Pionierzy tej technologii, czyli przede wszystkim Toyota i Lexus, mają na koncie wieloletnie doświadczenie, dzięki któremu mogą oferować niezawodne i oszczędne auta hybrydowe w przystępnej cenie. Jakie są rodzaje hybryd, jak działa taki napęd i ile pali hybryda? Odpowiadamy na te pytania i proponujemy kilka polecanych modeli.

Jak działa hybryda?

Samochód hybrydowy wykorzystuje szereg nowoczesnych rozwiązań, jednak konstrukcja układu napędowego i jego zasada działania są raczej proste, a podzespoły dobrze znoszą wieloletnią eksploatację. W dużym skrócie, w przypadku hybrydy nieładowanej z zewnętrznej sieci chodzi o to, by ograniczać straty energii podczas hamowania i wykorzystywać ją ponownie.

Gdy hybryda hamuje, energia jest odzyskiwana i magazynowana w baterii. Silnik elektryczny wykorzystuje ją następnie do napędzania samochodu i choć na rynku są dziś dostępne różne rodzaje hybryd, w każdej z nich zastosowany jest silnik elektryczny, który w zależności od swojej mocy, potrafi napędzać samochód samodzielnie lub przynajmniej pomagać jednostce spalinowej rozpędzić auto, dodając mały zastrzyk momentu obrotowego. W hybrydach najczęściej chodzi więc o to, by oszczędzać paliwo, płacić mniej na stacji benzynowej i cieszyć się jazdą bardziej przyjazną dla środowiska. Dbają o to wymienione wyżej elementy układu hybrydowego (silnik spalinowy, silnik elektryczny i bateria hybrydowa), a ich działanie koordynuje komputer oraz program napisany przez inżynierów pracujących nad optymalizacją układu. W tym ostatnim elemencie hybrydowej układanki szczególnie liczy się doświadczenie, bo właśnie dzięki poprawnie napisanym linijkom kodu i dopracowanemu oprogramowaniu jazda hybrydą może być płynna i intuicyjna. Jak widać, choć powszechnie używa się wyrażenia – silniki hybrydowe, liczba elementów układów sprawia, że powinniśmy raczej mówić o hybrydowym układzie napędowym.

Rodzaje hybryd

Hybryda hybrydzie nierówna. Na rynku występują auta hybrydowe różnych rodzajów, które różnią się pojemnością baterii, mocą silnika elektrycznego i zdolnością do jazdy wyłącznie na prądzie. Jakie rodzaje hybryd znajdziemy na rynku?

Pełne hybrydy (HEV)

HEV czyli Hybrid Electric Vehicle to najbardziej typowy rodzaj hybrydy. Rewolucyjna Toyota Prius z lat 90., która w momencie premiery stała się pierwszym seryjnie produkowanym samochodem hybrydowym na świecie, była właśnie taką pełną hybrydą. Nie oznacza to jednak, że taki rodzaj hybrydy jest przestarzały! Można powiedzieć wręcz, że HEV-y to hybrydy najbardziej dopracowane i ekonomiczne w codziennej eksploatacji, niewymagającej ładowania z zewnętrznego źródła. Auta HEV ładują się same, podczas hamowania lub spokojnej jazdy, a zmagazynowaną energię wykorzystują do napędzania pojazdu w konkretnych warunkach. Akumulator nie ma przesadnie dużej pojemności, dzięki czemu szybko się ładuje, a do pewnej prędkości możemy poruszać się wyłącznie z wykorzystaniem silnika elektrycznego. W miejskich warunkach pełna hybryda przez większość (nawet do 80%) czasu porusza się z wyłączonym silnikiem spalinowym. Niemal wszystkie hybrydy w ofercie Toyoty to właśnie pełne hybrydy.

Miękkie hybrydy (mHEV)

Skrót mHEV oznacza Mild Hybrid Electric Vehicle i dobrze oddaje charakterystykę takich pojazdów. Podobnie jak w innych hybrydach, zastosowany jest tu silnik elektryczny, choć pełni on funkcję zdecydowanie bardziej pomocniczą. Czasami jest tak niewielki, że służy jedynie do rozruchu auta i odzyskiwania energii wykorzystywanej potem do zasilania pokładowych urządzeń. Niekiedy jednak dodaje on kilka koni mechanicznych i lekko poprawia dynamikę auta. Względem klasycznej pełnej hybrydy, rola układu mild hybrid jest mniejsza, podobnie jak jego wpływ na zużycie paliwa. Przekształcenie konwencjonalnie napędzanego auta w miękką hybrydę jest dla dużych producentów stosunkowo proste i to właśnie dlatego w salonach widzimy dziś wysyp aut mHEV. Taki zabieg, w dobie walki o każdy gram emisji dwutlenku węgla pozwala zaoszczędzić producentom sporo pieniędzy, a klientom dwie czy trzy dziesiąte litra paliwa na sto kilometrów. Zawsze coś!

