Za produkcję pigmentu odpowiadają komórki macierzyste. Wraz z upływem czasu, zapas pigmentu wyczerpuje się i włosy zaczynają siwieć. Siwienie kojarzymy głównie z wiekiem, ale może być wynikiem silnego stresu, co potwierdzili niedawno naukowcy z Uniwersytetu w Harwardzie.

Czytaj także:  Strój "smart casual" na firmowej wigilii, czyli jak się ubrać?

A co z osobami przed 20 rokiem życia, siwymi jak gołębie? Titaj dochodzi do przedwczesnego siwienia, najczęściej związanego z ze zmianami autoimmunologicznymi, na przykład bielactwem, anemią złośliwą lub chorobami tarczycy.

Czytaj także: Mroczna strona seksu. 5 ważnych spraw

Nowe badania wykazały, że głównym sprawcą siwienia włosów jest nadtlenek wodoru, który, jeśli jest produkowany w organizmie w zbyt dużej ilości, wybiela włosy. U młodych ludzi jest on szybko rozkładany na tlen i wodór (tak działa enzym katalaza), ale z wiekiem organizm człowieka mocno zwalnia proces rozkładu tej substancji, a na dodatek hamuje syntezę melaniny w mieszkach włosowych, co pozbawia włosy koloru.

Czytaj także: Pięć produktów, które powinniście włączyć do swojej diety

Aby opóźnić proces siwienie lub kiedy już występuje powinniśmy suplementować PABA (kwas p-aminobenzoesowy lub para-aminobenzoesowy) potocznie nazywany witaminą B 10 - jest wykorzystywany do tworzenia się kwasu foliowego.

Znajduje się on w wołowinie, wieprzowinie, cielęcinie, podrobach, a także w jakach, jogurtach i drożdżach. Ważna jest również miedź, która odgrywa istotną rolę w procesach melanogenezy. Tutaj konieczna jest ostrożność, ponieważ bardzo łatwo można ją przedawkować. Znajdziemy ją w orzechach nerkowca, bananach, nasionach słonecznika, brokułach. W diecie należy również uwzględnić witaminy z grupy B szczególnie B12.

Czytaj także: Viagra obniża ryzyko Alzheimera? Tak, ale...

Ponieważ jej niedobór może działać na wzrost homocysteiny. Jej nadmiar może podnosić poziom nadtlenku wodoru, którego wysoki poziom powoduje zwiększenie enzymu oksydaza ksantynowa co przekłada się na odbarwienie się włosów. Nie można niedoceniać kwasu foliowego, występujący naturalnie w ciecierzycy, białej fasoli i avokadao oraz siarka znajdująca się w cebuli, czosnku, rzodkwi, rzepie czy rzeżusze.

Czytaj także:  Karp z pszeniczniakiem. Jak dobrać odpowiedni styl piwny do świątecznego dania? O foodpairingu rozmawiamy ze specjalistami

Mieszek włosowy jest wyposażony w dwa rezerwuary komórek macierzystych. Pierwsze to komórki macierzyste odpowiedzialne za przyrost włosa, a drugie to komórki macierzyste melanocytów, które tworzą pigment. Tak więc w początkowej fazie wzrostu włosa, komórki macierzyste melanocytów syntetyzują melaninę (barwnik), tak aby nowe włosy rosły z typowym dla danej osoby kolorem. Każdy mieszek opleciony jest współczulnym układem nerwowym. Tłumacząc język naukowy na bardziej przystępny - można powiedzieć, że naukowcom udało się ustalić, iż ostry stres upośledza funkcjonowanie komórek macierzystych odpowiedzialnych za produkcję pigmentu w mieszkach włosowych. To powoduje, że zapas pigmentu wyczerpuje się na zawsze, a w efekcie włosy stają się siwe. Aby dowiedzieć się jak właściwie zadbać o włosy, zapraszam do darmowego ebooka "Zdrowe włosy od podstaw. Praktyczny poradnik" – tłumaczy Anna Mackojć, trycholog z Instytutu Trychologii.

O siwe włosy trzeba dbać i to nawet bardziej niż o te z pigmentem, gdyż są one dużo słabsze. Siwe włosy są szorstkie, sztywne i maja tendencję do puszenia się, a więc doskonale zrobią im rozmaite maski i odżywki o działaniu silnie nawilżającym i utrzymującym hydratacje we włosie.

Czytaj także:  11 ulubionych pozycji seksualnych mężczyzn

Siwizna jest za każdym razem inna, a więc włosy również są w rozmaitej kondycji, dlatego też po indywidualne wskazówki dobrze jest się wybrać do fachowca. Jeśli planujecie pozostać przy siwym kolorze i nie farbować siwych włosów można korzystać z szamponów tzw. niebieskich czy fioletowych które zneutralizują odcień żółci czy nieestetyczne odbarwienia wynikające z pozostałości czy resztkowych ilości melaniany dając piękny chłodny odcień.