Chociaż z roku na rok palaczy ubywa, co większość z nas zauważyła pewnie po swojej rodzinie i znajomych, to Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) szacuje, że z problemem uzależnienia od papierosów wciąż zmaga się około 1,3 mld ludzi na świecie, czyli blisko 25% populacji! To naprawdę przerażające liczby, biorąc pod uwagę, jak poważne konsekwencje niesie ze sobą ten nałóg i nie chodzi wcale o te finansowe (niemniej już palenie dwóch-trzech paczek papierosów tygodniowo pozbawia nas rocznie kwoty kilku tysięcy złotych), ale przede wszystkim zdrowotne.

Palacze są narażeni na problemy ze snem, depresję, zaburzenia erekcji, problemy z płodnością, zębami, astmę, chorobę obturacyjną płuc, a także cały zespół nowotworów - nie tylko płuc, ale i jamy ustnej, przełyku, układu pokarmowego, nerek, prostaty, szyjki macicy czy białaczki. Co bardzo ważne, większość skutków palenia jest odwracalna, a pierwsze zmiany na plus zachodzą już po kilku godzinach, tylko trzeba rzucić nałóg w porę. Łatwo powiedzieć, trudniej zrobić, prawda? To oczywiście duże wyzwanie, które wymaga czasu i cierpliwości, a także wyrozumiałości do samego siebie, bo walczymy przecież z uzależnieniem, ale jest kilka sposobów, by nieco sobie pomóc w tym procesie.

Oczywiście nie chodzi o to, by zamieniać jedno uzależnienie w inne, ale warto skorzystać z doświadczenia innych osób, które przechodziły przez to samo i polecają:

Szybkie zamienniki w chwili kryzysu

Tak, są osoby, który obiecały sobie, że przestają palić i od ręki to zrobiły, ale nie oszukujmy się, rzucanie palenia potrwa i nie będzie przyjemne. Tylko prawdziwym szczęśliwcom udaje się rzucić palenie z dnia na dzień i najczęściej jest to proces, który trwa latami. Jeśli próbowałeś rzucić palenie raz na zawsze i za każdym razem wracałeś do nałogu, spróbuj zacząć małymi krokami, np. od mniej szkodliwych alternatyw. Naukowcy z Uniwersytetu Queen Mary w Londynie przeprowadzili pierwsze badania kliniczne na temat skuteczności e-papierosów jako metody wspomagającej rzucanie palenia. Analiza zachowań 900 palaczy po roku terapii połączonej z terapią behawioralną wykazała, że niemal dwa razy więcej osób jest w stanie rzucić palenie, korzystając z elektronicznych papierosów od osób, które stosują nikotynową terapię zastępczą.

Nie musisz jednak sięgać po e-papierosy, możesz spróbować innych alternatyw, jak choćby bardzo dyskretnych saszetek nikotynowych VELO. Nie wytwarzają dymu, nie zawierają tytoniu, nie generują żadnych zapachów. Umieszcza się je pomiędzy dziąsło a górną wargę. Można ich używać w domu, w pracy, na spotkaniach – zawsze wtedy, kiedy głód palenia jest najsilniejszy, a chcesz ukryć swoje słabości. Ciekawą metodą są też zdrowe przekąski zajmujące ręce, ale koniecznie zdrowe, bo podjadanie tych niezdrowych szybko może odbić się na naszej wadze, czego również byśmy nie chcieli i najlepiej… wymagające. W jaki sposób? Choćby ich obrania, dlatego idealnie nadają się tu słonecznik czy pistacje w łupinach, bo po obraniu i zjedzeniu kilku papierosowa zachcianka powinna minąć. Część osób poleca też w takich chwilach mycie i nitkowanie zębów albo… wcieranie kremu do rąk - metody bardzo ciekawe i warte wypróbowania, ale nie zawsze możliwe, więc i tak polecamy mieć pod ręką paczkę zdrowych nasion czy orzechów.

Zmiana nawykówZmiana nawyków Pixabay.com

Zmiana nawyków

U wielu osób palenie to po prostu nawyk utrwalany przez lata, który jest tak naturalny, że aż trudno sobie wyobrazić, że można inaczej - kiedy więc wypada ich godzina, to nawet się nie zastanawiają, tylko sięgają po papierosa. To zupełnie jak z kawą o poranku, tylko że zdecydowanie bardziej szkodliwe. Bardzo ważne jest, żeby to zrozumieć i świadomie pracować nad zmianą. W jaki sposób? Jeśli wiemy, że codziennie o 10:00 mamy przerwę w pracy, którą zawsze spędzamy na papierosie, warto pomyśleć nad zmianą godziny przerwy lub spędzać ją w zupełnie innym miejscu, żeby organizm nie wysyłał nam „podpowiedzi" związanych ze znajomą porą dnia czy miejscem. To bardzo prosty zabieg, a potrafi zdziałać cuda!

