Hatchback to jedno z najbardziej uniwersalnych nadwozi, jakie kiedykolwiek stworzono. To właśnie z tego powodu właśnie ten typ tak chętnie wybierany jest przez producentów, w tym także oczywiście Toyotę, w różnych klasach aut. Szczególnie często hatchbacki spotyka się wśród samochodów miejskich oraz w klasie kompaktowej.

Idea samochodu typu hatchbacka polega na tym, że klapa jego bagażnika otwiera się wraz z tylną szybą. Ten prosty zabieg czyni nadwozie hatchbacka bardzo uniwersalnym, tak jak ma to miejsce w przypadku Toyoty Corolli hatchback. Duży otwór bagażowy pozwala umieścić w jego bagażniku nie tylko duże przedmioty czy sporo bagaży. Pozwala to także zrobić w bardzo wygodny sposób. Hatchback najczęściej tylko nieznacznie ustępuje praktycznością wersjom kombi, za to znacznie przewyższa sedany. Przy tych niekwestionowanych praktycznych zaletach hatchbacki są zazwyczaj krótsze niż wersje sedan i kombi, co poprawia ich zwinność, zwłaszcza w warunkach miejskich, i sprawia, że łatwiej się nimi parkuje.

Świetnym przykładem uniwersalnego hatchbacka jest Toyota Corolla. Ten najpopularniejszy samochód na świecie właśnie w odmianie hatchback jest jednym z najbardziej uniwersalnych samochodów wśród modeli Toyoty.

Pozycja absolutnego lidera nie została osiągnięta przypadkiem. Nowa Toyota Corolla hatchback to zupełnie nowa epoka w historii modelu, co docenili klienci na całym świecie. Hatchbacka oparto na zupełnie nowej, modularnej platformie GA-C z serii TNGA, czyli Toyota New Global Architecture. TNGA zapewnia wszystko, co najlepsze w konstrukcjach samochodów – zwiększoną sztywność nadwozia i nisko położony środek ciężkości samochodu, dzięki czemu oparta na niej Toyota Corolla hatchback wyśmienicie się prowadzi, przy czym bardzo często chwalona jest także za komfort jazdy. Jak widać, konstruktorom Toyoty udało się połączyć w tym modelu wodę z ogniem — zawieszenie Corolli hatchback potrafi być równocześnie komfortowe i zapewniać dobrą przyczepność. Toyota Corolla jest także bardzo bezpiecznym samochodem. Otrzymała maksymalną ocenę 5 gwiazdek w nowych, wymagających testach bezpieczeństwa Euro NCAP 2019. Toyota zdobyła w testach zderzeniowych aż 95% za bezpieczeństwo dorosłych pasażerów, 84% za zabezpieczenie dzieci oraz 86% za ochronę pieszych. Systemy bezpieczeństwa zostały ocenione na 77%.

Dane techniczne

Toyota Corolla hatchback jest przedstawicielem samochodów kompaktowych. Przy długości 4370 mm jej rozstaw osi wynosi całkiem sporo, bo aż 2640 mm. Auto ma także 1790 mm szerokości przy rozstawie kół wynoszącym aż 1530 mm. Takie wymiary gwarantują Toyocie Corolli hatchback sporą ilość miejsca we wnętrzu, rozsądnej wielkości bagażnik oraz świetnie właściwości jezdne. Co ciekawe, to właśnie tylną część Corolli wykorzystano przy konstruowaniu sportowej Toyoty GR Yaris z napędem na 4 koła. Z pewnością inżynierowie Toyoty nie zdecydowaliby się na taki krok, gdyby to właśnie tylna oś Corolli nie gwarantowała odpowiednio sportowego prowadzenia.

Także na bagaże w Toyocie Corolli hatchback wygospodarowano całkiem pokaźną, jak na jej długość, ilość miejsca. W zależności od wersji silnikowej bagażnik mieści od 313 do 361 litrów przy rozłożonej kanapie. Maksymalnie może być to jednak znacznie więcej, bo kanapa w wersji hatchback jest oczywiście składana.

