To wcale nie oznacza, że w Polsce pojawią się autonomiczne pociągi. Specjaliści od tej branży transportu mówią wprost, że w naszym kraju to jeszcze bardzo długa droga. Natomiast nie ma przeszkód, żeby już teraz wprowadzać elementy sztucznej inteligencji, mogącej wspierać istniejące systemy zarządzania transportem kolejowym.

Jest kilka czynników utrudniających wprowadzanie SI do polskich pociągów. Pierwszym i być może najpoważniejszym jest opór przed zastępowaniem ludzi przez maszyny, a tym samym wypieranie żywych maszynistów, a co za tym idzie obawy o miejsca pracy. Drugim są aktualnie obowiązujące przepisy, jak na przykład istniejący wymóg, że w pojeździe szynowym musi znajdować się przynajmniej jeden człowiek.

Prawda jest taka, że wprowadzenie sztucznej inteligencji wpłynie na jakość transportu i pozwoli uniknąć wielu awarii i niebezpiecznych sytuacji.

Wystarczy wyobrazić sobie szybki pociąg, a do nich stopniowo zmierzamy, pędzący po szynach z prędkością 200–300 km/godz. Jest oczywiste, że maszynista nie ma szans dostrzec z wyprzedzeniem umożliwiającym reakcję wszystkich zagrożeń. Kolejny przykład to wykrywanie awarii, zużytych części i innych niebezpiecznych czynników. Sztuczna inteligencja poprzez monitorowanie odczytów pochodzących z rozmaitych czujników może reagować błyskawicznie. Jest wysoce prawdopodobne, że uda się przez to uniknąć awarii oraz wypadków.

Inteligentne technologie znakomicie sprawdzą się w procesie zarządzania taborem kolejowym. Montowane w pociągach czujniki i sensory, zintegrowane z algorytmami SI, są w stanie na bieżąco gromadzić, analizować i dostarczać dane dotyczące m.in. aktualnej lokalizacji, pokonanego dystansu czy prędkości, z którą porusza się pociąg.

Henry Cavill jako Superman w filmie 'Liga Sprawiedliwości Zacka Snydera'Nowy Superman będzie czarnoskóry, a J.J. Abrams poszukuje czarnoskórego reżysera

Poza monitorowaniem stopnia zużycia taboru możliwa jest także optymalizacja jego wykorzystania, poprzez niwelowanie zbędnych przejazdów i nierentownych połączeń oraz wsparcie w konstruowaniu rozkładów jazdy. Wszystko to razem wzięte podniesie bezpieczeństwo, komfort oraz wpłynie na punktualność.