"Rzucić palenie? To łatwe. Robiłem to tysiące razy" – mawiał Marek Twain. Znasz to? Nie ty jeden. Z raportu Głównego Inspektora Sanitarnego, opublikowanego w 2019 roku, wynika, że co siódmy palący w ciągu ostatnich 12 miesięcy próbował rzucić palenie, ale bezskutecznie. Wśród mężczyzn odsetek ten wynosi 16 proc. To niemal dwa razy więcej niż w przypadku kobiet. Rzucenie palenia wymaga ogromnej dyscypliny i samozaparcia. A i nawet z nimi może się nie udać. Jakich błędów nie popełniać? Oto lista najczęstszych potknięć.

1.Nie zaczynaj bez jasno wytyczonego celu

Każdy zapał stygnie, jeśli nie ma się jasno wytyczonego celu. Rzucanie palenia dla samego rzucenia, to może być za mało. Dlatego na początku drogi musisz zastanowić się, co chcesz osiągnąć i dlaczego. Znajdź silną motywację – zapisz się na pierwszy maraton i rozpocznij do niego przygotowania albo obierz górski szczyt do zdobycia. Możesz też zacząć od prozaicznych rzeczy, np. sprawdzić, jak dużo pieniędzy wydajesz na papierosy. Kupując paczkę dziennie, wydajesz prawie 100 zł tygodniowo. W ciągu miesiąca to prawie 400 zł!

2.Nie rzucaj się od razu na głęboką wodę

To jeden z najczęściej popełnianych błędów. Tylko prawdziwym szczęśliwcom udaje się rzucić palenie z dnia na dzień. Najczęściej to proces, który trwa latami. Jeśli próbowałeś rzucić palenie raz na zawsze i za każdym razem wracałeś do nałogu, spróbuj zacząć małymi krokami. Zacznij od mniej szkodliwych alternatyw. Naukowcy z Uniwersytetu Queen Mary w Londynie przeprowadzili pierwsze badania kliniczne na temat skuteczności e-papierosów jako metody wspomagającej rzucanie palenia. Analiza zachowań 900 palaczy po roku terapii połączonej z terapią behawioralną wykazała, że niemal dwa razy więcej osób jest w stanie rzucić palenie, korzystając z elektronicznych papierosów od osób, które stosują nikotynową terapię zastępczą. Nie musisz sięgać po e-papierosy. Możesz spróbować innych alternatyw, jak choćby bardzo dyskretnych saszetek nikotynowych VELO. Nie wytwarzają dymu, nie zawierają tytoniu, nie generują żadnych zapachów. Umieszcza się je pomiędzy dziąsło a górną wargę. Możesz ich używać w domu, w pracy, na spotkaniach – zawsze wtedy, kiedy głód palenia jest najsilniejszy, a chcesz ukryć swoje słabości.

3.Nie zajadaj braku papierów

Różne badania mówią, że nawet 80 proc. osób, które rzuca palenie, nabiera wagi. Nikotyna zmniejsza apetyt oraz przyspiesza metabolizm, stąd po jej odstawieniu ma się większą ochotę na jedzenie, a do tego zjadane posiłki trudniej później spalić. Do tego rzucając papierosy, pojawia się też tzw. syndrom pustych rąk. Aby go wypełnić, sięga się najczęściej po niezdrowe przekąski. To powoduje przybieranie na wadze. Często to właśnie dodatkowe kilogramy są przyczyną porażki i powrotu do palenia. Strach przed otyłością demobilizuje. Aby temu zaradzić, musisz zadbać o nowe nawyki żywieniowe. Przede wszystkim dbać o jakość i ilość zjadanych posiłków. Dieta powinna być zróżnicowana, bogata w warzywa i owoce. Musisz wyeliminować niezdrowe przekąski, jak chipsy, paluszki, słodycze, gazowane napoje i zastąpić je zdrowymi: pestkami dyni lub słonecznika, paluszkami z marchwi, selera lub ogórka. Pamiętaj też o piciu odpowiedniej ilości wody. Każdego dnia powinieneś wypić jej 2,5 litrów.

Materiał promocyjny PartneraMateriał promocyjny Partnera 

4.Nie poddawaj się po pierwszej porażce

Podczas rzucania palenia są wzloty i upadki. Nie raz znajdziesz się w sytuacji, w której głód sięgnięcia po papierosa okaże się silniejszy. W chwilach słabości warto mieć przy sobie gumy, coś, czym zajmiesz ręce albo saszetki nikotynowe. Jeśli nie masz przy sobie nic, co mogłoby zaspokoić głód nikotynowy i sięgniesz po papierosa, nigdy nie przekreślaj wcześniej poczynionych starań. Jedno potknięcie nie oznacza powrotu do nałogu. Po wypalonym papierosie, wróć do swoich postanowień. Przypomnij sobie o swoich motywacjach i celach, ale też zastanów się, co sprawiło, że sięgnąłeś po papierosa: towarzystwo palących znajomych, silny stres, nuda, a może alkohol? Znalezienie przyczyny pozwoli unikać podobnych sytuacji w przyszłości.

5.Nie zgrywaj bohatera

Nigdy nie podchodź do rzucania palenia ze zbyt dużą dozą pewności siebie. Przez to nie tylko możesz szybciej się poddać, ale i gorzej znieść porażkę. Pamiętaj, że rzucając palenie, trzeba pozbyć się wszystkiego, co się z tym kojarzy. W pierwszych miesiącach zrywania z nałogiem, powinieneś unikać przebywania w gronie palących znajomych. Nie wychodź z nimi, żeby udowodnić sobie, że dasz radę, albo, co gorsza, pokazać przyjaciołom, że ich palenie nie robi na tobie wrażenia. Nawet jeśli nie ulegniesz, do domu wrócić ze znaczącym spadkiem nastroju, a to może spowodować, że sięgniesz po papierosa. Nie rób niczego na pokaz i nic nikomu nie udowadniaj. To ma być twoja przemyślana decyzja.