Toyota Corolla hatchback może być wyposażona w jedną z kilku jednostek napędowych. Dostępna jest z konwencjonalnym silnikiem 1.2 Turbo o mocy 116 KM i maksymalnym momencie obrotowym 185 Nm, uzyskiwanym w zakresie od 1500 do 4000 obr/min. Ta wersja silnikowa wyposażona może być w manualną 6-biegową skrzynię biegów lub w automatyczną skrzynię Multidrive S. W wydaniu ze skrzynią manualną Corolla hatchback 1.2 Turbo rozpędza się do setki w 9,3 sekundy. Z automatem sprint do 100 km/h trwa równo 10 sekund. Ten układ napędowy spełnią normę emisji spalin EURO 6 DG.

Do wyboru mamy również dwie wersje Corolli z napędem hybrydowym. Hybrydową Toyotę Corollę hatchback może napędzać bardzo dobrze znany wszystkim hybrydowy układ napędowy 1.8 Hybrid z przekładnią e-CVT. Układ ten o łącznej mocy 122 KM i maksymalnym momencie obrotowym 142 Nm przy 3600 obr/min. jest świetnie znany m.in. z Priusa. Drugim hybrydowym układem napędowym Toyoty Corolli hatchback jest 2.0 Hybrid Dynamic Force. Ten hybrydowy hatchback ma aż 184 KM oraz maksymalny moment obrotowy 190 Nm w zakresie od 4400 do 5200 obr/min, i rozpędza się do setki w 7,9 s. Oba hybrydowe układy napędowe Corolli hatchback spełniają normę emisji spalin EURO 6AM.

Systemy bezpieczeństwa

Toyota Corolla hatchback jest samochodem bardzo bezpiecznym, nie tylko ze względu na jej sztywną konstrukcję, lecz także ze względu na seryjne wyposażenie w zakresie systemów bezpieczeństwa oraz wsparcia kierowcy. Na wyposażeniu każdej Corolli hatchback znajduje się pakiet systemów bezpieczeństwa Toyota Safety Sense, który pozwala przewidzieć sytuacje potencjalnego zagrożenia i pomaga kierowcy właściwie na nie zareagować.

Jednym z układów w tym zestawie jest inteligentny tempomat adaptacyjny IACC, który utrzymuje stały odstęp od poprzedzającego samochodu w pełnym zakresie prędkości, a także może dostosować prędkość do obowiązujących ograniczeń widocznych na znakach drogowych. Do Toyota Safety Sense należy także układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów oraz asystent utrzymania pasa ruchu (LTA), który jeśli wykryje, że samochód przypadkowo zjeżdża ze środka pasa ruchu, uruchamia wspomaganie sterowania, aby przywrócić prawidłową pozycję pojazdu na pasie. Układ rozpoznawania znaków drogowych (RSA), rozpoznaje znaki i wyświetla na desce rozdzielczej informacje przydatne podczas jazdy, takie jak np. bieżące ograniczenie prędkości. ). System automatycznych świateł drogowych wykrywa światła zbliżających się pojazdów, automatycznie przełączając światła drogowe na mijania, aby nie oślepiać innych kierowców. Na pokładzie Corolli hatchback mamy także szereg innych funkcji wspomagających jazdę. Wśród nich warto zwrócić uwagę na kamerę cofania, system monitorowania martwego pola w lusterkach (BSM), inteligentny system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu (RCTA) czy inteligentny system automatycznego parkowania (S-IPA).Dzięki tym systemom jazda Toyotą Corollą hatchback zawsze jest bardzo bezpieczna.

Hybrydowy hatchback od Toyoty

W Toyocie Corolli hatchback, podobnie jak w innych modelach marki, nie mogło zabraknąć napędu hybrydowego. Jak już pisaliśmy, w tym modelu występuje on w dwóch odmianach – 1.8 Hybrid 122 KM e-CVT oraz 2.0 Hybrid Dynamic Force 184 KM e-CVT. Oba napędy hybrydowe zapewniają nowej Toyocie Corolli hatchback zarówno dobrą, albo nawet bardzo dobrą dynamikę oraz niskie spalanie. Dzięki tym napędom oraz swoim innym zaletom, Corolla hatckback świetnie sprawdza się w roli nie tylko miejskiego samochodu, lecz także w długich trasach.

