Były to lata pięćdziesiąte, okres powojenny. Mieszkający w nadmorskim miasteczku Örnsköldsvik młody Åke był zajęty snuciem planów. Każdą wolną chwilę spędzał w lesie, często znikał na tygodniowe wędrówki pośród dzikich krajobrazów Skandynawii. Rosnącemu głodowi odkrywania nowych miejsc towarzyszyła rosnąca frustracja z powodu braku przyzwoitej odzieży i sprzętu turystycznego na rynku. Kiedy zawiódł go stary plecak, Åke wpadł na pomysł nowatorskiego stelaża, który utrzymywał bagaż bliżej pleców i bardziej równo- miernie rozkładał jego ciężar. To nowe rozwiązanie tak spodobało się doświadczonym leśnikom i pasterzom reniferów, których spotykał podczas swoich podróży, że prosili go o wykonanie dla nich podobnych konstrukcji.

Pod namiotemPod namiotem Fot. Fjällräven

Tak wyglądały początki marki Fjällräven. Fjällräven to szwedzkie słowo określające lisa arktycznego, sprytnego i ciekawskiego małego drapieżnika, który znakomicie radzi sobie w zimnym klimacie. Tym słowem Szwedzi nazywają też doświadczonych skandynawskich poszukiwaczy przygód na łonie natury. Åke spodobała się ta nazwa, ponieważ zainspirowała go do wykorzystania jego kreatywności i wytrwałości w poszukiwaniu lepszych rozwiązań dla produktów outdoorowych. Ten aspekt innowacyjności był i nadal jest ważny dla marki Fjällräven. Dzięki prostocie i stałemu ulepszaniu dobrych rozwiązań po-wstają trwałe, funkcjonalne i ponad-czasowe ubrania. No i oczywiście kilka klasyków, takich jak kurtka Greenland Jacket, materiał G-1000 i kurtka puchowa Expedition Down Jacket.

Odzież na lataOdzież na lata Fot. Fjällräven

Inwestycja na lata

Fjällräven to marka z długą historią tworzenia wysokiej jakości produktów, które mogą być używane w trudnym terenie przez lata, zanim zostaną przekazane następnemu pokoleniu. 

Nie ma w tym przypadku. Fjällräven projektuje swoje produkty z myślą o długim użytkowaniu, nie tylko dzięki zastosowaniu bardzo trwałych materiałów, ale również dzięki świadomemu dbaniu o ponadczasowy design oraz unikaniu przelotnych trendów w modzie. Efektem takiego podejścia jest niepowtarzalny styl. Ma ono również potencjalnie pozytywny wpływ na środowisko, ponieważ im dłużej nosi się ubrania, tym mniej trzeba kupować nowych. Ponadczasowy design zmniejsza wpływ na środowisko, jaki wiąże się z produkcją nowej odzieży.

Inwestycja na lataInwestycja na lata Fot. Fjällräven

Filozofia projektowania Fjällräven

1. Funkcjonalność

Do czego ludzie będą używać tego produktu? Niezależnie od tego, czy mamy na myśli długodystansowy trekking, wspinaczkę górską czy codzienne przemieszczanie się po mieście, we Fjällräven celowo umieszczamy kieszeń tam, a nie gdzieś indziej, i nadajemy kurtce taki, a nie inny fason. Jeśli produkt jest naprawdę funkcjonalny, można na niego liczyć za każdym razem. 

2. Wytrzymałość

Produkty powinny służyć latami. Niby oczywiste, ale czy na pewno? Materiały wybieramy ze względu na ich zdolność do  sprostania wymogom szlaku. I życia. We Fjällräven dbamy  jednocześnie o równowagę między funkcjonalnością  i wydajnością materiału a jego wpływem na środowisko.

Sprzęt nie do zdarciaSprzęt nie do zdarcia Fredrik_Lewander

3. Trwałość emocjonalna

Nie wystarczy tylko, aby materiały były solidne. Jeśli produkt  wygląda na przestarzały po dwóch sezonach, ludzie nie będą chcieli go nosić. Dlatego we Fjällräven stawiamy na ponadczasowy styl.

4. Możliwość naprawy

Zmęczenie materiału i jego rozdarcie są integralnym elementem aktywności na łonie natury. We Fjällräven mamy tego świadomość, dlatego bierzemy to pod uwagę na etapie projektu. Ponadto instruujemy entuzjastów przygód na łonie natury, jak naprawiać nasze ubrania.

Więcej ciekawostek o marce oraz informacje o technologiach i produktach Fjällräven znajdziesz na blogu Foxtrail  oraz stronie fjallraven.com