Być może jest to pierwszy incydent tego typu, kiedy policjanci zatrzymali autonomiczny pojazd, który jechał w nocy bez włączonych świateł, a w środku nie znaleźli ani kierowcy, ani pasażerów.

Zdarzenie miało miejsce w San Francisco i zostało zarejestrowane przez przypadkowego przechodnia. Na filmie widać policjantów z drogówki zastanawiających się, jak poradzić sobie z taką sytuacją.

Samochód to pojazd obsługiwany przez należącą do GM firmę Cruise. Kiedy policjant zbliża się do robo-samochodu, słychać głos: „W środku nie ma nikogo". Funkcjonariusz zagląda do pojazdu, orientuje się, że rzeczywiście nikogo nie ma i wraca do radiowozu.

Teraz zaczyna się najlepsze. Zatrzymany samochód nagle rusza i przyspiesza, ale po przejechaniu przez zielone światło, dociera na drugą stronę skrzyżowania, zatrzymuje się przy chodniku i włączają się światła awaryjne. W tym momencie policjanci całkowicie zbaranieli.

Widać jak bezradnie kręcą się wokół pustego samochodu i nie wiedzą co począć. W tle słychać śmiejący się tłum gapiów.

Później okazało się, że jeden z policjantów zadzwonił pod numer telefonu znajdujący się na autonomicznym pojeździe, żeby skontaktować się z personelem Cruise'a.

Krótko po wydarzeniu, Cruise opublikował wpis na Twitterze, w którym czytamy: „Nasz autonomiczny pojazd poddał się policyjnemu patrolowi, a następnie zatrzymał się w najbliższym bezpiecznym miejscu, aby nie tamować ruchu. Policjant skontaktował się z personelem Cruise i sprawa została załatwiona. Ściśle współpracujemy z SFPD w zakresie interakcji z naszymi pojazdami, w tym udostępniamy dedykowany numer telefonu, aby funkcjonariusze mogli dzwonić w takich sytuacjach".

Nie wiadomo, dlaczego reflektory samochodu Cruise były wyłączone, gdy jechał nocą po ulicach miasta, a firma skwitowała pytania tylko krótką odpowiedzią, że problem został rozwiązany.

Chociaż policjanci w USA wiele razy zatrzymywali pojazdy autonomiczne w związku z rozmaitymi wykroczeniami, to przypadek, kiedy wewnątrz nie było kompletnie nikogo przytrafił się chyba pierwszy raz. Po latach testów drogowych z kierowcą bezpieczeństwa na pokładzie, kalifornijski Departament Pojazdów Motorowych wydał pod koniec 2020 roku Cruise'owi pozwolenie na wprowadzenie samochodów na ulice San Francisco.

Z drugiej strony daje to do myślenia, czy technologia autonomiczna jest gotowa, żeby działać wśród ludzi. Opisywany przypadek pokazuje, że jest ona zdolna do rozmaitych nieoczekiwanych zachowań. Tym razem jedynymi poszkodowanymi byli osłupiali policjanci, z których pośmiali się przechodnie. Jednak mogą przytrafić się też dużo trudniejsze sytuacje.