Dobrze znany z Priusa układ napędowy 1.8 Hybrid 122 KM e-CVT średnio zadowala się zaledwie od 4,4-5,1 l paliwa na 100 km. Znacznie mocniejsza odmiana 2.0 Hybrid Dynamic Force 184 KM e-CVT, która zapewnia Corolli hatchback sprint do 100 km/h w zaledwie 7,9 sekundy, także nie spala dużych ilości paliwa. Średnio jest to od 4,7-5,6 litrów paliwa na 100 km. Obie wersje emitują także niewielkie ilości dwutlenku węgla. Jest to od 99–115 g/km w przypadku Corolli hatckback 1.8 Hybrid oraz tylko od 106–127 g/km w wersji 2.0 Hybrid Dynamic Force. Przy czym w ostatnim przypadku mówmy o niemal dwustukonnym kompaktowym samochodzie.

Cena nowej Toyoty Hatchback

Cennik nowej Toyoty Corolii hatchback rozpoczyna się od 83 900 zł. W tej cenie dostępna jest podstawowa, ale już w standardzie bogato wyposażona odmiana Active. W standardzie jest tutaj układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) z systemem wykrywania pieszych i rowerzystów, inteligentny tempomat adaptacyjny (IACC), system multimedialny Toyota Touch 2 z 8-calowym, kolorowym ekranem dotykowym, kamera cofania, usługi łączności Toyota Connected Car, światła główne w technologii LED (Basic LED), światła do jazdy dziennej w technologii LED oraz elektryczny hamulec postojowy. Toyota Corolla hatckback w wersji Active kosztuje od 83 900 zł lub od 1061 zł miesięcznie w leasingu KINTO ONE. Do wersji Active dodatkowo zamówić można opcjonalne pakiety wyposażenia Park i Business.

Wyższą wersją wyposażeniową Toyoty Corolli hatchback jest odmiana Comfort. W tej wersji znalazły się, oprócz wyposażenia, które jest standardem w wersji Active, także 16-calowe felgi aluminiowe z oponami 205/55 R16, światła przeciwmgielne w technologii LED, dwustrefowa automatyczna klimatyzacja, chromowane wstawki we wnętrzu, gałka dźwigni zmiany biegów obszyta skórą oraz obszyta skórą kierownica. Do wersji Comfort dodatkowo zamówić można także opcjonalne pakiety wyposażenia: Style, Tech i Park. Toyota Corolla hatchback w wersji Comfort kosztuje od 92 400 zł lub od 1115 zł miesięcznie w leasingu KINTO ONE.

Toyota Corolla hatchback w wersji GR Sport to odmiana wyposażenia, która stylistycznie nawiązuje do samochodów sportowych firmowanych przez Toyota Gazoo Racing. W seryjnym wyposażeniu, ponad to, co znajduje się w wydaniu Comfort, znajdziemy także elementy Pakietów Style i Tech, stację do bezprzewodowego ładowania telefonu w konsoli centralnej, system bezkluczykowego dostępu do samochodu (tzw. inteligentny kluczyk), emblemat „GR Sport" na klapie bagażnika, dach w kolorze fortepianowej czerni oraz trójramienną kierownicę obszytą perforowaną skórą. Do wersji GR Sport dodatkowo zamówić można opcjonalne pakiety wyposażenia: Pakiet Dynamic i Pakiet AVS. Toyota Corolla hatchback w wersji GR Sport kosztuje od 125 000 zł lub od 1359 zł miesięcznie w leasingu KINTO ONE.

