W kwietniu ubiegłego roku Facebook potwierdził, że testuje nową usługę randkową o nazwie Sparked, która została opracowana przez jej wewnętrzny inkubator, zespół NPE. W przeciwieństwie do nowoczesnych aplikacji randkowych, w których użytkownicy przesuwają palcem po profilach, aby wygenerować dopasowania, założeniem Sparked było przeniesienie doświadczenia związanego z szybkimi randkami osobistymi do usługi online.

Dzięki Sparked randkowicze przechodzili przez serię krótkich „randek wideo" podczas wcześniej zaplanowanego wydarzenia z innymi mieszkańcami w ich okolicy. Zespół przetestował usługę na wybranych rynkach, w tym w Chicago, a także zorganizował kilka „globalnych" wieczorów randkowych w ciągu roku, a także dedykowane wydarzenia dla użytkowników LGBTQ lub innych grup demograficznych, takich jak określone grupy wiekowe.

Początkowo użytkownicy Sparked rozmawiali w krótkich, czterominutowych randkach wideo, po których mogli uczestniczyć w dłuższych, 10-minutowych spotkaniach. Mogli również udostępnić swoje dane kontaktowe, takie jak numer telefonu, adres e-mail lub adres na Instagramie, żeby algorytmy mogły wybierać im potencjalnie najlepszych ludzi do kolejnych randek.

Meta w tamtym czasie opisywała Sparked jako „mały, zewnętrzny test beta" mający na celu generowanie wglądu w to, jak mogą działać randki wideo.

Latem rozpoczęły się równoległe testy wieczorów randkowych „tylko audio", podczas których użytkownicy mogli rozmawiać ze sobą, ale nie pojawiali się na wideo. Dlatego nie jest przypadkiem, że Facebook Dating, wkrótce potem uruchomił nową funkcję o nazwie Audio Dates, dającą użytkownikom możliwość rozpoczęcia czatu audio z wybraną osobą.

Teraz, zupełnie niespodziewanie, ogłoszono zamknięcie Sparked, które ma nastąpić 20 stycznia.

Zaczęliśmy budować Sparked pod koniec 2020 roku, aby pomóc ludziom znaleźć miłość dzięki doświadczeniu zakorzenionemu w życzliwości. Od tego czasu, dzięki opiniom od was, poprawiliśmy się tam, gdzie mogliśmy, nauczyliśmy się mnóstwo i nawiązaliśmy kontakty między ludźmi. Podobnie jak wiele innych dobrych pomysłów, niektóre wystartują, a inne, jak Sparked, muszą się skończyć – czytamy w e-mailu.

Wiadomość e-mail wydaje się sugerować, że Sparked nie należy do „wielu dobrych pomysłów", które „wystartują". Innymi słowy, nie znalazł odpowiedniego zainteresowania użytkowników oraz decydentów w Facebooku.

Szersze wysiłki Facebooka w zakresie randek nie okazały skuteczne. Według fachowców ten serwis społecznościowy ma problemy z konwersją milionów użytkowników na całym świecie na uczestników Facebook Dating – mimo że funkcja ta jest dostępna bezpośrednio w samej aplikacji Facebook.

I choćby chciała, Meta niekoniecznie może winić za to pandemię. Najpopularniejsze aplikacje randkowe odnotowały gwałtowny przyrost użytkowników podczas pandemii, ponieważ ludzie zaczęli korzystać z wirtualnych randek. Taka sytuacja trwała przez cały 2021 rok.

Firma daje użytkownikom możliwość pobrania swoich informacji ze strony internetowej Sparked przed ostatecznym zamknięciem. Jednak po 20 stycznia wszystkie konta zostaną usunięte.