A chodzi o krótkie intensywne programy treningowe, trwające maksymalnie 20 minut, które szybko przynoszą widoczne efekty, wyraźnie poprawiając stan zdrowia. Treningi HIIT (high intensity interval training), bo o nich właśnie mowa, od lat zyskują na popularności, kusząc swoimi zdolnościami spalania tkanki tłuszczowej i poprawy kondycji, chociaż na początku przygody z nimi są bardzo wymagające.

Jak się jednak okazuje, mogą mieć jeszcze więcej zalet, co udowadniają kolejne badania pokazujące wpływ na plastyczność mózgu, zdrowie metaboliczne czy przyspieszenie metabolizmu tłuszczy.

W najnowszych naukowcy wzięli na warsztat treningi HIIT o niskiej objętości, gdzie całkowity czas sesji łącznie z rozgrzewką i schładzaniem nie przekracza 20 minut, a na właściwy trening przypada mniej niż 15 minut tego czasy. Przy okazji badacze prześledzili publikacje na ten temat z ostatnich 10 lat, znajdując kilka interesujących rzeczy.

Obecnie Światowa Organizacja Zdrowia rekomenduje dla dorosłych 150-300 min umiarkowanej aktywności lub 75-100 min intensywnej aktywności tygodniowo. Jak się jednak okazuje, lepiej postawić na ten drugi wariant, który może przy tym trwać jeszcze krócej, bo HIIT pod wieloma względami zapewnia efekty porównywalne, a w niektórych aspektach nawet lepsze, zajmując przy tym dużo mniej czasu.

Badacze podkreślają, że mniej niż 20 minut dziennie treningu HIIT wystarczy, żeby znacząco poprawić zdrowie metaboliczne, funkcjonowanie serca i zdrowie układu krwionośnego. Co prawda wciąż potrzebujemy więcej badań, aby dowiedzieć się, dlaczego tak się dzieje, ale... dzieje się i to jest fakt.

To bardzo przydatne informacje nie tylko dla osób, które mają mało czasu na treningi, ale i osób borykających się z różnymi problemami zdrowotnymi - szczególnie w połączeniu z poprzednimi badaniami, gdzie udowodniono, że już trzy 4-minutowe sesje HIIT w tygodniu wpływają na poziom cukru we krwi, stłuszczenie wątroby i sprawność układu sercowo-oddechowego w przypadku cukrzycy typu 2.

Podczas gdy zalecenia WHO sprawdzają się na poziomie populacyjnym, zindywidualizowany trening HIIT o niskiej objętości prowadzony przez właściwie przeszkolonych trenerów może być efektywniejszy, zwłaszcza u osób, które nie mają za dużo wolnego czasu - tłumaczą badacze, dodając przy okazji, że warto głośno o tym mówić szczególnie teraz, kiedy wiele osób szuka nowych sposobów na poprawę zdrowia i kondycji po ponad rocznym siedzeniu w domu.

Próbujemy?