Brzmi jak kazanie, ale rutyna naprawdę jest twoim najlepszym przyjacielem. Tak, wiemy, że każdy z nas jest inny, jednak podsuwamy kilka wskazówek, które miejmy nadzieję, pomogą dobrze rozpocząć dzień.

Budź się i wstawaj o tej samej porze

Praca zdalna może powodować problemy ze snem.Praca zdalna może powodować problemy ze snem. Gaelle Marcel/unsplash.com

Kiedy pracujesz w domu, leżenie w łóżku do ostatniej chwili może być kuszące. Jednak nie zrywaj się z łóżka na ostatnią chwilę, bo budzik zadzwonił pięć minut przed rozpoczęciem pracy. Nie wypełzaj też spod kołdry tylko na moment, żeby włączyć sprzęt. I najważniejsze - nie zabieraj laptopa do łóżka, bo nie wyjdziesz z niego do wieczora. Jeśli jesteś śpiochem pomyśl o tym, żeby kłaść się nieco wcześniej i dobrze wypocząć.

Nie chodzi też o to, żeby wstawać ekstremalnie wcześnie. Zrób wszystko, żeby wstać wypoczętym, a zbyt późne opuszczenie łóżka nie powodowało stresu i pozbawiało cię śniadania czy prysznica.

Warto także zadbać o odpowiedni sygnał na pobudkę. Może jakaś ulubiona piosenka, dźwięki natury? Sygnał rodem ze strażackiej remizy nie jest najlepszym rozwiązaniem!

A skoro już mówimy o budziku… to zrezygnuj z pięciu drzemek. Tak naprawdę nie sprawią, że lepiej wypoczniesz, a ostatecznie na pewno doprowadzą do nerwowego startu w nowe wyzwania.

Nie zaczynaj dnia pracy zdalnej od sprawdzania poczty służbowej i komunikatorów

Praca zdalna (zdjęcie ilustracyjne)Praca zdalna (zdjęcie ilustracyjne) Pixabay.com

Niezmiernie ważne jest postawienie granicy między życiem prywatnym a pracą. Dopóki nie usiądziesz do biurka czy stołu, gdzie pracujesz, trwa prywatne życie. Szanuj swój czas i celebruj spokój poranka.

Unikaj logowania się zaraz po przebudzeniu — o ile nie jest to pilne, wiadomości w skrzynce odbiorczej i na komunikatorach mogą poczekać, aż będziesz gotowy do pracy.

Jeśli możesz, postaraj się nie marnować zbyt wiele czasu na bezmyślne „przeklikiwanie" mediów społecznościowych. Skróć czas spędzony przed ekranami do minimum. Przez resztę dnia spędzisz przed nimi wiele czasu.

Ćwicz!

Ciężarki to stosunkowo tani sposób na urozmaicenie ćwiczeń w domuCiężarki to stosunkowo tani sposób na urozmaicenie ćwiczeń w domu unsplash

Pewnie nie powiemy tu nic nowego, ale codzienne ćwiczenia są naprawdę ważne. Spokojnie możesz je dostosować do swoich możliwości. Dostępnych jest wielu trenerów online, jeśli wolisz ćwiczyć w domu, ale wyście na siłownię, spacer, jogging czy inne formy aktywności są dużo lepsze. Nie przejmuj się pogodą. Nawet podczas deszczu czy silnego mrozu można zrobić mały spacer, żeby się rozruszać.

Ludzie aktywni fizycznie często mówią, że rano "tęsknią za endorfinami". Spróbuj się jak najwięcej ruszać. To daje zdrowie, kondycję i dobry humor, a poza tym podnosi odporność.

Wiele osób popełnia też błędy, wpędzają się w ogromnie męczące treningi. Z czasem są nimi zmęczeni, znużeni i zniechęceni. Pamiętaj, że nie przygotowujesz się do startu w olimpiadzie. Ćwicz tyle na ile pozwala organizm i staraj się urozmaicać aktywności, żeby unikać nudy.

Weź prysznic i ubierz się

Prysznic - zdjęcie ilustracyjnePrysznic - zdjęcie ilustracyjne pixabay.com

Po ćwiczeniach nadszedł czas, aby przygotować się na resztę dnia. Weź prysznic i ubierz się tak, jakbyś wychodził do pracy. Możesz sobie oczywiście darować formalne stroje, ale schludne odzienie dodaje pewności siebie i wprawia w dobry nastrój.

Prysznic, golenie, mycie zębów i ubieranie się przed rozpoczęciem pracy to absolutna podstawa i rutyna, która poukłada także cały dzień.

Kuszące jest, żeby wstać z łóżka i usiąść przy biurku, ale zanim się zorientujesz, wybije godzina ważnego spotkania wideo. Nie rób tego, oszczędź sobie stresu!

