Microsoft będzie posiadał wielkie, ekskluzywne gry na swoją konsolę oraz PC, a więc pewne jest, że zrobi wszystko, żeby nie trafiały one na konsolę konkurencji. Wystarczy wspomnieć o takich tytułach jak: Starfield i The Elder Scrolls 6, które będąc w rękach giganta z Redmond, raczej staną się dostępne wyłącznie na Xbox Series X (i PC).

I teraz czas na wypowiedzi wspomnianych wyżej legend branży.

John CarmackJohn Carmack fot. Samsung

John Carmack, współzałożyciel id Software i główny programista Doom, Quake, Wolfenstein 3D i innych, z zadowoleniem przyjął posunięcie Microsoftu. Był pracownikiem Bethesdy po tym, jak ZeniMax przejął id Software w 2009 r. Jednak gdy przeszedł (2013) do Oculus, stosunki na tej linii, mówiąc delikatnie pogorszyły się. Firma ZeniMax twierdziła, że ??Carmack ukradł tajemnice handlowe i wykorzystywał je do opracowania zestawu Rift VR. Obie strony pozywały się do sadów. Ostatecznie w 2018 roku doszło do ugody, ale zadry w sercach pozostały na zawsze.

Myślę, że Microsoft będzie dobrą firmą macierzystą dla tych gier, a ponieważ nie mają do mnie pretensji, to może będę mógł ponownie zająć się niektórymi z moich starych tytułów - napisał na Twitterze Carmack.

Pomysł powrotu Carmacka do pracy nad niektórymi tytułami, które współtworzył, jest ekscytujący, ale wydaje mi się, że na obecnym stadium to tylko kokietowanie.

Todd Howard, reżyser i producent wykonawczy w Bethesda Games, jest równie entuzjastycznie nastawiony do umowy. Mówi, że Microsoft pomógłby podzielić się „głęboką wiarą studia w fundamentalną moc gier”, nazywając firmę Bethesda „najdłuższym i najbliższym partnerem”.

Popełnił on nawet dość patetyczny wpis na Twitterze:

Podobnie jak w przypadku naszego pierwotnego partnerstwa, podzielamy głębokie przekonanie o fundamentalnej sile gier, ich zdolności do łączenia, wzmacniania i sprawiania radości” - napisał Howard. „I przekonanie, że powinniśmy to przekazać każdemu - niezależnie od tego, kim jesteś, gdzie mieszkasz lub na czym grasz. Bez względu na rozmiar ekranu, kontroler czy nawet twoją zdolność do korzystania z niego.

Oddanie Microsoftowi tak dużej władzy nad środowiskiem gier można oceniać na kilka sposobów, ale dobrą wiadomością dla właścicieli komputerów PC, którzy subskrybują Xbox Game Pass na PC, jest to, że będą mogli grać w tytuły ze spółek zależnych ZeniMax w dniu premiery, co jest kolejnym dobrym powodem, aby zarejestrować się w tym programie.