Zespół pracujący w Sony nad sztuczną inteligencją, zaprezentował swojego bota o nazwie „GT Sophy". W rzeczywistości stoi za nim sieć neuronowa, która dąży do perfekcji na torach wyścigowych Gran Turismo Sport poprzez uczenie się ze wzmocnieniem. Bot przejeździł na wirtualnych torach ponad 45 000 godzin i doszedł niemal do perfekcji.

Cztery boty GT Sophy zmierzyły się ostatnio z czterema zawodowymi graczami e-sportowymi. Sztuczna inteligencja zlała ich niemiłosiernie, zajmując pierwsze, trzecie, piąte i siódme miejsce, pokonując swoich ludzkich przeciwników w wyścigu ośmiu samochodów.

Zajmujący drugie miejsce, mistrz TGR GT Cup 2021, Tomoaki Yamanaka, mógłby mieć szansę, gdyby zajął pole position. Tak się złożyło, że bot zajmujący pole position, noszący miano GT Sophy Rogue, utrzymał się na pierwszym miejscu w całym trzyokrążeniowym wyścigu na torze GT Sport Autodrome Lago Maggiore.

Przez pewien czas zbliżył się do bota na odległość 1 sekundy, ale ciągła presja ze strony bota zajmującego trzecie miejsce GT Sophy Lavande spowodowała, że odpuścił walkę o pierwszeństwo i zajął się obroną drugiej pozycji. Ostatecznie Rogue pokonał Yamanakę o prawie sześć sekund, co jest ogromnym marginesem zwycięstwa na profesjonalnym poziomie.

Należy zauważyć, że system GT Sophy rozpoczął naukę od zera. Na początku dochodziło do komicznych scen, kiedy samochody wpadały na ściany albo wykonywały nagłe skręty na prawie prostych odcinkach drogi. Nawet testerzy, którzy są nowicjuszami, dawali radę sztucznej inteligencji.

Jednak maszyna zrobiła swoje i z czasem nauczyła się, kiedy przyspieszać, hamować i jak idealnie pokonywać zakręty. Nauczyła się nawet techniki, którą zespół SI uznał za wyjątkową.

Większość kierowców uczy się stosowania techniki pokonywania zakrętów „zwolnij-szybko-wyjedź". Metoda polega na hamowaniu w linii prostej, gdy zbliżasz się do zakrętu, aby wjechać w zakręt bez utraty kontroli, a następnie na przyspieszaniu przy wychodzeniu z wierzchołka zakrętu.

To, co zaczęło robić GT Sophy, było zmodyfikowanym wariantem tej techniki, polegającym na bardzo późnym hamowaniu i wjechaniu w zakręt na trzech kołach, co pozwalało skrócić o kilka sekund okrążenia w zależności od trasy.

Zespół SI uznał, że Sophy robi coś bezprecedensowego, ale ta technika była stosowana od dawna. Widać, że jest używany przez prawie każdego kierowcę samochodu wyścigowego. Niektórzy kierowcy Formuły 1 również stosują tę metodę pokonywania zakrętów.

„Zauważyliśmy, że tak naprawdę najlepsi kierowcy, tacy jak Lewis Hamilton czy Max Verstappen, faktycznie to robią, używając trzech opon, szybko wjeżdżając i wyjeżdżając, wszystkie te rzeczy, które naszym zdaniem były unikalne dla GT Sophy" – powiedział dyrektor generalny Polyphony Digital. Yamauchi, ojciec Gran Turismo.

Verstappen był mistrzem świata Formuły 1 w zeszłym roku. Hamilton zdobył mistrzostwo F1 siedem razy w latach 2008, 2014, 2015, 2017, 2018, 2019 oraz 2020. Hamilton posiada również rekord w większości wygranych wyścigów i startów z pole position.