Zjedz śniadanie

Przepis na zdrowe śniadanie: śródziemnomorska szakszuka z fetąPrzepis na zdrowe śniadanie: śródziemnomorska szakszuka z fetą Fot. 123rf.com

Po ćwiczeniach i prysznicu nadszedł czas na śniadanie. Wypij kawę, herbatę lub cokolwiek innego, ale pamiętaj też, żeby nawadniać się odpowiednio przez cały dzień.

Rozważ zorganizowanie się i przygotowanie śniadania poprzedniego wieczoru. Płatki owsiane na noc to cudownie zdrowa opcja.

Kiedy pracujesz w domu, łatwo jest najeść się czekoladowymi herbatnikami i chipsami, ale staraj się zachować zbilansowaną dietę. Twój umysł i ciało ci podziękują.

Rozdzielaj posiłki od pracy. Rób wyraźną przerwę. Daj sobie czas na spokojne zjedzenie oraz chwilę oddechu. Nie jedz na stanowisku pracy. W końcu jesteś u siebie w domu i możesz przenieść się w dużo lepsze miejsce.

Obowiązki domowe a praca zdalna. To da się pogodzić

Czy podział domowych obowiązków naprawdę niekorzystnie wpływa na związek?Czy podział domowych obowiązków naprawdę niekorzystnie wpływa na związek? Fot. Shutterstock

Każdego ranka przeznacz trochę czasu na wykonanie pewnych prac domowych. Pomoże ci to poczuć się bardziej produktywnym przed rozpoczęciem pracy i nie będą kusiły media społecznościowe lub inne "zjadacze czasu".

Pościel łóżko, poskładaj koc i poduszki na kanapie po wieczornym oglądaniu telewizji, przewietrz mieszkanie.

Przygotuj sobie napoje, kawę i herbatę. Koniecznie w czystych naczyniach. Pomyśl o jakichś zdrowych przekąskach, gdyby w trakcie pracy pojawił się głód.

Nie popadaj w skrajności i ogranicz liczbę decyzji, które musisz podjąć rano. Przygotuj tyle, ile możesz poprzedniego wieczoru: rozłóż ubrania, zastanów się, co chcesz zjeść na śniadanie lub obiad. Im mniej czasu poświęcisz błahym sprawom, tym więcej będziesz go mógł poświęcić na rzeczy, które są dla ciebie ważne i sprawiają, że jesteś szczęśliwy.

Słuchaj muzyki lub ciekawych podcastów

Na czym słuchać muzyki?Na czym słuchać muzyki? fot. shutterstock

Zacznij dzień od czegoś, co cię uszczęśliwia. Niech to będzie dobry start, a dzień wtedy też poukłada się zdecydowanie lepiej. Całkiem możliwe, że coś co usłyszysz zainspiruje do nowych wyzwań lub podsunie pomysł na wieczór.

Możesz na przykład słuchać muzyki podczas wykonywania prac domowych. Ciesz się chwilą dla siebie, zanim zacznie się szaleństwo.

Praca zdalna wychodzi najlepiej kiedy masz plan. Wyznacz cele na dany dzień

Praca zdalna: jak daliśmy radę.Praca zdalna: jak daliśmy radę. Fot. 123rf.com

Po zakończeniu zadań związanych z domem zacznij myśleć o tym, co chcesz osiągnąć w pracy. Przejrzyj swoją listę rzeczy do zrobienia i wyznacz realistyczne cele na dany dzień.

Zastanów się, co musi się wydarzyć, abyś osiągnął swoje cele i ustal sobie jasną strategię. Postaraj się jednak, aby lista była krótka, w przeciwnym razie prawdopodobnie poczujesz się przytłoczony. Staraj się trzymać maksymalnie pięciu celów.

Przyczep listę w widocznym miejscu, żeby cały czas mieć ją na oku.

Nie rozpraszaj się

Praca zdalnaPraca zdalna Fot. Shutterstock

Jeśli poważnie myślisz o osiągnięciu wspomnianych wyżej celów, które wyznaczyłeś sobie na dany dzień, upewnij się, że nic nie jest w stanie cię rozproszyć. Najgorszymi pokusami są media społecznościowe oraz wszelkie powiadomienia pokazujące się na smartfonie.

Blokuj przychodzące wiadomości i powiadomienia w swoim produktywnym czasie.

Jeśli chodzi o ograniczanie czasu przed ekranem dobrze je włączyć go do systemu celów, ale pod warunkiem, że określisz je bardzo konkretnie.

Dlatego cel „drastycznie skrócić czas spędzony przed ekranem" jest źle postawiony, bo zbyt ogólny. Zamiast tego lepiej doprecyzować: „Będę oglądał jeden odcinek serialu Gra o tron dziennie" lub „Przeglądam Instagram przez 15 minut, zanim zacznę pracę".

To bardzo dyscyplinuje!