Dopiero co pisaliśmy o tym, że Microsoft został drugą amerykańską firmą o rynkowej kapitalizacji powyżej 2 bilionów dolarów, zaraz po Apple, a teraz mamy równie dobre wieści z obozu innego giganta, a mianowicie Facebooka. Bo choć koncern musi jeszcze trochę poczekać, by zająć miejsce obok wspomnianych wyżej przedsiębiorstw, to wynik 1 biliona dolarów też jest niezwykle imponujący, szczególnie że FB osiągnęło ten kamień milowy szybciej niż którykolwiek inny producent.

A tych w grupie biliona jest jeszcze czterech, tj. Apple, Microsoft, Amazon i Alphabet, tyle że wszyscy potrzebowali zdecydowanie więcej czasu. Facebook osiągnął ten spektakularny sukces w 17 lat, jeśli za punkt startowy weźmiemy założenie firmy w 2004 roku.

W 2012 roku kapitalizacja rynkowa firmy wyniosła 104 mld USD, więc dobrze widać, ile firmie Marka Zuckerberga udało się osiągnąć w ciągu niecałej dekady. Jak można się jednak spodziewać, to dopiero początek i z zainteresowaniem będziemy przyglądać się dalszemu rozwojowi wypadków, czyli dojściu do 2 bilionów, bo to tylko kwestia czasu.

Jakiego? Trudno powiedzieć, Apple potrzebowało 42 lat, żeby osiągnąć 1 bilion i kolejnych dwóch, żeby ten wynik podwoić, Microsoft dochodził do 1 biliona w 33 lata, a kolejny dołożył również w dwa, więc biorąc pod uwagę tempo tego "świeżaka", może rok wystarczy? Czas pokaże, ale warto odnotować, że jak wiele innych firm technologicznych, Facebook może zapisać część tego sukcesu na konto… pandemii koronawirusa, bo kiedy wiele przedsiębiorstw walczyło o przetrwanie, akcje firmy urosły w ciągu roku o 30%.

Warto jednak zaznaczyć, że obecność FB w gronie firm o wartości powyżej biliona dolarów może być tylko chwilowa, bo nagły zysk wartości akcji był odpowiedzią na oddalone zarzuty, które złożyli Federalna Komisja Łączności i 48 prokuratorów stanowych, domagając się cofnięcia nabycia przez firmę choćby Instagrama i WhatsAppa, co ich zdaniem było antykonkurencyjne i umocniło pozycję FB jako monopolisty. Jak łatwo się domyślić, FTC z pewnością nie podda się tak łatwo i odwołanie może przynieść spadek wartości akcji Facebooka, a co za tym idzie jej kapitalizacji.