Powiedz „nie" świątecznemu obżarstwu

Wigilia w polskim domu to co najmniej dwanaście potraw, do tego ciasta, słodycze i dla wielu mandarynki na deser. W Boże Narodzenie i drugiego dnia świąt spotykamy się na uroczystych obiadach, często przeciągających się aż do kolacji. Podobnie obfite posiłki towarzyszą zabawie sylwestrowej i spotkaniom w trakcie karnawału, których zwieńczeniem są Ostatki.

Czytaj także: 5 ekologicznych prezentów na święta. Podpowiadamy co kupić najbliższym

Jak widać, w sezonie świątecznym nie brakuje okazji do przejedzenia się. Może się nawet wydać, że mamy mniej okazji do zdrowego jedzenia, niż do tego niezdrowego. Dlatego warto pamiętać o kilku zasadach, które pozwolą nam uniknąć przykrych konsekwencji:

· ze świątecznego menu staraj się wybierać zdrowsze i mniej kaloryczne potrawy, np. rybę pieczoną lub w galarecie zamiast smażonej,

· jeśli planujesz skosztować wszystkich potraw, kontroluj wielkość porcji. Wszystkie produkty są dozwolone, ale w granicach rozsądku,

· zadbaj by posiłki „nieświąteczne" – śniadanie, przekąski, obiady – były skomponowane na bazie warzyw i lekkostrawnych składników, a także produktów zawierających błonnik,

· spróbuj powstrzymać się od podjadania świątecznego ciasta i cukierków z choinki. Jeśli masz ochotę na przekąskę między posiłkami, wybierz mandarynkę.

Najważniejszą regułą, której należy przestrzegać, jest zdrowy rozsądek. Zanim sięgniemy po kolejny kawałek ciasta lub dokładkę pierogów zastanówmy się, czy na pewno mamy na nie ochotę, czy jedyne co zyskamy to ból brzucha.

Waterdrop_Microdrink_SnowWaterdrop_Microdrink_Snow Julius Hirtzberger

Odchudź świąteczne menu

Jak wspomnieliśmy, spośród świątecznych potraw warto wybierać te najzdrowsze, ale możemy też sprawić, by tradycyjne tłuste dania zyskały nieco lekkości i były bardziej przyjazne naszemu ciału. Nawet drobne zmiany w przepisach mogą pozytywnie wpłynąć na nasze zdrowie. Co zatem warto wypróbować? Na przykład zmianę majonezu na wersję light lub wymieszanie zwykłego z jogurtem, zastąpienie cukru w wypiekach stewią albo erytrytolem – naturalnymi słodzikami, albo upieczenie ryby zamiast jej usmażenia.

Czytaj także: Recenzja "Arcane". Ten serial to prawdziwe arcydzieło!

Lżejsze wersje potraw pozwolą nam nie tylko uciąć kilka kalorii, ale też nie będą tak obciążające dla żołądka, wątroby i jelit, które w okresie świątecznym muszą podołać nie lada wyzwaniu.

Nie przesadzaj z alkoholem

Suto zastawionym stołom na spotkaniach towarzyszą często niemałe ilości alkoholu. W wielu polskich domach w Wigilię i Boże Narodzenie zachowuje się abstynencję, ale im bliżej końca roku, tym więcej okazji, by sięgnąć po kieliszek. Ale uwaga! Alkohol nie tylko szkodliwie wpływa na wątrobę i obciąża cały organizm. Zawiera też mnóstwo pustych kalorii (1 gram alkoholu to 7 kalorii - w kieliszku wódki jest ich ponad sto), a przede wszystkim pobudza odczuwanie głodu. Dlatego nadmiar alkoholu sprzyja objadaniu się, w szczególności tłustymi i kalorycznymi potrawami.

Pamiętaj o wodzie

W okresie świąteczno – karnawałowym do szklanki z wodą zaglądaj częściej niż do kieliszka z alkoholem. Woda pomoże Ci zarówno zmniejszyć apetyt, dzięki czemu nie przejesz się przy świątecznym stole, jak i pozytywnie wpłynie na proces trawienia, tak ważny w przypadku ciężkich świątecznych potraw. Picie dużej ilości wody ma też jeszcze jedną istotną zaletę – pomaga uporać się z kacem, jeśli zdarzy nam się nieco przesadzić z alkoholem. Szczególnie pita pomiędzy kolejnymi drinkami.

Czytaj także: Elon Musk: jeśli produkcja Raptorów będzie słaba to SpaceX może zbankrutować. Pracujcie w weekendy

Jeśli nie przepadasz za piciem samej wody, sięgnij po urozmaicenie, na przykład mikrodrinki od Waterdrop, które nadadzą wodzie smak owoców i ziół i wzbogacą ją o witaminy. Ich delikatnie słodki smak pozwoli Ci zaspokoić apetyt na słodycze i nie sięgać po nie między posiłkami, a różnorodne kompozycje smakowe sprawią, że picie wody na pewno nie będzie nudne.

Pamiętaj, że nawodnienie organizmu to też ciepłe napoje. Sięgnij po herbatę lub mikrotea – jej alternatywę od Waterdrop, która rozgrzeje Cię i pomoże przejedzonemu żołądkowi.

Waterdrop Microdrink SnowWaterdrop Microdrink Snow Julius Hirtzberger

Nie siedź w miejscu

Nadmiar jedzenia spożywanego w czasie świąt zdecydowanie nie sprzyja uprawianiu sportu, ale siedzenie w miejscu to jedna z najbardziej niekorzystnych decyzji, jakie możemy podjąć w tym czasie. Nawet jeśli nie masz ochoty na trening, postaraj się wyjść na spacer, pobawić z psem, czy chociaż zadbać, aby nie utknąć za świątecznym stołem na długie godziny. Krótka przerwa na rozprostowanie nóg też pomoże w zadbaniu o zdrowie.

Idealną okazją, by spalić kalorie i rozruszać ciało, są wszelkiego typu imprezy i bale świąteczne, noworoczne i karnawałowe. Energiczny taniec podniesie poziom endorfin, czyli poprawi nastrój, a także sprawi, że „wytańczymy" część zjedzonych kalorii i co ważne, alkoholu, dzięki czemu możemy się spodziewać mniej dotkliwych skutków jego picia następnego dnia.

Czytaj także: Zamieć śnieżna uwięziła w pubie 60 osób oraz zespół śpiewający piosenki Oasis. Spędzili razem 3 dni!

Przed świętami… nie idź na dietę

Wielu z nas, mając w perspektywie spotkania towarzyskie i zbliżający się początek nowego roku, z początkiem grudnia, postanawia przejść na dietę last minute. Niestety nie jest to najlepszy pomysł. Jeśli nie mamy już wypracowanych zdrowych nawyków i silnej samokontroli, bardzo prawdopodobne jest, że w święta nie będziemy potrafili zapanować nad chęcią jedzenia. Po kilku tygodniach wyrzeczeń najprawdopodobniej będziemy z większą niż zwykle ochotą sięgać po słodkie lub tłuste potrawy świąteczne, co możemy przypłacić efektem jojo.

Eksperci radzą, by na w okresie świąt nie dążyć do zrzucenia wagi, ale raczej do jej utrzymania, a wszelkie diety zostawić na bardziej sprzyjający temu czas, na przykład wiosnę.