A jednak… bo chyba takiego stanu rzeczy nie spodziewał się nikt - w niektórych przeanalizowanych regionach użytkownicy korzystają z aplikacji mobilnych przez ponad 5 godzin dziennie. Jeśli jednak weźmiemy pod uwagę fakt, że wydajemy na aplikacje i w aplikacjach coraz więcej pieniędzy, to wszystko zaczyna nabierać sensu. Pytanie tylko, jak dużo czasu to za dużo czasu i czy spędzanie 20% swojego dnia ze wzrokiem wlepionym w wyświetlacz smartfona to na pewno to, czego chcemy od życia.

Jak wynika z ostatnich danych firmy zajmującej się analizą rynku mobilnego, App Annie, średni globalny czas spędzany przez użytkowników w aplikacjach mobilnych to obecnie 4,2 godziny. To wzrost o 30% w stosunku do analogicznego okresu sprzed dwóch lat, co może sugerować, że w szpony aplikacji mobilnych wrzuca nas w dużej mierze pandemia koronawirusa, która ograniczyła nam inne możliwości kontaktu, pracy i rozrywki, ale nie można zrzucać na nią całej winy, bo i bez niej trend był wzrostowy.

Co więcej, są regiony, gdzie liczby te są jeszcze wyższe i dla przykładu użytkownicy w Brazylii, Korei Południowej i Indonezji spędzają dziennie w aplikacjach mobilnych ponad 5 godzin, a w Indiach w I kwartale odnotowano 80% wzrost czasu spędzanego w aplikacjach w stosunku do tego samego okresu 2019 roku. A co najskuteczniej i najczęściej kradnie nam czas? Z pewnością serwisy streamingowe, bo jak podkreśla wielu specjalistów, część z czasu spędzanego w aplikacjach wcześniej oddawaliśmy telewizji, tyle że teraz najczęściej rezygnujemy z niej na rzecz streamingów, jak Netflix.

Chociaż to wcale nie on jest na szczycie zestawienia, bo jak podaje App Annie, jeśli chodzi o aplikacje, w których użytkownicy spędzają najwięcej czasu, to w I kwartale tego roku były to:

•       YouTube

•       Twitch

•       HBO Max

•       Disney+

•       piccoma (japońska usługa subskrypcji mangi - red.)

•       TikTok

•       iQIYI (chiński serwis wideo na życzenie - red.)

•       ESPN

•       Google Now

•       BIGO Live

A jeśli weźmiemy pod uwagę liczbę miesięcznych użytkowników, to na prowadzenie wysuwają się platformy społecznościowe jak TikTok czy Instagram oraz komunikatory pokroju Telegram, co dobrze pokazuje, że większość aktywności, jakie kiedyś wykonywaliśmy na komputerach, teraz trafiła do naszych smartfonów. Nic więc dziwnego, że aplikacje mobilne zajmują nam obecnie dużo czasu, ale jednocześnie patrząc na liczby pokroju 4-5 godzin dziennie naprawdę warto zastanowić się, czy… warto.