Fastly poinformowało, że większość stron internetowych, które uległy awarii działa już poprawnie. Stało się to po tym, jak firma wprowadziła poprawkę, eliminującą problem.

Ta awaria pokazuje, jak wrażliwa, scentralizowana i podatna na ataki jest infrastruktura obsługująca Internet – zwłaszcza dostawcy usług w chmurze, z którymi przeciętny użytkownik nie ma bezpośredniej interakcji. To co najmniej trzeci raz w ciągu niecałego roku, kiedy problem u dużego dostawcy usług przetwarzania w chmurze doprowadził do tego, że niezliczone witryny i aplikacje sieciowe zgasły.

Fastly to sieć dostarczania treści (CDN), która utrzymuje sieć serwerów, które szybko przesyłają treści ze stron internetowych do użytkowników. Firma, której klientami są Shopify, Stripe i niezliczone media, obiecuje „błyskawicznie szybką dostawę" i „zaawansowane zabezpieczenia". Charakter takiej sieci oznacza również, że problemy mogą szybko się rozprzestrzeniać i dotykać jednocześnie wielu z tych klientów. W przypadku wtorkowego incydentu Fastly twierdzi, że „zidentyfikował konfigurację usługi, która wywołała zakłócenia" na całym świecie. Od momentu zidentyfikowania problemu do wdrożenia poprawki minęło około dwóch godzin.

W tej chwili nie ma powodu, aby podejrzewać, że awaria była wynikiem cyberataku, ale pojawiła się w ciągu niedawnych cyber incydentów, które wpłynęły na wszystko-od globalnych dostaw mięsa po główny rurociąg naftowy w Stanach Zjednoczonych.

Awaria spowodowała chwilowy chaos. Witryna Downdetector, która śledzi skargi na awarie witryn, pokazuje wielki wzrost ilości skarg dzisiaj rano. Dotyczyły one nie tylko mediów, takich jak New York Times i CNN, ale także Reddit, Spotify i Walt Disney World. Przerwy w systemach płatności, takich jak Stripe i platformach e-commerce, jak choćby Shopify, mogły sprawić, że ich klienci stracili pieniądze w transakcjach, które nie zostały zrealizowane.

Skala i częstotliwość dużych awarii jest naprawdę niepokojąca. W lipcu zeszłego roku problemy z połączeniem między dwoma centrami danych obsługiwanymi przez Cloudflare ostatecznie wpłynęło na chwilowe wyłączenie Politico, League of Legends i Discord. Z kolei problem z przetwarzaniem danych w Amazon Web Services w listopadzie ubiegłego roku spowodował problemy w witrynach takich jak Chicago Tribune oraz firmie Glassdoor zajmującej się kamerami bezpieczeństwa. Awaria Fastly pokazuje, że trend się utrzymuje, zwłaszcza że większość sieci jest coraz bardziej zależna od dostawców w chmurze.