Agencja rozpoczęła poszukiwania partnerów w ramach Communication Services Project (CSP) w połowie 2021 roku, ponieważ korzystanie z komercyjnych rozwiązań obniży koszty i pozwoli skoncentrować wysiłki na eksploracji kosmosu i misjach naukowych.

Pozyskanie komercyjnych firm umożliwi misjom wykorzystanie inwestycji sektora prywatnego, które znacznie przekraczają możliwości rządu – napisała NASA na oficjalnej stronie projektu.

Korzystając z technologii opracowanej przez firmy komercyjne, agencja będzie miała stały dostęp do wszelkich innowacji, które wprowadzone zostaną do systemu. W tej chwili NASA polega na swoim systemie Tracking and Data Relay Satellite (TDRS) do komunikacji kosmicznej w pobliżu Ziemi. Wiele z jego satelitów zostało wystrzelonych w latach 80-tych i 90-tych, a w nadchodzących latach ma zostać wycofany z eksploatacji.

Umowy w ramach Projektu Usług Komunikacyjnych NASA mają łączną wartość 278,5 miliona dolarów, przy czym SpaceX otrzyma największą część z tej sumy. NASA oczekuje, że firmy biorące udział w projekcie, w ciągu najbliższych pięciu lat zwielokrotnią ten wkład.

SpaceX, który zaproponował „komercyjną optyczną sieć przekaźnikową na niskiej orbicie Ziemi dla usług SATCOM o wysokiej przepustowości", otrzymał 69,95 miliona dolarów. Projekt Kuiper firmy Amazon jest na drugim miejscu i otrzymał 67 milionów dolarów, podczas gdy Viasat Incorporated otrzymał 53,3 miliona dolarów. Pozostali trzej laureaci to Telesat US Services (30,65 mln USD), SES Government Solutions (28,96 mln USD) i Inmarsat Government Inc. (28,6 mln USD).

Oczekuje się, że wszyscy uczestnicy będą w stanie przeprowadzić demonstracje w kosmosie do 2025 roku i pokazać, że ich technologia jest zdolna do „nowej komunikacji dwukierunkowej o wysokiej szybkości i przepustowości". NASA podpisze do 2030 roku wiele długoterminowych kontraktów z firmami, którym uda się opracować skuteczne technologie komunikacyjne dla operacji w pobliżu Ziemi.