Hybrydy plug-in (PHEV)

Zdaniem wielu, auta plug-in hybrid to prawdziwe połączenie tego co najlepsze z dwóch światów. Hybrydy tego typu pozwalają na pokonanie znacznych odległości jedynie z wykorzystaniem silnika elektrycznego, a na co dzień możemy poruszać się PHEV-ami prawie jak autami elektrycznymi. Silnik spalinowy wciąż daje nam swobodę pokonywania długich tras, a całkiem miłym efektem ubocznym zastosowania mocnego silnika elektrycznego i spalinowego są zazwyczaj świetne osiągi hybryd plug-in. Ten rodzaj napędu pokazuje swój potencjał, gdy regularnie ładujemy auto z zewnętrznego źródła zasilania, choć najnowsze plug-iny, takie jak Toyota RAV4 Plug-in Hybrid nawet z rozładowanym akumulatorem pozostają oszczędne i sprawnie przechodzą w hybrydowy tryb działania, który znamy z pełnych hybryd takich jak RAV4 Hybrid, Corolla Hybrid czy Yaris Hybrid. Zasięg hybryd plug-in na prądzie to z reguły 50-70 km w cyklu mieszanym. Toyota RAV4 Plug-in Hybrid może pochwalić się średnim zasięgiem 75 km, a w mieście nawet 98 km. Lepszy wynik w mieście to efekt wydajnego odzyskiwania energii z hamowania.

Materiał promocyjny PartneraMateriał promocyjny Partnera 

Ile pali hybryda w mieście i na trasie?

Tyle teorii, a jak wygląda spalanie w hybrydowych samochodach w zróżnicowanych warunkach? Bez wątpienia jest ono niższe niż w przypadku konwencjonalnie napędzanych pojazdów. Wystarczyłoby spojrzeć na to, ile hybrydowych aut jeździ z kogutem TAXI na dachu. Ale zamiast dowodów anegdotycznych posłużymy się liczbami.

Katalogowe zużycie paliwa podawane od pewnego czasu według procedury WLTP jest osiągalne w realnych warunkach drogowych, dzięki czemu katalogowe dane dość dobrze obrazują, ile pali hybryda. Weźmy pod lupę Toyoty hybrydowe, dostępne w ofercie na ten rok. Mistrzowsko oszczędna jest np. Toyota Yaris, której 116-konna hybryda zużywa średnio 3,8 l/100 km! W klasie kompaktów błyszczy Corolla Hatchback, w której hybrydowy układ zadowala się zużyciem paliwa około 4,4 l/100 km. Imponujące jest zużycie paliwa 7-osobowej Toyoty Highlander, w której układ hybrydowy ma moc 248 KM. Mocny SUV pali zaledwie 6,6 l/100 km. Jeśli weźmiemy pod uwagę hybrydy plug-in, warto wspomnieć o 306-konnej Toyocie RAV4 Plug-in Hybrid, w której po naładowaniu akumulatora, na dystansie 100 km spalanie wyniesie zaledwie 1 litr! Ile pali hybryda w trasie? W długich podróżach korzyści ze zelektryfikowanego układu napędowego będą nieco mniejsze, ale nowoczesne auta hybrydowe również w pozamiejskich warunkach są oszczędne, bo pod ich maskami pracują najczęściej wolnossące, ekonomiczne silniki.

Zalety samochodów hybrydowych

Największą zaletą hybrydowych aut jest więc oszczędność, która w czasach drogiego paliwa jest szczególnie ważna. Rzadkie wizyty na stacjach benzynowych to korzyść dla portfela, ale i ulga dla środowiska. Niskie koszty eksploatacji i mniejszy poziom emisji to jednak nie jedyne plusy towarzyszące posiadaniu hybrydy. Wbrew niektórym opiniom, chodzi również o wygodę i przyjemność z jazdy, które są tym większe, im bardziej dopracowany i płynnie działający układ napędowy pracuje pod maską auta. Biorąc pod uwagę dobre osiągi, elastyczność i inne zalety silnika elektrycznego, śmiało można powiedzieć, że jazda hybrydą jest po prostu przyjemna. Wrażenia akustyczne, a konkretnie rzecz ujmując – cisza podczas jazdy to wisienka na torcie. Jeśli nigdy nie sprawdzaliście auta hybrydowego w praktyce, musicie wiedzieć, że w bezszelestnym ruszaniu i cichej pracy hybrydy można zakochać się już od pierwszych kilometrów jazdy próbnej.

