Jeśli wydawało się wam, że mikrotransakcje skazane są na wyginiecie niczym ptak dodo, to z pewnością Activision może zadać kłam teorii. W rzeczywistości kosmetyki, DLC, subskrypcje i skrzynki z łupami stanowiły większość dochodów Activision Blizzard za poprzedni rok.

Ten potentat wydawniczy opublikował właśnie wyniki finansowe za 2021. Wynika z nich, że firma poradziła sobie w zeszłym roku wyjątkowo dobrze, jeśli wziąć pod uwagę liczne problemy z jaką się borykała. W skali roku jego przychody spadły o jedynie 10 procent, podczas gdy wielu obserwatorów wróżyło tej firmie upadek.

Podsumowując ubiegły rok, Activision ujawniło, że zakończyło rok fiskalny 2021, zarabiając 8,8 miliarda dolarów. Liczby te mogą zaskakiwać, biorąc pod uwagę trwające postępowanie w sprawie molestowania seksualnego i ogłoszenie znacznych opóźnień we flagowych grach Diablo IV i Overwatch 2. Oraz znacznym spadkiem sprzedaży serii Call of Duty. Jak to możliwe, że firma zanotowała najlepszy rok w swojej historii?

„Jestem niesamowicie dumny z naszych zespołów za ich zaangażowanie i pasję, ponieważ nadal angażowaliśmy świat poprzez epicką rozrywkę w 2021 roku" – powiedział w oświadczeniu dyrektor generalny Activision Blizzard, Bobby Kotick. „Spoglądając w przyszłość, dzięki skali i zasobom Microsoftu, będziemy lepiej przygotowani do rozwijania istniejących franczyz, uruchamiania nowych potencjalnych franczyz i odświeżania bogatej biblioteki gier, które zgromadziliśmy przez ponad 40 lat."

Okazuje się, że największy dochód dla Activision przyniosły mikrotransakcje. W roku 2021 odnotowano 5,1 miliarda dolarów sprzedaży netto w grach. Składają się na to DLC, subskrypcje World of Warcaft i wszelkie przedmioty kosmetyczne lub skrzynki z łupami w ich grach.

Kwo ta stanowi oszałamiające 61 procent całkowitej sprzedaży netto Activision i oznacza wzrost o 250 mln dolarów rok do roku. Z tych liczb jasno wynika, że mikrotransakcje – przynajmniej z Activision – nie znikną.

Miniony rok był drugim z rzędu, w którym Activision pobiło rekordy przychodów. W roku 2020 przychody netto wyniosły 8,09 mld dolarów. Nic dziwnego, że Microsoft był gotów pobić rekord branży kupując Activision Blizzard za 68,7 miliarda dolarów.