Seawing, latawiec parafoilowy o powierzchni 500 metrów kwadratowych, opracowany przez Airseas, został zaprojektowany w celu zmniejszenia emisji dwutlenku węgla ze statków żeglugi wodnej poprzez wykorzystanie „bezpłatnej i nieograniczonej" energii wiatrowej. Strona internetowa Airseas nie podaje dokładnie, ile paliwa Seawing może zaoszczędzić, ale większa wersja (mierząca 1000 metrów kwadratowych) ma podobno obniżać zużycie i emisje nawet o 40 procent.

Od 2022 roku Seawing znajdzie się na pokładzie Ville de Bordeaux, 154-metrowego statku odpowiedzialnego za przewożenie komponentów lotniczych dla Airbus SE. Seawing pomoże temu kolosowi w podróżach przez Ocean Atlantycki w ciągu sześciu miesięcy testów, po których zostanie w pełni wdrożony we flocie statków towarowych typu roll-on/roll-off (RO-RO). Dzięki Seawing Airbus będzie mógł zmniejszyć emisję dwutlenku węgla o 8000 ton rocznie.

„Jesteśmy bardzo dumni, że Airbus potwierdził swoje zaufanie do systemu SeaWing po zapoznaniu się z wynikami naszych testów na ich własnym statku" - powiedział w komunikacie prasowym dyrektor generalny Airbusa, Vincent Bernatets. „Ta pierwsza instalacja statków RO-RO otwiera drogę do dalszych pionierskich transakcji na statkach kontenerowych, masowcach i promach. Cieszymy się, że możemy zacząć pomagać naszym klientom w ograniczaniu emisji statków w celu ochrony środowiska".

Airseas twierdzi, że jego technologia pasuje do „praktycznie wszystkich" typów statków i można ją zainstalować w ciągu zaledwie kilku dni po krótkim przeszkoleniu. Element latawca firmy Seawing łączy się ze statkami za pomocą jedynie panelu sterowania lotem i kabla pępowinowego. Kabel pępowinowy obsługuje trakcję, przesyła dane (jednostka bezwładnościowa, GPS, anemometr itd.) i dostarcza zasilanie do kapsuły sterującej, podczas gdy kapsuła steruje latawcem, aby zapewnić bezpieczeństwo i maksymalną wydajność. Konsola sterownicza utrzymuje latawiec na wysokości co najmniej 200 metrów, co pozwala na wykorzystanie silniejszych i bardziej stabilnych wiatrów. Ten poziom kontroli umożliwia jednostce generowanie 10 razy większej mocy trakcyjnej niż statyczny latawiec o podobnej wysokości.

Cele klimatyczne nakreślone w porozumieniu paryskim, a także dążenie gigantów przemysłowych do zmniejszenia wpływu swoich łańcuchów dostaw na planetę wywierają dużą presję na branżę, aby rozsądniej podchodziła do transportu ładunku na lądzie, niebie i morzu. Ten element ma bowiem poważne konsekwencje dla środowiska, a przemysł żeglugowy także potrzebuje nowych rozwiązań, takich jak Seawing.