Kiedy hybryda się opłaca?

Choć samochód hybrydowy może być oszczędny również w trasie, największe korzyści z takiego rodzaju napędu odczujemy, gdy jeździmy głównie po mieście. Dojazdy do pracy, korki, godziny szczytu, kolejka do wyjazdu z osiedla czy dziesiąte okrążenie w poszukiwaniu miejsca do zaparkowania – jeśli brzmi to znajomo, możesz być pewien, że hybryda po prostu Ci się opłaci. Dzięki temu, że auto hybrydowe (HEV lub PHEV) potrafi jeździć wyłącznie na prądzie, przez większość czasu w mieście auto nie zużywa paliwa i nie emituje tyle co dwutlenku węgla co jego w 100% spalinowy odpowiednik.

Jakie auto hybrydowe kupić? Propozycje modeli

Rynek hybryd jest dziś wyjątkowo szeroki, a zelektryfikowane w mniejszym lub większym stopniu auta znajdziemy w ofercie większości marek. Warto szczególnie dokładnie przyjrzeć się ofercie Toyoty, czyli marki, która jest pionierem w dziedzinie napędu hybrydowego i pozostaje liderem w tej kwestii, a tworzone przez nią hybrydowe modele są synonimem oszczędnej i bezawaryjnej jazdy. Oto polecane samochody w ofercie japońskiej marki.

Toyota Yaris

Miejski model Toyoty w nowym wcieleniu zyskał zupełnie nowy układ hybrydowy o mocy 116 KM. To prawdziwy mistrz miejskiego oszczędzania i bezpieczny samochód, którym z łatwością zaparkujesz nawet w najciaśniejszej luce. Średnie zużycie paliwa Toyoty Yaris Hybrid to zaledwie 3,8 l/100 km. Yarisa Hybrid obok napędu wyróżniają w segmencie systemy bezpieczeństwa czynnego nowej generacji oraz centralna poduszka powietrzna między przednimi fotelami.

Toyota Corolla Sedan

Elegancki i praktyczny sedan również może być napędzany hybrydą. Średnie zużycie paliwa na poziomie 4,4 l/100 km sprawia, że jazda jest wybitnie przyjazna dla portfela i dla środowiska. Układ napędowy o mocy 122 KM, którego sercem jest silnik 1.8, to sprawdzona i bezawaryjna konstrukcja. Szczegółowo o Corolli w wersji nadwozia sedan TUTAJ.

Toyota C-HR

Ten modny crossover o wyrazistej stylistyce jest dostępny z dwoma napędami hybrydowymi do wyboru. Układ z silnikiem 1.8 o łącznej mocy 122 KM wyróżnia się oszczędnością, zużywając średnio od 4,8 l/100 km. Dynamiczny, 184-konny napęd oparty na silniku 2.0 rozpędza Toyotę C-HR od 0 do 100 km/h w zaledwie 8,2 s. Jego zapotrzebowanie na paliwo również nie jest duże i wynosi od 5,3 l/100 km.

Toyota RAV4

Praktyczny i rodzinny SUV Toyota RAV4 otrzymał napęd hybrydowy oparty na 2,5-litrowym silniku benzynowym, z jedną lub dwoma (w wersji z napędem na 4 koła) jednostkami elektrycznymi. Układ hybrydowy napędzający przednią os rozwija 218 KM mocy, a dodatkowy silnik przy tylnej osi w wersji AWD-i zapewnia lepszą przyczepność i moc zwiększoną do 222 KM. Średnie zużycie paliwa? Aż ciężko uwierzyć w to, że tak duży samochód o dobrych osiągach zadowala się od 5,5 l/100 km. Niskie zużycie paliwa w trasie gwarantuje mu duży zasięg. Więcej na temat nowej RAV4 tutaj: https://www.toyota.pl/new-cars/rav4/.

Toyota Prius

Tej hybrydy nikomu nie trzeba chyba przedstawiać. Wybitnie oszczędny model, który w pierwszej odsłonie zapoczątkował ekonomicznie uzasadnioną modę na zelektryfikowane auta. Produkowana dziś czwarta generacja zużywa zaledwie 4,1 l/100 km i pozostaje jednym z najbardziej oszczędnych aut na rynku. Poznaj szczegółowe informacje na temat Toyoty Prius .