Urbansphere jest trzecim z trójki futurystycznych koncepcji Audi. Dołącza do Skysphere — ogłoszonego w sierpniu ubiegłego roku roadstera elektrycznego o mocy 623 KM, przypominającego Chevy Camaro lub Jaguara XJ6 z epoki Disco oraz turystycznego coupe Grandsphere zaprezentowanego we wrześniu. Wszystkie trzy zostały zbudowane z myślą o technologii pojazdów autonomicznych poziomu 4, projekcie, nad którym Audi współpracuje z CARIAD, firmą zajmującą się oprogramowaniem Grupy Volkswagen. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to wszystkie trafią na rynek w drugiej połowie tej dekady.

Urbansphere to największy z trio i największy do tej pory samochód koncepcyjny Audi. Rozmiarami jest podobny do Hummera EV GM. Ponieważ Urbansphere nie musi uwzględniać konwencjonalnego rozmieszczenia komponentów samochodu spalinowego, to jak napisało Audi: „daje on priorytet pasażerom i dużą przestrzeń jako charakterystyczny czynnik komfortu".

W związku z tym wnętrze Urbansphere oferuje dwa fotele kubełkowe w obu rzędach, z których tylna para ma oparcia siedzeń odchylane do 60 stopni z wysuwanymi podnóżkami. Przednie siedzenia obracają się, a więc tradycyjnie zwrócony do przodu kierowca oraz pasażer mogą z powodzeniem zając się rozmową ze współpasażerami albo oglądaniem mediów wyświetlanych na jednym z licznych ekranów.

Urbansphere: futurystyczna koncepcja samochodu elektrycznego Audi stworzona z myślą o przyszłych megamiastachUrbansphere: futurystyczna koncepcja samochodu elektrycznego Audi stworzona z myślą o przyszłych megamiastach Fot. Audi

Audi planuje również wprowadzić wielkoformatowy i przezroczysty ekran OLED, który ustawia się pionowo od dachu w dół między dwoma rzędami siedzeń. Rozciągałby się na całą szerokość wnętrza kabiny, niczym przegroda w taksówkach, i umożliwi pasażerom z tyłu oglądanie filmów lub odbieranie połączeń konferencyjnych. Gdy nie jest używany, ekran pozostanie przezroczysty lub złoży się na równie transparentny, szklany dach pojazdu.

Samochód zostanie wyposażony w oprogramowanie wykrywające stres i zaniepokojenie podróżnych, który wykorzystując skany twarzy i analizę głosu określi samopoczucie i będzie nawet oferować spersonalizowane sugestie, pomagające złagodzić stres. Na dobrą kondycję psychiczną osób przebywających wewnątrz nowego Audi mają wpływać również uspokajające drewniane akcenty w wykończeniu całej kabiny oraz zasłanianie panelu wyświetlacza na centralnym ekranie informacyjno-rozrywkowym, kiedy samochód znajduje się na postoju.

Urbansphere: futurystyczna koncepcja samochodu elektrycznego Audi stworzona z myślą o przyszłych megamiastachUrbansphere: futurystyczna koncepcja samochodu elektrycznego Audi stworzona z myślą o przyszłych megamiastach Fot. Audi

Urbansphere: futurystyczna koncepcja samochodu elektrycznego Audi stworzona z myślą o przyszłych megamiastachUrbansphere: futurystyczna koncepcja samochodu elektrycznego Audi stworzona z myślą o przyszłych megamiastach Fot. Audi


Producent samochodu przewiduje, że Urbansphere zostanie wyposażony w asystenta pozwalającego kierowcy na przykład na dokonywanie rezerwacji w restauracjach, robienie zakupów online oraz innych tego typu czynności. Mało tego, dzięki systemowi autonomicznej jazdy zniknie nieprzyjemny obowiązek poszukiwania miejsca do parkowania. Samochód najpierw dostarczy swoich pasażerów do celu, a następnie samodzielnie znajdzie parking lub stację ładowania.

Dzięki architekturze 800 V obsługującej maksymalną prędkość ładowania 270 kW DC, doładowanie ogniw Urbansphere nie powinno zająć zbyt dużo czasu. Jego akumulator o mocy 120 kWH wymaga zaledwie 25 minut, aby naładować go do 80 procent dające zasięg ok. 900 km.