Hybrydowy SUV od Toyoty

Dla wielu klientów hasło „hybryda" niemal automatycznie przywodzi na myśl Toyotę. Ta marka jest na polskim rynku absolutnym liderem sprzedaży aut hybrydowych i choć w ostatnich latach elektryfikacja wyraźnie nabrała tempa, a hybrydowe SUV-y ma w swojej ofercie coraz więcej producentów, nie da się ukryć, że to właśnie Toyota rozwija tę technologię najdłużej i obecnie oferuje już jej czwartą generację. Ponad 20-letnie doświadczenie pozwoliło opracować niezwykle wydajny i oszczędny napęd, który wyprzedza konkurencyjne rozwiązania. Nowa Toyota Highlander – amerykański SUV, który niedawno wszedł na europejski rynek – jest oferowana w Polsce jako hybryda z dwoma silnikami elektrycznymi i 2,5-litrowym silnikiem spalinowym, który jest sercem układu.

Dzięki napędowi hybrydowemu ten duży SUV jest zaskakująco oszczędny, a i w kwestii dynamiki nie sposób mu cokolwiek zarzucić. Toyota doskonale wstrzeliła się nie tylko w gusta klientów, ale również w uwarunkowania prawne i europejskie normy emisji. Zużycie paliwa rodem z ekonomicznego samochodu kompaktowego? Przecież to mierzący blisko 5 metrów SUV z dużym bagażnikiem i przestronnym wnętrzem! A jednak hybrydowy napęd Toyoty sprawia, że wizyty przy dystrybutorze nie uderzą w portfel tak, jak w przypadku konwencjonalnie napędzanych samochodów tej wielkości. Dość powiedzieć, że napęd hybrydowy 4. generacji jest o 41% bardziej wydajny, niż ten zastosowany w 1997 roku w słynnym Priusie pierwszej generacji.

Przestronna i pojemna Toyota Highlander

Choć przez lata Highlander dał się poznać jako wygodny podczas jazdy poza asfaltem, wszechstronny i niezawodny samochód, współczesna Toyota Highlander Hybrid jest oprócz tego najbardziej rodzinnym i przestronnym SUV-em w gamie marki. Pojemność bagażnika i ilość miejsca dla pasażerów plasuje Highlandera w gronie dużych SUV-ów, którym niestraszne są dalekie podróże z większym gronie. Niespełna 5-metrowe nadwozie (dokładnie mierzy ono 4 966 mm) kryje wnętrze gotowe zmierzyć się z najróżniejszymi potrzebami. Komplet pasażerów? Ogromne zakupy? A może wizyta w sklepie budowlanym? Bez obaw – przy rozstawie osi 2 850 mm i wysokości 1 755 mm wnętrze rodzinnego SUV-a jest jeszcze większe, niż wskazują na to wymiary jego nadwozia.

Toyota Highlander - przestronny i niskoemisyjny SUVToyota Highlander - przestronny i niskoemisyjny SUV 

Parkowanie na ciasnych ulicach ułatwia wyposażona we własny spryskiwacz kamera cofania, należąca do standardowego wyposażenia. W odmianie Executive standardem jest z kolei system kamer 360 stopni, który pokazuje sytuację dookoła auta z lotu ptaka i sprawi, że manewry będą jeszcze łatwiejsze. Podobnie łatwe i przyjemne okaże się spakowanie auta na daleki, rodzinny wyjazd.

SUV z dużym bagażnikiem

Jeżeli szukasz nowego samochodu, a Twoje główne kryterium to SUV z jak największym bagażnikiem – Highlander doskonale odpowiada tym potrzebom. Przestrzeń bagażowa jest ogromna i choć zmienia się w zależności od tego, czy jedziemy w 2, 5 czy 7 osób, w każdej konfiguracji można zrobić z niej użytek – to w końcu duży SUV skrojony pod rodzinne potrzeby. Maksymalna pojemność to aż 1 909 litrów – taką objętością legitymuje się bagażnik od podłogi do dachu, przy złożonych drugim i trzecim rzędach siedzeń. To imponujący litraż, ale doskonale prezentują się również wartości liczone do wysokości rolety. Gdy podróżujemy w piątkę, a jedynie ostatni rząd siedzeń jest złożony, do dyspozycji mamy 658 litrów pojemności. Wreszcie, gdy jedziemy w 7-osobowym komplecie, Toyota Highlander zaoferuje nam 268-litrowy bagażnik do wysokości rolety i 332-litrowy, licząc do dachu.

Praktyczny SUV z dużym bagażnikiem powinien mieć wnętrze, które nadąża za całą resztą auta, dlatego znajdziemy w nim liczne schowki, półki i uchwyty na napoje, które ułatwią uporządkowanie wszystkich mniej lub bardziej przydatnych drobiazgów. Specjalne miejsce na kubki znalazło się nawet w ostatnim rzędzie siedzeń, dzięki czemu wszyscy pasażerowie mogą podróżować komfortowo. W długiej trasie o rozrywkę zadba system multimedialny z 12,3-calowym ekranem dotykowym, który w standardzie obsługuje Apple CarPlay i Android Auto, a opcjonalny system audio marki JBL z 11 głośnikami o łącznej mocy aż 1200 W doskonale nagłośni wnętrze Highlandera. Funkcjonalność łączy się tu z formą. Każdy drobiazg ma swoje miejsce, a projekt kokpitu cieszy oczy.

