Ogólnie rzecz biorąc, zielone warzywa liściaste to jedne z najbardziej odżywczych i lekkich kalorii na świecie - zawiera wiele witamin i minerałów. Badanie, które zostało opublikowane w Journal of Nutrition, wykazało, że regularne spożywanie bogatych w azotany zielonych warzyw liściastych, takich jak szpinak i jarmuż, może poprawić funkcję mięśni, co z kolei może pomóc w zapobieganiu upadkom i złamaniom.

Organizm przekształca azotany w tlenek azotu, który udrażnia naczynia krwionośne, poprawiając przepływ krwi i wydolność fizyczną. Z biegiem czasu dieta bogata w warzywa może w znacznym stopniu wpłynąć na poprawę działania serca u osób cierpiących na problemy z tym narządem.

Zielone warzywa liściaste zwiększają siłę mięśni i szybkość chodzenia

Naukowcy przeanalizowali dane zdrowotne 3759 Australijczyków w okresie 12 lat. Osoby, które jadły najwięcej azotanów - występujących obficie w liściastych warzywach, takich jak szpinak, jarmuż i sałata - miały o 11 procent większą siłę kończyn dolnych. Szybkość chodzenia była około 4% większa w porównaniu z uczestnikami, którzy jedli mniej zielonych warzyw liściastych. Naukowcy zbadali również aktywność fizyczną tych samych osób. Okazało się, że warzywa zwiększają siłę mięśni niezależnie od tego, czy uczestnicy ćwiczyli, czy też nie.

W jaki sposób warzywa poprawiają siłę mięśni?

Zielone warzywa liściaste są pełne azotanów, które organizm przekształca w tlenek azotu. Ten z kolei rozluźnia naczynia krwionośne i powoduje ich rozszerzenie. Pozwala to na dostarczanie większej ilości tlenu do mięśni. Podczas ćwiczeń i wszelakich aktywności nasze mięśnie potrzebują więcej tlenu, który jest niezbędny zarówno dla ich pracy, jak i ich późniejszej regeneracji.

Jak to wpływa na ogólny stan zdrowia?

Silne mięśnie są kluczowym elementem ogólnie rozumianego dobrego samopoczucia i zdrowia. Bez ich sprawności nie ma co myśleć o sprawnym wykonywaniu codziennych czynności takich jak: podnoszenie ciężkich przedmiotów, chodzenie, a nawet wstawanie z łóżka. Sprawne mięśnie są więc niezbędne do zapewnienia prawidłowego i wydajnego działania całego systemu, jakim jest ludzki organizm.

Siła mięśni ma również kluczowe znaczenie dla zdrowia stawów i kości, ponieważ pomaga zapobiegać bólom i kontuzjom.

Tlenek azotu może potencjalnie pomóc obniżyć ciśnienie krwi. Badania Trusted Source wykazały, że dieta bogata w warzywa, wraz z innymi wspomagającymi elementami, może być jednym ze sposobów leczenia chorób układu krążenia.

Jakie rodzaje warzyw liściastych powinniśmy jeść?

Naukowcy ustalili, że największe skutki zdrowotne mają sałata, szpinak, jarmuż i buraki. Inne bogate w azotany warzywa liściaste to koper włoski, rzodkiewka, pietruszka, kapusta i rukola.

Ludzie często sięgają po suplementy. Wynika to z wygody, oszczędzania czasu, a niektórzy tłumaczą, że nie znoszą tego smaku. O ile jest to dobra droga dla osób potrzebujących dużych dawek składników odżywczych, to dla większości z nas wystarczy, jeśli codziennie zjemy porcję warzyw mieszczącą się w filiżance kawy. Warto też pamiętać, że najczęściej są one tańszą opcją niż suplementacja i mogą zapewnić szerszą bazę składników odżywczych.