Sen odgrywa w naszym życiu niezwykle istotną rolę

Sen jest niezbędny dla naszego zdrowia oraz kondycji psychicznej. Porządny, niczym niezakłócany sen pozwala zregenerować organizm, redukuje stres, zmniejsza ryzyko występowania chorób układu krążenia, poprawia nasze samopoczucie oraz reguluje metabolizm. Zapotrzebowanie na sen jest bardzo różne i zmienia się przede wszystkim wraz z wiekiem.

Niemowlęta śpią nawet 18 godzin w ciągu dnia, jednak osoby dorosłe do regeneracji potrzebują 7-8 godzin. Niestety dorośli nie „wyrabiają” tego limitu, a skrócony czas na sen tłumaczą chęcią rozerwania się, natłokiem obowiązków zawodowych i prywatnych oraz stresem.

Wielu ludzi dziwi się, że mimo odpowiedniej ilości godzin przeznaczonych na sen, nie jest on efektywny. Pojawiają się problemy z zaśnięciem, a w końcu, gdy się uda, to i tak wielokrotnie się wybudzają. Skąd takie problemy? Odpowiedzi należy szukać w modelu zachowania przed ułożeniem się do spania. Po prostu źle się do niego przygotowujemy.

Najczęściej przed snem oglądamy film, serial lub przeglądamy media społecznościowe. Niebieskie światło emitowane przez ekrany jest bardzo szkodliwe i to właśnie ono jest sprawca problemów z zasypianiem. Specjaliści sugerują, że nawet dwie godziny przed snem, powinniśmy się wyciszać i zrezygnować z użytkowania smartfonów, monitorów i wszelkich innych ekranów.

Innym istotnym czynnikiem, który zasadniczo wpływa na jakość naszego snu, jest dieta oraz nawyki związane z jedzeniem.

Nie umiemy poprawnie zasypiać

Śpimy tak, jak jemy! Koniecznie trzeba zwrócić uwagę na to, co i kiedy jemy. Najczęściej przed snem jemy zbyt obficie. Jest jedna ważna zasada, której przestrzeganie daje łatwe zasypianie i komfortowy sen. Zaleca się więc, żeby zjeść kolację dwie godziny przed udaniem się do łóżka i zdecydowanie nie powinny w niej pojawiać się potrawy ciężkostrawne (np. tłuste, smażone, mocno pikantne). Kolacja nie powinna też być obfitym posiłkiem, bo wedle zaleceń dietetyków ma ona zapewniać nie więcej niż 20-25 proc. dziennego zapotrzebowania na energię w ciągu całego dnia.

„Przedawkowanie” jedzenia na kolację sprawi, że nasz organizm nie przestawi się w pełni na tryb snu, ponieważ będzie zaangażowany w trawienie.

Dieta ma wielki wpływ na jakość snu

Równie ważne jest dostarczanie do organizmu odpowiednich składników, które wpływają na jakość naszego snu.

W przypadku snu bardzo istotnym mikroelementem jest tryptofan, który należy do grupy aminokwasów. Odpowiada m.in. za nasz nastrój, odporność na stres, poprawia pamięć, a także pozwala regulować zasypianie i poprawia regenerację w czasie snu. Nasz organizm go nie produkuje, a więc konieczne jest dostarczanie go wraz z pożywieniem.

I tu na scenę wkracza wspomniany wyżej sezam, ale tryptofan zawierają także: soja, pestki słonecznika i dyni oraz orzechy włoskie i laskowe.

W 100 g sezamu jest 370 mg tryptofanu. Choć te niewielkie, beżowe ziarenka nie są najpopularniejszym składnikiem naszej diety, możemy dostarczyć je do organizmu w przyjemny sposób. Na polskim rynku znajduje się wiele propozycji przekąsek, które zostały przygotowane na bazie sezamu. W sklepach znajdziecie batoniki oraz inne przekąski z bogactwem sezamu.

Jeśli zadbacie o dietę, to dość szybko zauważycie poprawę jakości snu