Warto zwrócić również uwagę na to, że Highlanderem podróżuje się wygodnie także z dala od asfaltu. Nie chodzi tylko o obecność trybu jazdy Trail i pokaźny, ponad 20-centrymetrowy prześwit. Kluczowy jest tu napęd na 4 koła AWD-i, który wykorzystuje dodatkowy silnik elektryczny umieszczony na tylnej osi. Nie ma tu wału napędowego i mechanicznego systemu przeniesienia momentu obrotowego przez całą długość auta na tylną oś. Bezpośredni napęd tylnych kół umożliwia ich natychmiastowe dołączenie i zapewnia doskonałą trakcję w każdych warunkach.

Jak działa napęd AWD-i, który wykorzystuje Toyota Highlander? Opinie po pierwszych jazdach dla dziennikarzy były jednoznaczne – hybrydowy SUV doskonale radzi sobie z trudnymi warunkami pogodowymi i zmiennym poziomem przyczepności na rozmaitych nawierzchniach. Moc układu hybrydowego to 248 KM, dlatego nawet przy większych prędkościach, górskich podjazdach czy podczas jazdy z kompletem pasażerów nie zabraknie nam momentu obrotowego. Dane techniczne mówią same za siebie. Highlander przyspiesza do 100 km/h w czasie 8,3 sekundy, a automatyczna skrzynia biegów e-CVT dba o to, by jednostka napędowa zawsze pracowała na obrotach odpowiednich do obciążenia.

SUV 7-osobowy

W przypadku Toyoty Highlander Hybrid warto również podkreślić, że już w standardzie oferuje ona 7 miejsc. Taka liczba foteli nie wymaga dopłaty, co jest szczególną zaletą tego auta. W hybrydowym SUV-ie siedem osób zmieści się całkiem swobodnie, a ostatni rząd siedzeń wcale nie jest przeznaczony wyłącznie dla dzieci. Poza wspomnianymi wyżej uchwytami na kubki, pasażerowie dwóch foteli w trzecim rzędzie mają do dyspozycji wystarczającą ilość miejsca nad głową i na nogi. W przypadku Toyoty Highlander, wymiary robią swoje i wszystkim pasażerom pozwalają podróżować wygodnie. O dobry klimat w drugim i trzecim rzędzie siedzeń zadba trzystrefowa klimatyzacja, a pasażerowie pierwszego rzędu mogą cieszyć się podgrzewanymi, a w wersji Executive również standardowo wentylowanymi fotelami. Dopłaty nie wymaga także skórzana tapicerka.

Niskoemisyjny SUV

Podobnie jak inne hybrydowe modele Toyoty, Highlander zapewnia doskonałą równowagę między osiągami i dynamiką, a niewielkim zużyciem paliwa oraz niskimi emisjami dwutlenku węgla. Ekologiczny samochód nie musi być mały, ciasny i powolny, czego najlepszym dowodem jest zużycie paliwa tego 5-metrowego SUV-a z dużym bagażnikiem na poziomie około 6,6 litra na 100 km. Taki wynik z łatwością osiągniemy w drogowych warunkach, a potwierdzają to relacje dziennikarzy i użytkowników, którzy mieli okazję jeździć hybrydowym SUV-em Toyoty w zróżnicowanych warunkach. Średnia emisja CO2 plasująca się na poziomie 149 g/km (zgodnie z cyklem pomiarowym WLTP) to wartość, której trudno spodziewać się w samochodzie z segmentu dużych, napędzanych na 4 koła aut.

Podaną w katalogu emisję dwutlenku węgla liczy się wprost ze zużycia paliwa, dlatego im niższa jest ta wartość, tym bardziej oszczędny jest samochód. Duży SUV, który pali tyle, co kompaktowe auto z małym silnikiem? To właśnie Toyota Highlander. Cena auta sprawia zaś, że oszczędzamy nie tylko na późniejszej eksploatacji, ale i zakup nie wiąże się z przesadnym wydatkiem – mimo zaawansowanego, hybrydowego układu napędowego, ogromnej przestrzeni dla siedmiu pasażerów i dostępnych w standardzie elementów wyposażenia z najwyższej półki, Toyota Highlander konkuruje z rywalami także ceną, która w bazowej odmianie Prestige, po uwzględnieniu Ekobonusu 7,3% przysługującego hybrydom wynosi 215 000 zł. W przypadku auta, które już za tę cenę oferuje reflektory w technologii Bi-LED, elektrycznie unoszoną klapę bagażnika, skórzaną tapicerkę, system bezkluczykowego dostępu do samochodu czy przeciwsłoneczne rolety dla pasażerów tylnych siedzeń, taka kwota stanowi świetną propozycję. Najbardziej wymagający klienci mogą zdecydować się na odmianę Executive. Toyota Highlander Hybrid Executive z Ekobonusem 7,3% to wydatek 248 400 zł, a standardem są w niej lusterko wsteczne z cyfrowym ekranem, wyświetlacz head-up na przedniej szybie, sterowany elektrycznie dach panoramiczny, podgrzewane skrajne fotele w drugim rzędzie siedzeń i wspomniane już wcześniej kamera 360 stopni oraz system Premium Audio JBL. Szczegółowe informacje na temat Toyoty Highlander znajdziecie na stronie: https://www.toyota.pl/new-cars/highlander/