Optymalnie byłoby ustalić zasady na początku. Wręczając komórkę firmową, szef powinien wyraźnie określić czy trzeba odbierać telefon także po godzinach. Nowego pracownika zawsze trzeba poinformować o obowiązkach.

Czytaj także: Jak przejść na "ty" w nowej pracy?

Wystarczy powiedzieć, że nie będzie się im zawracało głowy w czasie wolnym, podczas urlopu, weekendu… Chyba że nastąpi sytuacja z grona tych najbardziej kryzysowych, której nie rozwiąże szef lub inni pracownicy.

Czytaj także: Strój "smart casual" na firmowej wigilii, czyli jak się ubrać?

W przypadku gdy już się zaczęło wydzwanianie konieczne jest jasne zaznaczenie granicy albo zdefiniowanie jej od początku. Innymi słowy, trzeba zasygnalizować, że po godzinach pracy (dbając o higienę) wyłącza się telefon, w trakcie dni wolnych od pracy, np. podczas weekendu, rzadko do niego zagląda, a nawet telefon leży sobie spokojnie „wyciszony" na półce.

Czytaj także: Czy na przyjęcie trzeba przychodzić punktualnie?

Można powiedzieć tak: „Chętnie ci pomogę, ale nie mogę być w ciągłej gotowości. Po pracy albo w trakcie weekendu muszę skupić się na innych rzeczach. Po przyjściu do pracy zajmę się twoim pytaniem w pierwszej kolejności".