Aż 68% badanych Polaków stwierdziło, że w czasie pandemii stali się zdecydowanie lepszymi kucharzami. Z pewnością miał na to wpływ o wiele dłuższy czas jaki spędziliśmy przez ostatnie 12 miesięcy w kuchni. Z raportu wynika, że badani spędzili w kuchni średnio 14 godzin tygodniowo, co jest wzrostem o 42% w porównaniu z rokiem poprzednim.

Patriotyzm kulinarny

Okazuje się, że mieszkańcy Europy w tych trudnych chwilach najchętniej sięgali po tradycyjne potrawy. W Polsce zdecydowanym liderem są naleśniki i wielu badanych przyznało się, że właśnie w tym czasie nauczyło się je smażyć. Drugie miejsce zajął rosół, a trzecie pierogi. Dla porównania w innych krajach europejskich wyglądało to tak: spaghetti carbonara (Włochy), tortilla (Hiszpania) czy gulasz (Czechy).

Mimo kulinarnego patriotyzmu jest też w Polakach nutka szaleństwa, co przejawiało się eksperymentowaniem w kuchni. Z powodu izolacji natchnienia szukaliśmy w internecie i telewizji.

Zdrowie, rodzinne posiłki i wspólne gotowanie

Bardzo budująca jest informacja, że zabierając się do samodzielnego przygotowywania posiłków, najczęściej myśleliśmy, żeby zjeść zdrowo i nauczyć się czegoś nowego. Powróciła też świetna tradycja familijnego gotowania, biesiadowania i rozmów przy stole. Warto też wspomnieć, że wielu rodaków planuje kontynuować rytuał wspólnego zasiadania do stołu nawet po zniesieniu obostrzeń.

Wydawaliśmy więcej pieniędzy na żywność i wyposażenie kuchni

Ograniczenia związane z pandemią zmieniły sposób w jaki dokonujemy zakupów. Wielu Polaków pierwszy raz kupowało spożywkę online. Co ciekawe, mimo wyższych cen deklarują, że chętnie zostaną przy tej formie zaopatrywania swojej lodówki.

W czasie pandemii zabraliśmy się za remonty, modernizację i wyposażenie naszych kuchni. To oczywiście nie dziwi, zważywszy na czas w nich spędzony.

Wśród nowych sprzętów królowały wszelkiego rodzaju maszynki do pieczenia chleba, garnki i patelnie. Poza tym chętnie sięgaliśmy po szkło stołowe i sztućce. Sporym powodzeniem cieszyły się także elementy dekoracyjne budujące nastrój, np.: świece oraz głośniki, z których sączyła się ulubiona muzyka.

Oto zestawienie najciekawszych danych z raportu:

- co trzeci badany przyznał, że w czasie obostrzeń po raz pierwszy zdecydował się na zakupy spożywcze online,

- w czasie pandemii zwiększyły się wydatki Polaków na produkty związane z wyposażeniem kuchni,

- 68% Polaków poprawiło swoje umiejętności kulinarne w ciągu minionych 12 miesięcy,

- wspólne gotowanie i spożywanie posiłków przyczyniło się do zacieśnienia więzi między domownikami,

- naleśniki, rosół i pierogi – te dania królowały na polskich stołach w minionym roku.