Najwyższą wersją wyposażenia Toyoty Corolli hatckback jest odmiana Executive. W jej seryjnym wyposażeniu znaleźć można, poza tym, co seryjne jest w odmianie Comfort, także elementy Pakietów Style i Tech, system monitorowania martwego pola w lusterkach (BSM), system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu (RCTA), tapicerkę z elementami skóry, podgrzewaną kierownicę, kolorowy wyświetlacz na tablicy wskaźników z efektem trójwymiarowości oraz system bezkluczykowego dostępu do samochodu, czyli inteligentny kluczyk. Do wersji Executive dodatkowo zamówić można opcjonalne pakiety wyposażenia: Pakiet VIP, Pakiet Skyview oraz Pakiet Premium Audio JBL+. Toyota Corolla hatchback w wersji Executive kosztuje od 128 500 zł lub od 1389 zł miesięcznie w leasingu KINTO ONE.

Opinie kierowców

W sieci znajdziemy wiele pozytywnych opinii o tym modelu Toyoty. Corolla nie bez powodu jest najczęściej wybieranym samochodem na świecie, nie tylko wśród modeli miejskich czy aut kompaktowych, ale wśród wszystkich samochodów osobowych. Corolla hatchback zbiera bardzo dobre opinie zarówno wśród kierowców, jak i czasopism branżowych. Chwalona jest za świetną dynamikę, bardzo dobre prowadzenie, niskie zużycie paliwa oraz co ważne dla wielu osób – za bardzo niski poziom awaryjności.

Bardzo często także elementem, za który należą się słowa uznania, jest zawieszenie Toyoty Corolli hatchback. Jego zestrojenie najczęściej określa się jako udany kompromis pomiędzy komfortem amortyzacji a bezpiecznym prowadzeniem. Jednym z najlepszych przykładów opisujących zawieszenie Corolli jest cytat z jednego z największych magazynów motoryzacyjnych w Polsce: „Układ jezdny na tyle skutecznie pochłania nierówności nawierzchni, że nawet w trakcie podróżowania po drogach złej jakości pasażerowie nie odczuwają pogorszenia komfortu jazdy. Z kolei po wjechaniu na kręte odcinki Corolla precyzyjnie wpisuje się w każdy z nich, a przy tym nadwozie nie wykazuje tendencji do nadmiernego przechylania się".

Kierowcy wypowiadający się w sieci o nowej Toyocie Corolli hatchback często doceniają również bogate seryjne wyposażenie wszystkich wersji, zwłaszcza z zakresu bezpieczeństwa oraz systemów asystujących kierowcy, a także dobrą jakość materiałów i jakość wykonania, nie tylko wnętrza, lecz także nadwozia. Cenią oni sobie legendarną japońską jakość Toyoty.

Spalanie

Ile wynosi spalanie w Toyocie Corolli hatchback? Auto to jest jest ekonomicznym kompaktowym samochodem do miasta. Przeciętne spalanie dla wersji 1.2 Turbo 116 KM 6 M/T wynosi zaledwie od 5,8–7,2 l paliwa na 100 km. Corolla hatchback z tym samym silnikiem i automatyczną skrzynią biegów Multidrive S średnio spala od 6,1–7,3 l/100 km. Jeszcze oszczędniejsze są hybrydowe Toyoty Corolle hatchback. Odmiana z napędem 1.8 Hybrid 122 KM e-CVT zadowala się od 4,4–5,1 l paliwa na 100 km, a mocna, 184-konna Corolla 2.0 Hybrid Dynamic Force 184 KM e-CVT niewiele większą ilością, bo od 4,7–5,6 litra paliwa na 100 km.

Podsumowanie

Tytuł najpopularniejszego samochodu osobowego na świecie z pewnością nie jest w przypadku Toyoty Corolli przypadkiem. Najnowsza generacja jest jeszcze bardziej dopracowana, zbudowana na bardzo sztywnej i bezpiecznej platformie TNGA oraz wyposażona w najnowsze i gwarantujące najwyższy poziom bezpieczeństwa systemy wsparcia kierowcy. Bezawaryjne, superoszczędne napędy hybrydowe Toyoty gwarantują bezproblemową eksploatację przez wiele lat oraz bardzo niskie zużycie paliwa, co przekłada się na zmniejszenie kosztów użytkowania. Przeczytaj więcej na temat nowej Toyoty Corolli Hatchback.