Unikaj samotnościUnikaj samotności Pixabay.com

Unikanie samotności

Tak, większość poradników dotyczących rzucania palenia mówi wprost o tym, żeby unikać innych palących osób, bo zbyt szybkie wystawienie się na taką próbę, może skończyć się porażką. Choć nie powinniśmy tu wcale używać słowa porażka, bo nie jest tu odpowiednie - nie należy tak traktować papierosa zapalonego w czasie próby rzucania i tym samym przekreślać wszystkich postępów, to po prostu trudność na drodze, którą należy pokonać. Zapaliliśmy? Trudno, zapominamy i idziemy dalej, stawiając kolejne kroki po zdrowsze i dłuższe życie. I do tego procesu potrzebujemy ludzi, oczywiście łatwiej nam będzie z niepalącymi, ale izolacja nie przyniesie nic dobrego - dobre słowo i motywacja otoczenia znacznie ułatwiają proces rzucania palenia, a poza tym zajęcie się rozmową czy wspólną aktywnością odciąga nasze myśli od papierosa.

Znajdź hobbyZnajdź hobby Pixabay.com

Zajmij ręce i głowę - nowe hobby?

A zajęcie głowy i rąk to klucz do sukcesu, przynajmniej zdaniem byłych palaczy, którzy mówią wprost, że zbyt dużo wolnego czasu i nuda są największymi wrogami osób walczących z nałogiem. Najłatwiejszym sposobem radzenia sobie z tym problemem jest znalezienie nowego hobby i może to być dosłownie wszystko - fotografia (pozwoli wyjść z domu i spotkać ciekawych ludzi), gry planszowe (pretekst do częstszych spotkań z przyjaciółmi i gimnastyka mózgu), czytanie książek (zawsze brakuje nam na to czasu), dawno zapomniana miłość do majsterkowania (idealnie zajmuje ręce - albo wkrętarka, albo papieros) i co sobie tylko wymyślimy. Cokolwiek, co będzie trzymać nasze ręce i myśli z daleka od paczki papierosów.

Bądź aktywnyBądź aktywny Pixabay.com

Bądź aktywny

A jeśli jest nam tak trudno i jesteśmy tak rozkojarzeni w czasie rzucania palenia, żeby zająć głowę jakąkolwiek aktywnością umysłową, to zawsze można postawić na… aktywność fizyczną. Mało co działa tak skutecznie na wszystkie troski i zmartwienia jak solidny trening, po którym nie mamy siły ruszać rękami i nogami - zmęczone ciało to spokojna głowa! Warto też pamiętać, że podczas treningu w naszym organizmie wydzielają się osławione endorfiny (tak, tak - to nie tylko zabieg marketingowy Chodakowskiej!), które automatycznie poprawiają nam humor. Oczywiście, istnieje ryzyko, że zamienimy w ten sposób jeden nałóg na inny, bo od aktywności fizycznej też można się uzależnić, ale przynajmniej będziemy dużo zdrowsi.

RelaksRelaks Pixabay.com

Naucz się relaksować

Przyczyn palenia jest wiele, ale jedną z kluczowych jest niewątpliwie stres, bo przyjęło się uważać, że papierosy pozwalają się uspokoić. To oczywiście błędne przekonanie (wyjście na dymka bez wątpienia pozwala na chwilę oderwać się od pracy, ale równie dobrze można wtedy po prostu pooddychać świeżym powietrzem) i lepiej się go nie trzymać, a zamiast tego po prostu nauczyć kilku technik relaksacyjnych. Kiedy bowiem nauczymy się radzić sobie ze stresem w inny sposób, papierosy niejako naturalnie pójdą w odstawkę - tu bardzo pomocne mogą okazać się np. opaski fitnessowe i inteligentne zegarki, które oferują choćby ćwiczenia oddechowe do wykonania w każdym miejscu (wystarczy na chwilę się zatrzymać i postępować zgodnie ze wskazówkami na ekranie, tj. spokojnie i miarowo oddychać).

Daj sobie czasDaj sobie czas Pixabay.com

Daj sobie czas

Na koniec najważniejsza z porad, a mianowicie dajmy sobie czas - jeśli palimy od długich lat, to oczekiwanie, że przestaniemy z dnia na dzień może przysporzyć nam tylko niepotrzebnych frustracji. Na część osób może i działa taka terapia szokowa i potrafią z dnia na dzień rzucić palenie, ale w zdecydowanej większości przypadków potrzeba czasu i wyrozumiałości dla samego siebie. Jesteśmy tylko ludźmi, trudno nam zmienić nawyki, choćby najbardziej szkodliwe i na drodze do sukcesu z pewnością wielokrotnie się potkniemy, ale jeśli przestaniemy przejmować się drobnymi niepowodzeniami i będziemy cierpliwie dążyć do celu, to w końcu go osiągniemy. A naprawdę warto, bo zdrowie mamy tylko jedno!