W ramach ceremonii otwarcia Tesla przekazała klientom pierwsze seryjne samochody wyprodukowane w tej fabryce - 30 kompaktowych SUV-ów Model Y. Jest to pojazd mogący pochwalić się zasięgiem przekraczającym nieco 500 km i wycenionym aktualnie na 63 990 euro.

Tesla otrzymała tymczasową zgodę na rozpoczęcie komercyjnej produkcji w fabryce na początku tego miesiąca. Firma początkowo miała nadzieję, że produkcja pod Berlinem ruszy latem 2021 roku, ale połączenie pandemii, zakłóceń w łańcuchu dostaw i problemów środowiskowych opóźniło jej otwarcie.

Obawy środowiskowe otaczały fabrykę od wczesnych etapów przygotowań, datowanych na luty 2020 roku. To właśnie wtedy Tesla została zmuszona do czasowego wstrzymania prac na terenie budowy. Mimo wielu zastrzeżeń ze strony władz i organizacji ekologicznych, Tesla i jej dyrektor generalny konsekwentnie bronią wpływu fabryki na środowisko. Musk przekonywał, że Gigafabryka zużyje „stosunkowo mało" wody, a las, który trzeba było wykarczować przed budową, nie był naturalny, gdyż został zasadzony jako źródło surowca dla pobliskiej fabryki tektury.

Reuters informował w kwietniu 2021 roku, że w liście wysłanym do lokalnego sądu Tesla argumentowała, że niemieckie ramy regulacyjne „bezpośrednio zaprzeczają pilności planowania i realizacji takich projektów, które są niezbędne do walki ze zmianami klimatycznymi".

Chociaż fabryka już działa, Musk ostrzegał wcześniej, że prawdziwym wyzwaniem jest zwiększenie produkcji. Niemiecka gazeta Automobilwoche pisała, że Tesla ma nadzieję zwiększyć produkcję do około 1000 sztuk tygodniowo w styczniu i że fabryka może wyprodukować maksymalnie 30 000 pojazdów w pierwszej połowie 2022 roku. Maksymalna wydajność to 500 000 samochodów i 50 GWh pojemności baterii rocznie. W nowej fabryce zatrudniono już 3000 z planowanych 12 000 pracowników.

Stworzenie europejskiego centrum produkcyjnego będzie ważnym logistycznym zwycięstwem Tesli, która obecnie importuje europejskie samochody ze swoich fabryk w innych częściach świata. Gigafabryka pod Berlinem uzupełni dwie inne ważne lokalizacje, czyli w Nevadzie w USA oraz w Szanghaju w Chinach. W Teksasie powstaje obecnie kolejna fabryka, w której firma będzie również miała swoją siedzibę.